• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 86018
+
-

وزیر نیرو با حضور در شورای شهر پیشنهاد داد

تشکیل کارگروه دائمی میان شهرداری و وزارت نیرو

تشکیل کارگروه دائمی میان شهرداری و وزارت نیرو

پارلمان شهری تهران دیروز علاوه بر بررسی یک طرح یک فوریتی و ارائه گزارش خزانه‌دار شورا از درآمدها و هزینه‌های شهرداری، یک مهمان ویژه داشت؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو در یکصدو هفتادو دومین نشست رسمی شورای شهر تهران در صحن شورا حضور یافت تا درباره برنامه‌ها و اقدامات وزارت نیرو در پایتخت با اعضای شورا تبادل نظر کند.  اما جلسه دیروز شورای شهر تهران با سخنان سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا شروع شد؛ او که ابتدای نشست در نبود محسن هاشمی رفسنجانی چند دقیقه‌ای ریاست جلسه را برعهده داشت، با اشاره به برگزاری ایام عزاداری اربعین حسینی گفت:«یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های انسانی در جهان را که با حضور بیش از 15میلیون عاشق و دلداده سالار شهیدان از سراسر جهان در کربلای معلی برگزار شد پشت سر گذاشتیم. از ایران اسلامی، حدود 3.5میلیون نفر در مراسم عزاداری اربعین شرکت کردند که شهروندان تهرانی با بیش از 500هزار زوار، بیشترین بخش زائران حسینی را تشکیل می‌دادند و همکاران ما در خدمات شهری شهرداری تهران هم نقش کوچکی در این مراسم بزرگ سیاسی- عبادی ایفا کردند که از عملکرد شهرداری تهران در کربلا و نجف قدردانی می‌کنیم.» پس از سخنان امینی، محسن هاشمی ریاست جلسه را برعهده گرفت.پس از آن، رضا اردکانیان، وزیر نیرو که برای تبادل نظر با اعضای شورا درباره برنامه‌های وزارتخانه متبوعش به شورا آمده بود، با اشاره به وضعیت بارش‌ها در شهر تهران اظهار کرد: «هم‌اکنون در آغاز سال آبی که از ابتدای مهر شروع می‌شود، هستیم و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در بازه زمانی 3‌ماه آینده و تا آذر متوسط بارندگی‌ها در حد نرمال و در برخی نقاط بیش از نرمال خواهد بود. کشور ما یک دوره خشکسالی 10ساله را پشت سر گذاشت و از سال پیش پس از خشکسالی، بارش‌های فراوانی اتفاق افتاد ولی مدت‌ها طول می‌کشد تا رطوبت از دست رفته خاک حاصل شود و بتوانیم به میزان رواناب برسیم.»
وزیر نیرو، تهران را الگوی سایر شهرها عنوان کرد و گفت: «در این دوره، محوری‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت عرضه و تقاضا در بخش آب و برق انجام گرفته؛ البته کمی دیر است ولی رفع برخی از مشکلات باید مورد توجه باشد. به همین‌خاطر اگر اصلی‌ترین نقاط ضعف خود را هدف نگیریم، مشکلات حل نمی‌شود.»
اردکانیان با بیان اینکه «سیستم متمرکز در اداره امور کشور» و «بخشی‌نگری» 2 ریشه مشکلات است که در تهران به‌عنوان یک الگوی بزرگ باید اصلاح شود، اظهار کرد: «بین سازمان آب، برق و شهرداری باید سازوکار دائمی تعریف شود. از این‌رو، تشکیل کارگروه دائمی سبب می‌شود بتوانیم با هم مسائل را حل و با سرعت بیشتری برای رفع مشکلات اقدام کنیم.» 

واکنش اعضای شورا به سخنان وزیر
پس از سخنان وزیر، اعضای شورا هریک نقطه‌نظرات خود را درباره سخنان وزیر بیان کردند. محمد سالاری، درخصوص ضرورت ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و استفاده از پساب برای آبیاری فضاهای سبز گفت: «ما به‌عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری به همراه کمیسیون‌های سلامت و محیط‌زیست و برنامه و بودجه، 10جلسه با همکاران شما درخصوص ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی برگزار کردیم و به مدل‌های مالی رسیدیم اما متأسفانه همکاری لازم با ما انجام نمی‌شود. به‌رغم اینکه در مصوبه هیأت دولت در سال۹۴ آمده است که وزارت نیرو باید فاضلاب خام و شبکه فاضلاب را ایجاد کند و به‌صورت رایگان در اختیار شهرداری‌هایی که متقاضی ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی هستند، قرار دهد، همکاران شما تمام این اقدامات را که وظیفه ذاتی وزارت نیرو است، جزو آورده خود در مدل مالی می‌دانند. همین موضوع موجب افزایش قیمت پساب تولیدشده می‌شود؛ ضمن اینکه بخشی‌نگری نیز در این حوزه‌ها وجود دارد. بنابراین من درخواست دارم در این خصوص دستورات لازم را صادر کنید. شهرداری تهران آمادگی داشته و شورای شهر نیز مصوبه‌ای در این خصوص دارد اما اجرای آن منتظر دستور وزیر است.»  زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم با اشاره به این نکته که آلودگی هوا و ترافیک در صدر مشکلات شهروندان تهرانی قرار دارد، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که فضای سبز چه تأثیر شگرفی بر کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن دارد. اگر فضای سبز مطلوب در سطح شهر تهران وجود داشته باشد کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند و شهر برای شهروندان دلنشین‌تر می‌شود. امروز نگهداری اراضی مشجر برای شهر تهران، موضوعی بسیار حیاتی است و وزارت نیرو به همراه سایر ارگان‌ها باید برنامه جدی برای این موضوع داشته باشد. شورا و شهرداری هم در این‌باره اقدامات زیادی انجام داده و آمادگی دارند که به سایر ارگان‌ها از جمله وزارت نیرو کمک کنند.»

شهربانو امانی هم در واکنش به صحبت‌های وزیر نیرو اظهار کرد: «۹۰درصد آب کشور را بخش کشاورزی مصرف می‌کند، بهتر است این بخش را بهینه کنید.» او سپس خطاب به وزیر نیرو گفت: «باتوجه به اینکه در تهران ۵۵درصد منابع آب صرف کشاورزی می‌شود، در وزارت نیرو چه اقدام جدی برای این موضوع انجام شده است؟ آیا صرفا بالابردن قیمت آب راهکار مناسبی است یا باید به سمت کاهش مصرف آب برویم؟» عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: «به‌نظر می‌رسد باید از مردم برای تغییر الگوی مصرف آب استفاده کرد زیرا مردم سرمایه تمام‌نشدنی هر کشوری هستند و می‌توانند به کمک اجرای سیاست‌های شما بیایند.» در ادامه، حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هم با انتقاد از وضعیت آب و فاضلاب شهرستان ری، ‌به وزیر نیرو گفت: «آب، فاضلاب و برق شهرستان ری دچار مشکلات عدیده‌ای است، امیدوارم دستور رسیدگی به آن صادر شود.همچنین کشاورزان بخش فشافویه که در این ایام زمان کشت پاییزی‌شان فرارسیده و برای آن نیازمند آب هستند، بلاتکلیف و مضطرب مانده‌اند.»
او به تصفیه‌خانه جنوب تهران نیز اشاره کرد و گفت: «این تصفیه‌خانه مشکلاتی را برای اهالی و کشاورزان ری به‌وجود آورده؛ چراکه آب تصفیه‌شده براساس توافقی ناعادلانه به شهرستان ورامین تعلق گرفته است.همچنین این آب به‌درستی تصفیه نمی‌شود و کانال مربوطه بوی بسیار نامطبوعی دارد، به‌گونه‌ای که اهالی روستا اعلام داشته‌اند تابستان و دیگر فصول گرم سال این منطقه قابل سکونت نیست، لذا باید برای آن چاره‌اندیشی شود.»
بهاره آروین، رئیس کمیته شهر هوشمند و شفافیت شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به صحبت‌های اردکانیان، وزیر نیرو با بیان اینکه فرونشست در تهران از هشدار گذشته و در سطح بحران قرار دارد، گفت: «جایگزینی  پساب‌ها با آب چاه باید جدی‌تر دنبال شود. ضمن اینکه فرونشست در تهران ابعاد ملی دارد و در سطح بحران است؛ ولی به‌دلیل بخشی‌نگری هنوز کسی این خطر را احساس نکرده است. ما در قالب تبصره3 و ماده7 مجوز اخذ عوارض برای شبکه فاضلاب را دادیم اما همین شبکه مهم‌ترین تسریع‌کننده فرونشست در تهران شده و هنوز راهکار مناسبی برای جایگزینی پساب به‌جای آب چاه در آبیاری‌ها نیز ارائه نشده، چون منفعت‌های سازمانی مانع از شکل‌گیری این موارد شده است. از این‌رو باید بحث‌های فرونشست و ضرورت جایگزینی چاه‌ها با پساب در سطح عالی شهرداری و وزارت نیرو پیگیری شود.»

همکاری با شهرداری برای کاهش مشکلات
پیش از سخنان وزیر نیرو، سیدحسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در صحن شورا گفت: «همکاری ما و شهرداری می‌تواند تبعات ناشی از سیلاب‌های ناگهانی و نیز خطر فرو‌نشست زمین را بکاهد و مشکلات مردم را به حداقل برساند.  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران هم قبل از سخنان وزیر نیرو از نیاز مبرم پایتخت به توسعه خطوط انتقال برق زیرزمینی سخن گفت. غلامرضا خوش‌خلق در این‌باره اظهار کرد: «برای اینکه بتوانیم خطوط انتقال برق را در شهری مانند تهران که رشد قابل توجهی نسبت به بقیه کشور داشته به‌صورت زیر‌زمینی توسعه دهیم، نیاز به فضا داریم که این فضا می‌‌تواند از سوی شهرداری‌ها تامین شود.

تعیین رشته‌های تخصصی مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری 
یکصدوهفتاد ودومین جلسه شورای شهر تهران پس از بحث و تبادل نظر وزیر نیرو و اعضا وارد دستور جلسه شد. بررسی یک فوریت لایحه‌ای درخصوص تعیین رشته‌های تخصصی مراکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران تنها دستور جلسه دیروز پارلمان محلی تهران بود. سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس مؤسسه آموزش علمی کاربردی شهرداری تهران در تشریح علل فوریت این لایحه گفت: «قرار بر این بود که معاونان شهرداری تهران رشته‌های مورد نیاز شهرداری تهران را احصا کنند تا رشته‌های جدیدی در مراکز آموزش علمی کاربردی تعیین شود. در این راستا رشته‌های موازی با دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد نیز حذف شدند. همچنین قرار بود این مصوبه تا مرداد‌ماه به شورا برسد که به‌علت رفت و برگشت بین معاونین و دریافت آخرین نظرات آنان به طول انجامیده است. حالا که در آستانه نیم‌سال جدید هستیم و آبان‌ماه ترم دوم آغاز می‌شود، این لایحه با قید یک فوریت تقدیم شورا شده است. در ادامه علی اعطا به‌عنوان مخالف یک فوریت این لایحه و سیدحسن رسولی به‌عنوان موافق یک‌فوریت این لایحه سخن گفتند و در ‌نهایت اعضای شوا با 14رأی موافق، یک فوریت لایحه تعیین رشته‌های تخصصی مراکز علمی کاربردی را به تصویب رساندند.

   مخالفت با جدایی ری از تهران 

پیش از آغاز جلسه شورا، زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به طرح جدایی ری از تهران در مجلس شورای اسلامی اشاره و تأکید کرد: «با این طرح مخالف هستیم.» او ادامه داد: «حدود 2‌ماه پیش این طرح با ۳۰‌ امضا در مجلس مطرح شد، امروز نیز توییتی از سوی سیدفرید موسوی، نماینده مجلس درخصوص طرح تفکیک انتخابات شورای اسلامی و انتخابات شهردار شهرستان ری از تهران مطرح شد. متأسفانه برخی از اعضای مجمع امید طرح جدایی ری از تهران را امضا کردند.»
نژادبهرام اضافه کرد: «اعضای شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران هستند و نباید منافع مشترک بخش‌های تهران را تحت‌تأثیر تصمیمات این‌چنینی قرار داد .»

   افزایش ۶۵۲‌درصدی بازپرداخت بدهی شهرداری 

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، گفت: «ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها 652درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی 206درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد. این رشد حاکی از آن است که مدیریت شهری با وجود برخورداری از تنگناهای شدید مالی نسبت به احقاق حقوق طلبکاران دغدغه جدی دارد.»
سیدحسن رسولی که گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران طی مرداد و شهریور و 6‌ماه نخست سال 98را قرائت می‌کرد، ادامه داد: «شهرداری تهران در بخش عملکرد حساب درآمد و هزینه مرداد و شهریور‌ماه براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دوماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۳هزار و ۱۳۸‌میلیارد تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند که در این 2‌ماه توانسته مبلغ یکهزار و۹۶۱میلیارد تومان معادل، 62درصد درآمد با 38درصد عدم‌تحقق را تحصیل کند.  او ادامه داد: «از کل درآمدهای 2ماه یکهزار و ۸۳۶ میلیارد تومان آن معادل 94درصد نقد و 6درصد معادل یک میلیارد و ۲۴۹‌ریال آن غیرنقدی است. آن قسمت از درآمدها و منابع شهرداری تهران که بالفعل قابلیت نقدشوندگی نداشته، منابع غیرنقد است.» خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه از کل درآمد نقدی وصولی 2‌ماه، 44درصد آن یعنی ۸۰۴میلیارد تومان پایدار و 56درصد آن یعنی یک‌هزار و ۳۲میلیارد تومان ناپایدار است، تأکید کرد: «شهرداری تهران در بخش عملکرد هزینه‌ای 2ماهه تا سقف ۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان اجازه هزینه‌کرد داشته است. با اعلام مبلغ 2 هزار و ۱۴۰میلیارد تومان هزینه ثبت شده در این 2ماه معادل 74درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ 94درصد به‌صورت پرداخت نقدی و 6درصد هزینه غیرنقدی است.»


تذکرات یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

محمدجواد حق‌شناس 
مجسمه‌ها و المان‌های شهری از مصادیق بارز به‌کارگیری هنر و فرهنگ در کالبد و میراث شهر هستند و باید بازتابی از ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و دارای ارزش هنری لازم بوده و به درستی در شهر جانمایی شده باشند. این سازه‌های هنری به مثابه میراث هنری شهر به مرور زمان نیاز به حفاظت و نگهداری دارند، اما متأسفانه در مراقبت و نگهداری این میراث ارزشمند هیچ راهبرد قابل اتکایی به چشم نمی‌خورد. از این‌رو انتظار می‌رود تدوین راهبردی مشخص برای توسعه و حفظ و نگهداری مجسمه‌ها و المان‌های شهری به‌عنوان بخشی از راهبرد هنری شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد. همچنین انتظار می‌رود در اسرع وقت ضمن گزارش آخرین وضعیت، اقدامات فوری درخصوص موارد ذیل در دستور کار قرار گیرد:« مجسمه حکیم عمر خیام مستقر در پارک لاله از نظر حفظ و نگهداری و نیز جانمایی، وضعیت مطلوبی ندارد و دیگر مجسمه حکیم عمر خیام بعد از گذشت چند سال هنوز جانمایی و مستقر نشده است.‌ مجسمه قیصر امین پور که پس از سرقت با وجود  بازداشت سارقین و کشف مجسمه، هنوز به محل استقرار بازنگشته است. ساخت و بهره‌برداری از تندیس بزرگان شعر و ادب، فلسفه و حکمت، ریاضیات و نجوم، دین و عرفان و شهیدان والامقام لازم است در دستور کار جدی شورای شهر قرار گیرد.»


علی اعطا 
مرکز نمایش‌های آیینی صبا (واقع در منطقه 7- خیابان شریعتی- سه‌راه پلیس) یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی- هنری شهر تهران است که نزدیک به 15سال از شروع عملیات ساخت آن گذشته و درصورت افتتاح به یکی از فضاهای باارزش در ایران تبدیل خواهد شد. این مجموعه دارای سالن‌های نمایش، پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر روباز و... است و می‌تواند پاسخگوی نیاز تعداد زیادی از گروه‌های نمایشی باشد. این مرکز سال‌هاست به‌دلیل مشکلات مالی و حقوقی در آستانه اتمام رها شده است. تکمیل و افتتاح مرکز نمایش‌های آیینی صبا که حدود 75درصد از عملیات ساختمانی آن انجام شده، به‌علت مسائل حقوقی و مالی سال‌ها به تعویق افتاده و این تعویق منجر به فرسودگی بخش‌هایی از این پروژه بر اثر گذشت زمان شده است. به‌منظور تسهیل روند تکمیل مرکز نمایش‌های آیینی صبا، این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری تهران ذکر شده، اما با گذشت 7‌ماه از سال 1398همچنان اقدامی برای تکمیل و افتتاح این پروژه مهم فرهنگی- هنری صورت نگرفته است. از این‌رو به معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران تذکر می‌دهم تا نسبت به اولویت‌هایی که از سوی شورا مقرر می‌شود، بی‌توجهی نکند و اولویت‌های اعلامی از سوی شورا را اولویت خود بداند.


مجید فراهانی
براساس بند 20ماده 3مصوبه «ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در شهر تهران» شورای اسلامی شهر تهران مکان‌یابی سایت‌های زمینی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباطی باید در «محل‌های کم‌تردد شهر، دارای حریم سبز، دور از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و مراکز آموزشی و اماکن مسکونی و ضمن رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم انجام شود، اما متأسفانه  شاهد مکان‌یابی و نصب دکل و آنتن‌ها در مجاورت مراکز آموزشی هستیم که مغایر با مصوبه و الزام شوراست.طبق پیگیری‌های دبیر شورایاری محله اکباتان فقط در این شهرک در مجاورت مدارس ابتدایی و راهنمایی صادقین و مدرسه حضرت معصومه(س) دکل نصب شده است و متأسفانه به‌رغم مکاتبه و پیگیری‌های قابل تقدیر ایشان از 29/11/1395تاکنون شهرداری و شرکت مخابرات اقدامی برای برچیدن و جابه‌جایی دکل‌ها به عمل نیاورده‌اند. من به‌عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3ماده 80قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم جابه‌جایی دکل آنتن‌های ارتباطی BTS نصب شده در مجاورت مدارس و مراکز آموزشی سطح شهر (به‌ویژه در شهرک اکباتان)» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم، انتظار دارم شهرداری بیش از پیش به مسئله ساماندهی دکل‌های ارتباطی که در گذشته در مجاورت مراکز آموزشی، درمانی و اماکن مسکونی نصب شده‌اند توجه کند.


افشین حبیب‌زاده 
براساس مواد 1، 2و 12قانون «تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها» مصوب سال 1384مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌ها در چارچوب وظایف قانونی خود کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر را به‌عهده دارند و هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز در این حریم به‌عنوان تجاوز به حقوق عمومی، جرم محسوب می‌شود. طبق بررسی‌های میدانی به عمل آمده از سوی کارشناسان معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران، برخی از ساخت و سازهای صورت گرفته در نواحی 6و 7منطقه 18در محدوده حریم شهر تهران است. در 2 ناحیه یادشده با وجود آنکه خدمات شهری لازم از سوی شهرداری تهران به شهروندان ارائه می‌شود، اما به‌دلیل هم‌مرز بودن با شهرهای شهرقدس، چهاردانگه و اسلامشهر، برخی با مراجعه به شهرداری این شهرها مجوز ساخت‌وساز درحریم تهران را دریافت می‌کنند که به محض ورود شهرداری تهران برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، برخی مدیران شهرهای هم‌مرز با این نواحی مانع از اجرای قانون در حوزه مدیریت شهری تهران می‌شوند. بنابراین از شهردار تهران می‌خواهم ضمن بررسی این موضوع، با هماهنگی نهادهای ذی‌صلاح ازجمله قوه قضاییه از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تهران جلوگیری کند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید