• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82083
+
-

تخریب سنگ‌نگاره‌های کمرمقبولا توسط دادستانی پیگیری می‌شود

خبر
تخریب سنگ‌نگاره‌های کمرمقبولا توسط دادستانی پیگیری می‌شود

اقدام تخریبی سنگ‌نگاره‌های محوطه باستانی کمرمقبولا در بینالود از سوی دادستانی این شهرستان در حال پیگیری است. به گزارش ایرنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: امروز جلسه‌ای در این زمینه با حضور کارشناسان میراث فرهنگی و نماینده دادستان بینالود برگزار شده و با توجه به حساسیت موضوع پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. «مرجان اکبری» با بیان این‌که رهاسازی گازوئیل در این محوطه باستانی آسیبی به سنگ‌نگاره‌ها وارد نکرده است، افزود: مشکل موجود در این حوزه مربوط به معدن سنگی است که درخواست عدم تمدید مجوز فعالیت آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داده‌ایم. 

وی ادامه داد: تنها راه حفاظت از سنگ‌نگاره‌ها تبدیل شدن این منطقه به پارک باستانی است و این امر مستلزم آن است که اراضی به صورت کامل در تصرف میراث فرهنگی باشد که برای این مهم مکاتبات لازم صورت گرفته تا بتوانیم با توقف فعالیت معدن اقدامات تصرفی را انجام دهیم. اکبری گفت: سنگ‌نگاره‌های این منطقه بر اثر ریخته شدن گازوئیل تخریب نشده و گازوئیل در کنار این سنگ‌نگاره‌ها ریخته شده که موجب نگرانی سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران گردشگری شده است. 

منطقه تاریخی کمرمقبولا یا شترسنگ در 3 کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره‌داغستان در شمال غرب مشهد با قدمت بیش از 3 هزار سال در دل خود سنگ‌نگاره‌‌های باستانی قرار دارد که از نظر باستان‌شناسی بسیار ارزشمند است. کمرمقبولا منطقه‌ای طبیعی و تاریخی است که براساس برخی گزارش‌ها حدود ۱۵ هزار سنگ‌نگاره باستانی را در خود جای داده است، لذا دوستداران میراث فرهنگی، متولیان حفاظت از آثار تاریخی و مردم در پی محافظت و صیانت از آن هستند. قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ‌نگاره‌های این منطقه نکته ظریفی است که اولویت حفاظت از آن را افزایش می‌دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید