• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8207
+
-

چشم‌بندهای خانه را چطور بخرید؟

چشم‌بندهای خانه را چطور بخرید؟

پرده‌های خانه، در هر بخشی که باشند، دارای سه ویژگی هستند. اول، محافظت، دوم کنترل دما، سوم تزئین فضای اتاق. بنابراین نقش کلیدی در خانه دارند. به همین دلیل هم در کنار مبل و فرش، برای خرید آنها حساسیت‌ ویژه‌ای وجود دارد

 

مراکز خرید پرده:

برای خرید پرده، بهترین مکان، راسته خیابان مولوی است. در این مکان هم امکان خرید هر نوع پرده وجود دارد و هم اینکه می‌توانید دوخته شده، آنها را تحویل بگیرید. علاوه براینکه بازار تهران هم گزینه خوبی است. بورس پرده شهید محلاتی و پرده‌فروشی‌های عبدل‌آباد هم مکان‌های دیگری برای خرید با قیمت مناسب هستند. درنهایت هم ممکن است ترجیح بدهید از فروشگاه‌های دیگری که خودتان می‌شناسید، پرده بخرید.

 

سه نکته کلیدی

از هر کجا که پرده می‌خرید باید به سه نکته دقت کنید. اول کیفیت پرده و ماندگاری آن حداقل برای سه تا پنج سال. دوم شکل پرده و تناسب آن با پنجره‌ها و فضای خانه است و سوم رنگ و طرح پرده‌ها که باید با کل خانه و فرش و مبل همخوانی داشته باشد. در ادامه با چند مدل پرده، کاربرد آنها و اندازه‌گیری درست طول و عرض پرده و انتخاب میله‌پرده آشنا می‌شویم.

 

مدل پرده‌ها را بشناسیم

پرده‌های طرح‌دار و شلوغ

این پرده‌ها مناسب اتاق‌هایی است که کاغذ دیواری ندارند. رنگ دیوار روشن و کم‌رنگ است و در دکوراسیون آن مبل به‌کار نرفته است. بنابراین می‌توانید برای اتاق تلویزیونی که بدون میز و صندلی و مبل است، از آن استفاده کنید. این پرده‌ها برای اتاق کودک هم مناسب است. در واقع شلوغی پرده، برای پر کردن فضای خالی و خلوت اتاق است. به همخوانی رنگ پرده و دیوار و فرش دقت کنید.

 

 

پرده‌های حجم‌دار و سنگین:

این پرده‌ها اغلب تک‌رنگ بوده و به‌عنوان بخشی از دکور درنظر گرفته می‌شوند. معمولا به شکلی خاص طراحی شده و نباید آنها را مانند پرده‌های معمولی جلو و عقب کشید. از نظر رنگ و طرح معمولا رنگ‌های خاص و طرح‌های ساده و یا بسیار خلوت و خاص دارند. اضافه کردن منگوله به پای پرده، قیم یا قاب بستگی به طراحی کل دکوراسیون خانه دارد. برای اتاق نشیمن و خواب مناسب نیستند. به این دلیل که قیمت بالایی داشته و نباید آنها را از شکل اصلی‌اش تغییر داد. معمولا در خانه‌هایی از این پرده‌ها استفاده می‌شود که دکوراسیون خاص و شلوغی دارند.

 

 

پرده‌های ساده:

همان پرده‌هایی است که اغلب در اتاق ‌نشیمن و در خانه‌هایی که دکورهای ساده، شیک و متحرکی دارند، می‌بینیم. اغلب طرح‌های آن اصطلاحا جوان‌پسند، ساده و شیک است. تنوع رنگی آنها زیاد بوده و در جنس نخ، کتان، نخ و نایلون آنها را می‌توان دید. برای اتاق خواب هم می‌توان از این نوع پرده استفاده کرد.

 

پرده‌های دماسنج:

اسم جالبی دارند. شکل‌شان ساده و زیباست و اغلب برای اینکه هم اتاق زیبا و هم با کشیدن آنها دما و نور اتاق تنظیم شود، برای پنجره‌ها انتخاب می‌شوند. معمولا اگر پرده زیری تور باشد، از این پرده‌ها برای رو استفاده می‌کنند. جنس آنها اغلب کتان یا نخ است. تک رنگ بوده و از نظر جنس، سنگینی خاص خودشان را دارند.

 

شکل قاب پنجره‌ها را بشناسید:

قبل از اینکه دست به خرید پرده - به‌ویژه انواعی که به‌اصطلاح قاب داشته و مدل‌دار هستند- بزنید؛ پیش از آن شکل پرده‌ها را مشخص کنید تا هزینه اضافی نکنید. به‌طورکلی طرح‌های اصلی پرده‌های قابدار به این شکل هستند.

 

 برای این طرح باید پارچه‌های سبک با آهار مناسب بخرید. این پارچه‌ها باید راحت بالا آمده و جمع شوند و شکل بالون یا همان پف کرده به‌خودشان بگیرند.

 

طرح بالای پرده و شکل افت پارچه از دوطرف، دلیل اسم‌گذاری این طرح است. از نظر اندازه، منظور طول، عرض و میزان ریزش شال پرده از بالا، باید با دقت اندازه‌گیری شود.

 

مانند شکل، ارتفاع وسط شال مهم است. علاوه براینکه درباره چین، باید اندازه دو و نیم تا سه برابر عرض پنجره را درنظر بگیرید.

 

این مدل تقریبا شبیه به طرح شالی است با این تفاوت که کناره‌های پرده باید از اندازه کوتاه تا بلند تنظیم شده و ریزش داشته باشد. ارتفاع وسط پرده و طول بلندترین ریزش پرده را باید درنظر بگیرید.

 

طرح پرده زیگزاگی است. معمولا آن را برای آشپزخانه استفاده می‌کنند. به این دلیل که بخش اصلی پرده بالاست و نور ورودی از پنجره آشپزخانه را نمی‌گیرد

 

چین‌های زیاد این پرده، باعث طراحی ساختار آن می‌شود. حالت مواج این پرده نیز زیباست. کوتاهی پرده، آن را برای پنجره‌های افقی کوتاه اما از نظر عرضی بلند مناسب می‌کند. علاوه براینکه این پرده برای پنجره‌های نقاط خاصی از خانه مانند آشپزخانه یا راهروها خوب است.

 

وسایل تزئینی پرده :

بخشی از زیبایی پرده، بستگی به نوع وسایل تزئینی است که برای آن درنظر می‌گیرید. قیمت این وسایل تزئینی نیز بستگی به کیفیت آن کاملا متفاوت است. اما بهتر است انواعی را انتخاب کنید که ماندگاری رنگ آنها بیشتر بوده و نیاز به تعویض در زمان کوتاه نداشته باشند. رنگ این وسایل نیز قطعا باید با رنگ پرده‌ها و وسایل خانه هماهنگ باشد. علاوه براینکه شکل آنها هم باید با پرده و با دکوراسیون کل خانه همخوان باشد. در قیمت نهایی پرده، باید قیمت بخش‌های جانبی پرده را هم در نظر گرفته و محاسبه کنید.

 

آویز پرده :

مدل بافت، طنابی، پارچه‌ای از انواع رایج آن است. شکل آویز آن هم به شکل آویزی، گل، طرح برجسته و... است. قیمت آنها معمولا جدا از پرده درنظر گرفته می‌شود

 

حلقه پرده :

جنس آنها هم بستگی به نوع میله پرده و سنگینی و سبکی و شکل پرده دارد. حواس‌تان به این موارد باشد و بعد حلقه را انتخاب کنید. نکته مهم، میزان کارایی حلقه‌ها، ثابت بودن رنگ آنها و دوام آنهاست. برای قیمت آن به این موارد توجه کنید.

 

گل پرده:

این گل‌ها هم به دیوار کوبیده شده ‌ یا سر میله پرده قرار می‌گیرند. شکل آنها هم از دایره ساده تا شکل میوه کاج، برگ و... متغیر است. معمولا جنس اصلی آنها فلزی است و روی آن رنگ‌آمیزی می‌شود‌ اما بعضی از انواع چوبی و کائوچویی هم وجود دارد. انتخاب آن بستگی به میزان هزینه در نظر گرفته شما، طرح کلی خانه و رنگ‌آمیزی آن دارد.

 

میله پرده :

طرح میله پرده از شکل سنتی آن تا شکل‌هایی با طرح‌های خاص متغیر است. نازک، کلفت، بلند یا کوتاه بودن آن بستگی به شکل پرده و قاب پنجره دارد. بنابراین همراه با انتخاب پرده میله پرده را هم انتخاب کنید تا هزینه اضافه متقبل نشوید. جنس آنها هم از فلز معمولی تا کائوچو و... متغیر و قیمت آن هم متغیر است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید