• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 87975
+
-

خنده‌هایی که به اشک تبدیل شدند

بررسی صفحه‌های حوادث، در جست‌و‌جوی عروسی‌های حادثه‌ساز

خنده‌هایی که به اشک تبدیل شدند

جشن‌های عروسی ممکن است متناسب با نوع فرهنگ‌ها و سنت‌ها با هر نیت و هدفی برگزار شوند. آنچه مسلم است هدف اولیه و ظاهری آنها شادی و پایکوبی 2خانواده است به مناسبت آغاز یک زندگی جدید. قرار است در چنین روز و شبی تنها شادی باشد ولاغیر؛ و صرف‌نظر از تمامی فشارهای اقتصادی و روانی‌ای که ممکن است خلق اعضای خانواده را حین برگزاری این مراسم تنگ کند، گاه حوادث ناخواسته‌ای نیز رخ می‌دهند که از اساس هدف اولیه مراسم را به نابودی می‌کشاند. مرگ‌های اتفاقی مانند برق‌گرفتگی یا مسمومیت، سوانح رانندگی و یا وقوع درگیری‌های خانوادگی منجر به قتل از جمله حوادثی بوده‌اند که در سال‌های اخیر شیرینی مراسم را به کام برگزارکنندگان و مهمانان مراسم تلخ کرده‌اند.
مسمومیت غذایی تاکنون بارها در عروسی‌ها حادثه‌آفرین شده‌اند. در مردادماه سال 98 بیش از 40نفر از مهمانان در یک مراسم عروسی در ارومیه در اثر مسمومیت غذایی راهی بیمارستان شدند. در شهریور‌ماه سال96 نیز رویدادی مشابه موجب مسمومیت 66 نفر در مراسم عروسی در شهرستان صومعه‌سرای استان گیلان شده‌بود. به گفته مسئولان اورژانس، مسمومیت، ناشی از گوشت مرغ استفاده شده در تهیه غذاها بوده‌است.
اما مسمومیت پیش‌پاافتاده‌ترین حادثه‌ای است که مراسم‌ شادی زوج‌های جوان را برهم می‌زند. قتل و مرگ‌های تصادفی حوادث جبران‌ناپذیرتری هستند که به واسطه اجرای سنت‌های نادرست، ناتوانی در کنترل هیجانات  یا بی‌توجهی به ایمنی مکان‌های برگزاری مراسم، گاه و بیگاه جشن‌ها را به عزا تبدیل می‌کنند. در تیرماه سال 98 سانحه‌ای دردناک در مراسم عروسی‌ای در غرب تهران جان کودکی شش ساله را گرفت. این کودک خردسال به همراه دیگر کودکان در محوطه مشغول بازی بود که اتصالی سیم برق روی چمن‌های مصنوعی باعث برق‌گرفتگی و پرت شدن کودک به درون آبنما و در نهایت مرگ او شد.
در رویداد دردناک دیگری در مراسم عروسی‌ای در یافت‌آباد، جوانی 24ساله حین اجرای مراسم رقص محلی چوب بازی به قتل رسید. در این حادثه که در تیرماه سال98 رخ داده‌است، پسری نوجوان پس از درگیری با یکی از مهمانان که به پدر و عموی او توهین کرده‌بود، با ضربه‌ چاقو او را به قتل رساند.
در تحقیق از شاهدان درگیری مشخص شد مقتول قصد گرفتن چوب‌‌دستی یکی از مهمانان را داشته و به‌صورت پدر قاتل سیلی زده‌ و همین موضوع انگیزه آغاز درگیری آنها شده است.
رسم شلیک نمادین، که در مناطقی از کشور، به‌ویژه در شهرهای استان خوزستان و استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد به‌عنوان نمادی از شادی اجرا می‌شود نیز از دیگر دلایل مرگ‌ومیر در مراسم جشن و شادی به شمار می‌رود و تا به امروز بارها جان انسان‌ها را گرفته‌ و یا مجروحیت‌های شدیدی را به جا گذاشته‌است. در شهریور سال 97 یکی از موارد اجرای این سنت نادرست در مراسم عروسی، جان جوانی را گرفت. این سانحه که در مراسم جشن عروسی در شهرستان آباده رخ داد، منجر به مرگ یک جوان 35ساله شد و در نهایت مأموران کلانتری مرکز شهرستان آباده پس از تحقیقات و گشتزنی‌ موفق به دستگیری قاتل شدند. در مرداد‌ماه سال 96 نیز رویدادی مشابه منجر به مجروحیت 10نفر شد. این سانحه در مراسم عروسی در شهر ایذه رخ داد. برادر داماد در این مراسم با به‌دست گرفتن تفنگی ساچمه‌ای اقدام به تیراندازی کرد که به‌دلیل ناتوانی در کنترل اسلحه، ساچمه‌های شلیک شده 10نفر، از جمله کودکی 11ساله را مجروح کرد اما خوشبختانه این حادثه قربانی جانی نداشت اما عامل تیراندازی و مسئولان تالار عروسی توسط پلیس دستگیر شدند. نمونه مشابه دیگر در شهریور سال 98در منطقه ازنای استان لرستان رخ داد. در این جشن نیز یکی از مهمانان به رسم شادی با استفاده از اسلحه‌ای شکاری آغاز به شلیک کرد که منجر به مجروح شدن 6نفر ‌از مهمانان شد. رویداد ناگوار دیگر در اثر اجرای سنت تیراندازی در عروسی در اردیبهشت سال 96 رخ داده‌است. در این مراسم که در یکی از روستاهای شهرستان لردگان در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد برگزار شده‌بود، مردی 39ساله آغاز به شلیک نمادین می‌کند اما ناواردی در استفاده از اسلحه یا شاید اقبال بد باعث می‌شود ساچمه‌های اسلحه به‌خود او برخورد کنند. برخورد ساچمه‌ها به پهلوی این مرد در نهایت منجر به مرگ او شد.
بی‌توجهی حین رانندگی در کاروان‌های عروسی از دیگر عوامل مرگ‌ومیر در مراسم عروسی در کشور به شمار می‌روند. در شهریور سال98 سانحه رانندگی در میان کاروان عروسی در جاده فرعی قیدار در استان زنجان جان 2نفر را گرفت و به مصدومیت چندین نفر منجر شد. در این سانحه یک خودروی پژو پارس واژگون شد که در اثر آن 2 نفر مجروح شدند و در نهایت در اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادند. در همین‌ماه در خراسان جنوبی و در کمربندی بیرجند-زاهدان سانحه‌ای رانندگی در کاروان عروسی منجر به مصدوم شدن 8نفر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید