• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83053
+
-

مهران یکپارچه حسینی شد

استاندار: موکب‌های مسیر مرز مهران از فردا ۱۵ مهر برپا می‌شوند و پذیرای زوار اربعین خواهند بود

اربعین
مهران یکپارچه حسینی شد

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


امسال مرز مهران زودتر از سال‌های گذشته حال و هوای حسینی به خود گرفته است و زائران خود را برای مشرف شدن به کربلای معلی به این مرز رسانده‌اند. جاده‌های ایلام شلوغ شده و کل استان را شور حسینی فراگرفته است. این روزها باز هم مهران قدمگاه عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) شده است. پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال بیش از ۶۵ درصد زائران از طریق این مرز به عتبات عالیات مشرف شوند.

در مسیرهای ارتباطی استان و شهر مهران موکب‌های زیادی برای خدمات‌رسانی به زوار برپا شده‌اند. مردم استان ایلام و شهرستان مهران که در سال‌های گذشته در میزبانی زائران امام حسین(ع) سربلند بودند، امسال نیز در بخش‌های مختلف برای اسکان و پذیرایی از زوار آماده شده‌اند.

تعدادی از مردم با راه‌اندازی آشپزخانه‌های خانگی برای تامین غذای گرم به زائران تلاش می‌کنند و تعداد زیادی نیز درب خانه‌های خود را به روی زائران باز کرده‌اند. علاوه بر توسعه امکانات، بخش مهمی از زیرساخت‌های استان از جمله مسیر ۱۰۲ کیلومتری ایلام - مهران نیز مهیای حضور زائران اربعین شده است.


۱۰۱ گیت در پایانه مرزی فعال است

مدیر پایانه مرزی مهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: ۱۰۱ گیت ورود و خروج در پایانه مرزی برای اربعین آماده شده و هم‌اکنون در حال حاضر نزدیک به ۲۹ گیت فعال است. با افزایش بیشتر جمعیت، بقیه گیت‌ها هم فعال می‌شوند. «مجتبی سلیمانی» با اشاره به این‌که تمامی امکانات در پایانه مرزی مهران برای تردد زوار فراهم شده است، می‌افزاید: برنامه‌های خوبی برای تسهیل تردد زوار در نظر گرفته شده است.


اختصاص ۸ هزار اتوبوس برای جابه‌جایی زوار

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: تعداد کل اتوبوس‌هایی که برای جابه‌جایی زائرین در مرزهای مختلف در نظر گرفته شده، ۸ هزار دستگاه است. «نورالله دلخواه» ادامه می‌دهد: به منظور جابه‌جایی زوار در روز پیک 1۹۰۰ دستگاه اتوبوس برای مرز مهران در نظر گرفته شده است. وی می‌گوید: امسال تاکنون حدود ۲ میلیون و ۲۶۶ هزار نفر از طریق پایانه مرزی مهران به عتبات عالیات مشرف شده‌اند که این میزان ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد را نشان می‌شود.


افزایش حضور زائران در مرز مهران

همچنین، استاندار ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: هرچه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، خیل عظیم جمعیت و مشتاقان زیارت عتبات عالیات افزایش پیدا می‌کند. حضور زائران از ابتدای ماه صفر افزایش پیدا کرده است. «قاسم سلیمانی دشتکی» می‌افزاید: در ماه محرم امسال حدود ۹۰۰ هزار نفر - تردد در مرز مهران انجام شد و متوسط تردد روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به صورت رفت و برگشت بود.

وی می‌گوید: هم‌اکنون این آمار به حدود ۴۰ هزار نفر در روز رسیده است. پیک جمعیتی زائران در نزدیکی اربعین به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در شبانه‌روز خواهد رسید. این مقام مسئول ادامه می‌دهد: سال گذشته 60 درصد جمعیت زائران اربعین در مرز مهران تردد داشتند و نیز پیش‌بینی می‌شود امسال این آمار حداقل به 65 درصد برسد.


حل مشکلات ارزی و ریالی زائران

سلیمانی دشتکی در ادامه از حل مشکلات ارزی و ریالی زائران خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکلات ارزی و پولی زوار در استان و پایانه مرزی مهران با حضور ناظران ارزی بانک مرکزی و سیستم بانکی استان مربوطه بررسی شد تا شعبه‌های سیار برای ایام اربعین در مهران مستقر شود که زائرین از نظر ریالی مشکلی نداشته باشند.

وی می‌افزاید: شعب بانکی به تعداد کافی در مهران مستقر و علاوه بر این، تعداد خودپردازها در مسیر نیز بیشتر می‌شود. استاندار بیان می‌کند: در مهران، علاوه بر صرافی‌ها، ۴ باجه بانکی را موظف کرده‌ایم در پرداخت ارز به زوار همکاری داشته باشند و به تعداد مورد نیاز هم افزایش می‌یابند.


موکب‌ها زودتر دایر می‌شوند

استاندار ادامه می‌دهد: موکب‌های مسیر مرز مهران رسما از ۱۵ مهرماه دایر می‌شوند. امسال، بر اساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته، تعداد موکب‌ها هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی بسیار بیشتر از سال گذشته خواهد بود. وی می‌گوید: حدود ۶۰۰ سرویس بهداشتی جدید در پایانه‌های مهران و برکت و تعدادی نیز در پارکینگ اربعین امسال احداث شده است.

سلیمانی دشتکی اظهار می‌کند: قرار است بیش از ۵۰۰ سرویس بهداشتی سیار نیز در نقاط پرجمعیت نصب شود. وی ادامه می‌دهد: امسال پارکینگ برکت به سیستم صوتی مجهز و سکوبندی شده است. نکته مهم‌تر آن‌که مسیر از پل زال به مهران کاملا جدا شده است. این مقام مسئول می‌گوید: پارک خودرو در پارکینگ برکت برای اتوبوس‌ها رایگان و در پارکینگ اربعین در اختیار شهرداری است.


ساماندهی ۸۰ پارکینگ در مهران

شهردار مهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: ۸۰ پارکینگ در شهر مهران با ظرفیت پارک ۱۴۰ هزار خودرو ساماندهی شده است. «حجت‌الله نصیری‌پور» ادامه می‌دهد: نرخ پارکینگ برای یک هفته ۵۰ هزار تومان و رعلیت این رقم در تمامی پارکینگ‌ها الزامی است.

وی با اشاره به این‌که پارکینگ بزرگ اربعین آماده پارک خودروهای زائران است، می‌گوید: پارک خودرو در شهر مهران ممنوع است و نیروی انتظامی ماشین‌های پارک‌شده را به پارکینگ منتقل می‌کند. شهردار مهران با اشاره به حذف عوارض خروج از کشور در پایانه مرزی مهران می‌افزاید: شهرداری مهران محل‌های مشخصی را برای دست‌فروشان نیز ساماندهی کرده است. وی اظهار می‌کند: در ایام اربعین حجم زباله در شهر مهران زیاد می‌شود به همین دلیل امکانات مختلفی از استان‌های معین به شهرستان مهران برای جمع‌آوری زباله‌ها وارد شده است.


زائران با پلیس همکاری کنند

فرمانده انتظامی ایلام نیز با اشاره به تمهیدات لازم از سوی نیروی انتظامی استان برای اربعین می‌گوید: اولویت اول نیروی انتظامی تامین امنیت زائران اربعین است. سردار «نورعلی یاری» می‌افزاید: برای سهولت تردد زوار اربعین در ایلام، تمامی مسیرهای مواصلاتی این استان به صورت لحظه‌ای پایش می‌شوند که در صورت ایجاد گره ترافیکی در کمترین زمان ممکن مشکل حل شود.

وی بیان می‌کند: با توجه به شلوغی محورهای مواصلاتی استان در ایام اربعین، زائران به توصیه‌های پلیس، توقف‌های مقطعی برای روان شدن تردد، پارک خودرو در پارکینگ‌های مجاز، استفاده از مسیرهای ورود و خروج، داشتن گذرنامه معتبر و... توجه ویژه داشته باشند. یاری می‌گوید: گشت‌های پلیس در تمامی مناطق مهران برای برقراری نظم و امنیت حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید