• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 88042
+
-

معاون شهردار تهران در گفت‌و‌گو با همشهری اعلام کرد:

شهرداری در آماده‌باش کامل است

شهرداری در آماده‌باش کامل است

صبح شنبه بارش برف پیش‌بینی شده بود اما باز هم ترافیک سنگین، رفت‌وآمد در شهر را متوقف کرد. معاون شهردار تهران معتقد است با بارش هر برف و باران شهروندان از خودروهای شخصی بیشتری استفاده می‌کنند. اما روز شنبه در کنار افزایش استفاده از خودروهای شخصی بزرگراه‌های شمالی تهران به‌دلیل نبودن شن و نمک و رفتارهای اعتراضی مسدود شد. اگرچه رفته‌رفته اعتراضات خیابانی‌ هم به انسداد کامل تهران منجر شد. مجتبی یزدانی از ارائه دستورالعمل کامل برای انعقاد قرارداد برف روبی به مناطق خبر داد و گفت: «همه اعتبارات لازم به مناطق داده شده»‌ بررسی همشهری نشان می دهد تاکنون هیچ قرارداد برف‌روبی از سوی شهرداری‌های مناطق با پیمانکاران بسته نشده‌است. گفت‌وگوی همشهری با مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران را در زیر می‌خوانید.

اینطور که هواشناسی اعلام کرده است امروز و فردا بارندگی خواهیم داشت. آیا شهرداری آمادگی کافی برای مقابله با شرایط را دارد یا اتفاقی مانند صبح شنبه رخ خواهد داد؟
درباره صبح شنبه باید بگویم که از هفته قبل در جریان بارش بودیم و شهرداری به‌دلیل هماهنگی با هواشناسی از تغییرات جوی مطلع بود. هواشناسی هم اعلام کرد که برف زودهنگام داریم و در بعضی نقاط 21تا 22سانتی‌متر و بیرون از منطقه یک تا 40سانتی‌متر برف آمد در نتیجه در منطقه 5بین 2.5 تا 3ساعت بعضی از بزرگراه‌ها دچار مشکل شدند. البته لازم بود که شهروندان هم در این زمینه بیشتر با ما همکاری می‌کردند. در این روز مناطق1، 2و قسمت‌هایی از مناطق 5و 22درگیر بودند. در روز شنبه حدود 2هزار نیرو از مناطقی که زیاد بارندگی نداشتند هم به مناطق درگیر اعزام شدند و به این شکل مشکل را رفع کردیم. روز یکشنبه مسیر‌های فرعی هم برف‌روبی شده بودند. با پلیس راهور نیز کاملا هماهنگ هستیم و 16نقطه‌ای که می‌گفتند احتمال یخ‌زدگی هست بررسی شدند. برای امروز و فردا نیز هواشناسی اعلام کرده است که 7تا 10سانتی‌متر احتمال بارش برف است و دمای هوا هم در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه 2درجه کمتر می‌شود. شهرداری برای مقابله با این بارندگی آماده است.
پس چرا روز شنبه دچار ترافیک ناشی از برف شدیم؟
همه ترافیک به‌دلیل بارش برف نبود. زیرا بین ساعت 7.5 تا 9 اوج ترافیک ما - حتی در روز‌های آفتابی - است و برف آن را تشدید کرد.
آخرین قرارداد‌های برف‌روبی شهرداری تهران خرداد امسال تمام شد و قرارداد دیگر در سایت شفافیت شهرداری ثبت نشده است. این سایت همه قرارداد‌ها را به‌صورت آنی نشان می‌دهد. آیا این نشان نمی‌دهد که پیمانکار یا تجهیزات لازم به‌کار گرفته نشده و برای همین مشکل ترافیک پیش آمده است؟
ما هر ساله تقریبا از اواخر مرداد دستورالعمل برف‌روبی به روز شده را به همراه اعتبار آن به مناطق ابلاغ می‌کنیم. قرارداد‌ها هم در مناطق بسته می‌شود. مناقصه‌ها هم به این صورت اجرا می‌شود که باید 2بار آگهی کنند و اگر کسی مراجعه نکرد با شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری قرارداد ببندند. شهرداری خودش هم ادواتی در بخش پسماند و عمران دارد که برای برف‌روبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته امکانات مناطق کافی نیست و حتما نیاز به قرارداد با پیمانکار داریم. اگر کسی قرارداد نبسته کوتاهی کرده است.
به‌عنوان رئیس ستاد برف‌روبی شهرداری تهران فکر می‌کنید چرا قرارداد برف‌روبی برای امسال ثبت نشده است؟
منطقه یک هم اعلام کرد که قرارداد بسته و ماشین‌‌آلات هم در اختیار داشت. مناطق 5و 4هم انجام داده است. عدد و رقم بعضی مناطق دیگر در سطح متوسط است و خودشان می‌توانند بدون قرارداد انجام دهد. البته هیچ کدام از 6منطقه شمالی در این گروه نیستند. ما گفته بودیم که ماشین در نقاط حساس مستقر باشد زیرا اگر ترافیک تشکیل شود دیگر نمی‌شود کمک رسانی کرد. آنها هم حتما باید امکانات را به اندازه کافی در اختیار می‌داشتند و عمل می‌‌کردند. ابلاغ اعتبار برف‌روبی را ما انجام می‌دهیم. میزان اعتبار هم در بودجه دیده شده است که بین مناطق تقسیم می‌شود.
بالاخره چه‌کسی باید درباره شهروندانی که صبح شنبه در راه‌ماندند، پاسخگو باشد؟
مناطق مسئول انجام صحیح این وظیفه هستند. الان همه از بارش برف خبر دارند. همه شهرداران و مسئولان پیامک هواشناسی را دریافت می‌کنند. مرکز بیسیم هم این را اعلام می‌کند. بنابراین باید آمادگی کامل داشته باشند. نظارت هم از طریق بخش‌هایی مانند پسماند انجام می‌شود. قبلا مرکز پسماند خودرو‌ها را در اختیار داشت اما الان مناطق این کار را انجام می‌دهد اگرچه پسماند هم خودرو‌هایی برای این کار دارد. اگر در مناطق کوتاهی شده و پیمانکار یا تجهیزات لازم را تامین نکرد‌ه‌اند یا به درستی انجام نداده‌اند مقصر هستند و به آن رسیدگی می‌شود. تفاوت شیوه کار اکنون با گذشته این است که مناطق مسئول کاستی‌ها در زمینه مشکلات ناشی از برف‌هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید