• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 81987
+
-

طرح‌‌های نیمه‌تمام کرمان چشم‌انتظار افتتاح

استاندار: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در زمینه اجرای این پروژه‌ها اولویت‌بندی آن‌ها بنا به نیاز استان و منابع مالی محدود است

توسعه
طرح‌‌های نیمه‌تمام کرمان چشم‌انتظار افتتاح

هم‌اکنون 3 هزار پروژه ناتمام در استان کرمان وجود دارد که برای تعیین تکلیف در انتظار بودجه و برنامه‌‌ریزی هستند. مهم‌ترین این پروژه‌ها در بخش آب و صنعت تعریف شده‌اند. 

به گزارش مهر، در هفته دولت سال جاری ۶۵۴ پروژه افتتاح شد. این در حالی است که سال گذشته استاندار کرمان در جلسه بزرگداشت هفته دولت اعلام کرده بود ۹۲۰ پروژه افتتاح می‌شود و با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که در سال جاری با افت ۲۶۶ پروژه مواجه بودیم. 

همچنین طبق اعلام استاندار کرمان در این استان 3 هزار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد و عملاً تکمیل بسیاری از این پروژه‌ها با توجه به هزینه‌هایی که از قبل انجام شده و راکد مانده، ضروری است. 

در سال ۹۸ از مجموع پروژه‌های تعریف‌شده برای افتتاح ۴۸۱ پروژه مربوط به بخش دولتی و مابقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح شده است که هزینه مورد نیاز برای افتتاح این پروژه‌ها ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۳۴۲ پروژه، سازمان جهاد کشاورزی با ۴۳ پروژه، اداره کل ورزش و جوانان با ۱۶ پروژه، راه و شهرسازی استان و کمیته امداد امام خمینی(ره) با ۱۴ پروژه، اداره کل فرودگاه‌ها با ۱۲ پروژه و شرکت گاز با ۱۱ پروژه بیشترین تعداد پروژه‌های افتتاحی را داشتند. 


تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ضروری است

یکی از دغدغه‌های اصلی استاندار کرمان افتتاح طرح‌های نیمه‌تمام است و گفته می‌شود اتمام این طرح‌ها به اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. 

اما عملاً با مقایسه بین آمار پروژه‌های نیمه‌تمام و تعداد پروژه‌های هفته دولت که البته نسبت به سال قبل کاهش یافته است، می‌توان فهمید هنوز راه بسیاری برای اتمام این پروژه‌ها مانده است.  در حال حاضر بدون شک کمبود شدید آب در استان کرمان مهم‌ترین چالش در این منطقه محسوب می‌شود و برای رفع این مشکل اجرای پروژه‌های انتقال آب یا تحول در آبیاری در بخش کشاورزی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اگر نگاهی به پروژه‌های افتتاحی سال‌های اخیر به خصوص در هفته دولت بیندازیم، به جز پروژه‌های کوچک در بخش آب و مدرنیزه کردن کشاورزی اقدام خاصی صورت نگرفته است. 

در عمل در بخش کلان تاکنون اقدام مؤثری برای تامین آب در استان کرمان نشده و مصرف بهینه آب نیز به خصوص در بخش کشاورزی با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی دارد. 

هر سال از سطح آب‌های زیرزمینی کرمان کاسته می‌شود و بارندگی نیز سیر نزولی خود را ادامه می‌دهد. برداشت منفی 1/1میلیارد متر مکعبی از آب‌های زیرزمینی هم ادامه دارد. در این میان اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش آب‌رسانی و استفاده بهینه از منابع موجود بلاتکلیف مانده و به اجرای طرح‌های کوچک و منطقه‌ای اکتفا شده است. 


بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام کارشناسی‌شده نیستند

آمار پروژه‌های نیمه‌تمام استان کرمان کمی عجیب است. استاندار کرمان در خصوص ۳ هزار پروژه‌ای که به اتمام نرسیده است می‌گوید بیشتر این پروژه‌ها کارشناسی مناسبی نشده‌اند. 

«محمدجواد فدایی» یکی از مهم‌ترین اقداماتی را که در زمینه اجرای این پروژه باید اجرا شود، اولویت‌بندی آن‌ها بنا به نیاز استان و با توجه به منابع مالی محدود موجود دانسته است. 

وی گفت: اولویت‌بندی این پروژه‌ها بر اساس شاخصه‌هایی مانند مالی، فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی و ریسک انجام خواهد شد. 


پروژه‌های نیمه‌تمام باید به بخش خصوصی واگذار شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کرمان گفت: مهم‌ترین راهکار دولت با توجه به کمبود اعتبارات در وضعیت موجود استفاده از توان بخش خصوصی و جلب سرمایه است. 

«جعفر رودری» افزود: نیمی از پروژه‌های نیمه‌تمام کرمان احداثی و توسعه‌ای و بقیه طرح‌ها کوچک هستند. 

وی گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته بسیاری از پروژه‌های مهم استان در بخش پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به معین‌های شهرستان‌های مختلف استان واگذار شده‌اند که روند اجرای این پروژه‌ها با دقت پیگیری می‌شود. این پروژه‌ها موجب توسعه و پیشرفت به خصوص در مناطق محروم شده‌اند. 

استان کرمان در راستای توسعه و محرومیت‌زدایی نیاز به اجرای ابرپروژه‌ها در راستای اشتغال‌زایی، تأمین منابع آبی، توسعه شهری و توسعه صنعت گردشگری، صنعتی، معدنی و بهینه‌سازی کشاورزی دارد.


اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در اولویت 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کرمان توجه به اشتغال‌زایی ، توسعه و محرومیت‌زدایی در پروژه‌های اولویت‌بندی‌شده و نیمه‌تمام را بسیار بااهمیت دانست و گفت: حدود ۱۸۰ مورد از پروژه‌های استان کرمان در بعد ملی تعریف شده‌اند و نیاز به تامین اعتبار دارند. 

«جعفر رودری» همچنین بر فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال صنعتی و معدنی در استان کرمان تاکید کرد و گفت: در این زمینه تسهیلات و سیاست‌های تشویقی مناسبی در نظر گرفته شده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان کرمان گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان ۲۶۷ پروژه تعریف شده است که تکمیل این پروژه‌ها نقش جالب توجهی در توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته دارد. 

رودری افزود: هم‌اکنون شاهد پیشرفت 5/46 درصدی این طرح‌ها هستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید