• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 87987
+
-

آغاز واریز طرح معیشتی دولت از امروز

هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است

رئیس‌جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به حوادث 3روز گذشته تأکید کرد: اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است که در شرایط تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی اظهار داشت: برای این کار 3راه بیشتر نداریم، یا باید مالیات مردم را افزایش دهیم و از محل درآمد حاصل از آن پرداخت‌ها را انجام دهیم، یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از محل آن این هزینه‌ها را تامین کنیم و یا باید از یارانه‌ها بکاهیم و از محل آن به‌خود مردم نیازمند برگردانیم. فروش نفت ما با محدودیت‌هایی مواجه است و اگر محدودیت هم نداشتیم، پول نفت برای اینگونه مصارف مناسب نیست، در سال1390ما 110میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما امروز شرایط متفاوت است. میزان اخذ مالیات را هم به‌خاطر شرایط اقتصادی جامعه نمی‌توانیم زیاد افزایش دهیم و دریافت مالیات از مردم باید متعادل باشد. روحانی با بیان اینکه‌ماه‌های متمادی این موضوع مطرح بود که چگونه می‌توانیم از اقشار ضعیف حمایت کنیم تا زمانی که گشایشی ایجاد شود، گفت: در این دولت تلاش کردیم تولید بنزین را افزایش دهیم. در سال92بنزین تولیدی در کشور 56میلیون لیتر در روز بود که این رقم را در سال 98به 107میلیون لیتر رساندیم و در بنزین خودکفا شدیم، قبلا میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه می‌شد ضمن اینکه با مشکلات خاصی برای خرید و واردات بنزین نیز مواجه بودیم. او با اشاره به افزایش مصرف بنزین درکشور، افزود: مصرف بنزین در سال گذشته و اوایل امسال رو به فزونی گرفت و به‌طور متوسط 9.7درصد رشد کرد، و مصرف روزانه ما امسال 97میلیون لیتر بود که اگر همین روند ادامه داشته باشد در سال 1400ما مجددا وارد‌کننده بنزین می‌شدیم.

روحانی با اشاره به اینکه پرداخت کمک معیشتی از امروز آغاز می‌شود گفت: از دوشنبه شب پرداخت به حدود 20میلیون جمعیت معادل یک سوم جمعیت 60میلیون آغاز می‌شود، در نوبت بعدی تا پایان هفته، 20میلیون نفر دیگر پرداخت می‌شود و اوایل هفته آینده 20میلیون سوم. به همه 60میلیون نفری که اعلام کردیم تا اوایل هفته آینده وجه مورد نظر پرداخت خواهد شد.
روحانی افزود: اگر بعد از پرداخت هفته آینده، افرادی بودند که خودشان را نیازمند می‌دانند و در این لیست نبودند و به آنها پرداخت نشده، مرجع آنها وزارت رفاه است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت رفاه باید اعلام کند و برای مردم توضیح دهد. شیوه لازم برای فهم نیازمندی داریم و هرکس نیازمند بود اشکال ندارد که این 18میلیون، بشود 19میلیون الی 20میلیون، مشکلی نداریم. هرکس که نیازمند بود و احساس کرد به او پرداخت نشده و در لیست نامش نبوده است حتماً اعتراض کند به وزارت رفاه و آن وزارتخانه به مردم بگوید به کجا اعتراض کنند و چگونه اعتراض کنند. هرکس نیازمند بود باز هم این پرداخت را انجام می‌دهیم.
رئیس‌جمهور درباره برخی اعتراضات نیز گفت: در اجرای این طرح شاهد آن هستیم که برخی به خیابان آمدند و اعتراض کردند. اصل اینکه یک طرحی دولت اجرا می‌کند و مورد قبول همه مردم نباشد به‌نظر من طبیعی است. ممکن است عده‌ای مخالف باشند و حق دارند نظر مخالف‌شان را بگویند. اما کاری که دولت انجام داده طبق قانون است. قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین قانون برنامه 5ساله، دولت را مکلف به اصلاح در قیمت حامل‌های انرژی می‌کند تا زمانی که نزدیک به قیمتی برسیم که در بازار خلیج‌فارس و فوب خلیج‌فارس است.

وی خاطرنشان کرد: اعتراض با اغتشاش جدا از هم است. اعتراض حق همه مردم است و می‌توانند اعتراض کنند. حتی نسبت به دولت بیانی هم اگر داشته باشند تند هم باشد، ما با جان می‌خریم هرچه فرمودند روی چشم ما، اما اجازه ناامنی در جامعه نباید بدهیم. روحانی ادامه داد: خودرو در اختیار من است که استفاده کنم نه اینکه راهبندان درست کنم. اگر راهبندان درست کردم خوشبختانه آنقدر سیستم مانیتور و دوربین داریم که خودرو، پلاک آن و راننده مشخص می‌شود و من از قوه‌قضاییه خواهش می‌کنم که در این زمینه طبق قانون عمل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید