• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 81985
+
-

حسرت تحصیل به دل دختران «قبله»

دختران روستای قبله در حالی از آموزش بازمانده‌اند که مسئولان آموزش ‌و پرورش لرستان تاکید کرده‌اند امسال کمبود معلم نداریم

نمای نزدیک
حسرت تحصیل به دل دختران «قبله»

نامش «قبله» است و در بخش طرحان شهرستان کوهدشت قرار دارد؛ روستایی که این روزها به خاطر مشکل ادامه تحصیل دخترانش سر زبان‌ها افتاده است و اصحاب رسانه به نوعی تلاش می‌کنند گره از مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان آن باز کنند.

به گزارش مهر، ماه مهر هر چقدر هم که با خودش شیرینی و نشاط داشته باشد، اینجا در روستای قبله با تلخی و حسرت آغاز شده است. دختران دانش‌آموز روستای قبله، با وجود آغاز سال تحصیلی، معلم ندارند و درست زمانی که دانش‌آموزان هم‌سن و سال آنها مشغول تحصیل شده‌اند، آنها بلاتکلیف مانده‌اند تا شاید آموزش و پرورش لرستان فکری به حال آنها کند.

روستای قبله در شهرستان کوهدشت ۱۴ دانش‌آموز دختر دارد که گفته می‌شود به دلیل نداشتن معلم از تحصیل بازمانده‌اند. بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، این روستا 5 دانش‌آموز پسر هم دارد که مجبور شده‌اند برای ادامه تحصیل به روستاهای دیگر که کیلومتر‌ها با روستای آنها فاصله دارند، بروند تا شاید از بار تلخکامی ماه مهر در روستای قبله کاسته شود.

مشکلات این دانش‌آموزان در حالی وجود دارد که پیش از این «خیرالله خیرایی» معاون آموزش و پرورش لرستان در مراسم آغاز سال تحصیل در مرکز این استان اعلام کرده بود برای تامین معلم مدارس استان مشکل خاصی وجود ندارد و تعداد مورد نیاز معلم در نظر گرفته شده است.


وعده‌های مسئولان برای رفع مشکل

رئیس آموزش و پرورش طرهان کوهدشت از جمله مسئولانی به شمار می‌رود که به مشکلات مطرح شده از سوی دانش‌آموزان قبله واکنش نشان داده است. «بهرام عالی‌پور» می‌گوید: زیر نُرم بودن تعداد دانش‌آموزان روستای قبله که ۱۴ نفر به ترتیب ۴ نفر پایه دهم و ۶ نفر یازدهم و ۴ نفر پایه دوازدهم هستند، کمبود نیروی انسانی خانم، رعایت دستورالعمل وزارت در خصوص نُرم کلاس، مقاومت دانش‌آموزان و اولیای آنها برای تحصیل در روستاهای هم‌جوار با وجود تهیه سرویس ایاب و ذهاب و ایجاد امنیت کامل از مشکلات موجود در این زمینه است.

وی ادامه می‌دهد: اولیای دانش‌آموزان ادامه تحصیل فرزندانشان را حتی به شرط مختلط بودن دبیرستان روستا مطرح کرده‌اند و این در حالی است که این امر نقض بخشنامه وزارتی است. حتی با احتساب تعداد پسران روستا که فقط ۵ نفر پایه دهم هستند، باز هم شرایط آموزشگاه مستقل را شامل نمی‌شود.

عالیپور تاکید می‌کند که با این همه موانع، طی رایزنی‌های انجام شده با مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، ضمن ارائه راهکارهایی، به طور جدی به دنبال رفع موانع تحصیل این دانش‌آموزان هستیم. رئیس آموزش و پرورش طرهان ادامه می‌دهد: با وجود موانع و محدویت‌ها از جمله کمبود فضای آموزشی، کمبود معلم در بسیاری از رشته‌ها و پایین بودن آمار دانش‌آموزان، با تشکیل ۳ کلاس شیفت صبح در آموزشگاه شریعتی روستای قبله که دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در آن به تحصیل مشغول هستند، مشکل دانش‌آموزان دختر روستای قبله رفع می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید