• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 87962
+
-

کاهش قیمت برنج خارجی تا هفته آینده

کاهش قیمت برنج خارجی تا هفته آینده


دپوی 200هزار تن برنج وارداتی در گمرکات کشور موجب کمبود و افزایش قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی تا مرز 16هزار تومان شده است. با مسیح‌الله کشاورز، دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج، گفت‌وگو کرده‌ایم.

نیاز بازار به برنج وارداتی چقدر است؟
با توجه به اینکه برنج مورد نیاز اقشار کم‌درآمد، به‌خصوص 6دهک پایین جامعه (حدود 40تا 50میلیون نفر) از طریق برنج خارجی تامین می‌شود، نیاز ماهانه بازار به برنج وارداتی 120هزار تن است. بر این اساس با استدلال‌هایی که در ستاد تنظیم بازار صورت گرفت این ستاد 25اردیبهشت‌‌ماه امسال، لغو هرگونه ممنوعیت واردات برنج خارجی را تصویب و ابلاغ کرد. با این مصوبه، وارد‌کنندگان نیز تصمیم گرفتند تا با اطمینان خاطر، براساس نیاز بازار و به‌تدریج، نسبت به واردات اقدام کنند، به‌نحوی که ثبت سفارش برای واردات 200هزار تن برنج انجام شد، اما مردادماه امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، درجمع کشاورزان گیلانی واردات برنج را ممنوع و متعاقب آن وزارت صمت نیز این تصمیم را اجرایی کرد.
علت گرانی برنج خارجی چیست؟
درواقع ممنوعیت واردات و عرضه برنج خارجی با مصوبات دولت، ریشه اصلی گرانی برنج وارداتی داست، چراکه با ممنوعیت واردات برنج، ارز مورد نیاز ترخیص 200هزار تن برنج دپوشده در گمرکات تخصیص نیافت، بازار با کمبود مواجه شد و قیمت‌ها افزایش یافت. منشأ افزایش قیمت برنج خارجی در بازار به این دلیل است که با ممنوعیت ثبت سفارش و تخصیص‌نیافتن ارز مورد نیاز واردات، از 5‌ماه پیش برنج خارجی وارد و به بازار عرضه نشده است. این کمبود موجب شده تا عمده‌فروشان و خرده‌فروشان، قیمت برنج وارداتی قبلی دپوشده در انبارهایشان را افزایش دهند و این محصول را به نرخ بالاتر از قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند.

برنج‌های مانده در گمرک تا چه زمانی ترخیص می‌شود؟
براساس نتایج مذاکره با قائم‌مقام بازرگانی داخلی وزارت صنعت، مقرر شده تا از شنبه هفته گذشته ارز 4200تومانی واردات به این برنج‌ها تخصیص یابد که با این روند، طی یکی دو هفته آینده 200هزار تن برنج دپوشده در گمرکات ترخیص و به بازار عرضه خواهد شد. اما هنوز اقدامی برای ثبت سفارش واردات جدید برنج انجام نشده و با این روند برای تامین برنج خارجی مورد نیاز شب عید با مشکل مواجه می‌شویم.این در حالی است که ارز مورد نیاز واردات برنج نیز با صدور حواله برای وارد‌کنندگان و از محل موجودی فروش نفت در هند یا... تامین می‌شود.
قیمت برنج وارداتی چگونه تعیین می‌شود؟ 
برای تعیین قیمت برنج خارجی، وارد‌کنندگان اسناد قیمت این محصول در کشور مبدا، به‌اضافه سایر هزینه‌ها مانند بارگیری و حمل‌ونقل را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت ارائه کرده و این سازمان قیمت برنج خارجی در بنادر و نرخ مصرف‌کننده برنج را تعیین و پس از تصویب ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌کند. با وجود این، نرخ برنج وارداتی در بنادر کشور در حالی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و ثابت مانده که قیمت‌ فروش این محصول در سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی افزایش یافته است. حداکثر قیمت مصرف‌کننده برنج درجه یک هندی(1121دانه بلند) توسط سازمان حمایت 8هزار تومان و نرخ مصوب مصرف‌کننده بهترین برنج پاکستانی (سوپر باسماتی) 8هزار و 900تومان تعیین شده است، اما کمبود واردات و عرضه برنج موجب افزایش قیمت این اقلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید