• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80735
+
-

توسعه روابط اقتصادی با ترکمنستان

معاون استاندار خراسان رضوی: یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان رفع محدودیت‌ها در بازارچه مرزی به منظور تسهیل در مبادلات کالاست

تیتر یک
توسعه روابط اقتصادی با ترکمنستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با توجه به صادرات قابل توجهی که به جمهوری ترکمنستان دارد در پی دستیابی به سهم بیشتر در توسعه روابط اقتصادی با کشور همسایه است. به گزارش ایرنا، «علی رسولیان» اظهار کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان به زودی در عشق‌آباد برگزار می‌شود و به دلیل نقش مهمی که خراسان رضوی در تجارت با آن کشور دارد قرار بر حضور پررنگ و جدی مسئولان استان در این کمیسیون است. 

وی ادامه داد: خراسان رضوی ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد. جمهوری ترکمنستان جزو کشورهای هدف صادراتی این استان است و حدود ۵۵ درصد از کل صادرات سالانه ایران به ترکمنستان متعلق به خراسان رضوی است. پارسال از کل ۴۰۵ میلیون دلار صادرات کالایی که از ایران به کشور ترکمنستان انجام شد ۲۲۴ میلیون دلار متعلق به خراسان رضوی بود. معاون استاندار خراسان رضوی افزود: توسعه روابط اقتصادی با ترکمنستان به منظور حضور موثر نمایندگان خراسان رضوی در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در مشهد بررسی شد. 

رسولیان گفت: پیشنهادهای کمیته مشترک خراسان رضوی واستان آخال جمهوری ترکمنستان نیز در این نشست باحضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی مطرح شد. امیدواریم این پیشنهادها در تفاهم‌نامه‌ای که در انتهای نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان به امضا می‌رسد، در نظر گرفته شود. وی خاطرنشان کرد: کل مرز خراسان رضوی با ترکمنستان مربوط به استان آخال است. پایتخت ترکمنستان یعنی عشق‌آباد نیز مرکز همین استان کشور همسایه است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارخراسان رضوی توضیح داد: یکی ازپیشنهادهای خراسان رضوی در کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان توسعه عملکرد بازارچه مرزی در مرز بین 2 کشور و رفع محدودیت‌ها در این بازارچه به منظور تسهیل در مبادلات کالاست. 

رسولیان کاهش هزینه ترانزیت کالاهای ایرانی از سوی کشور ترکمنستان را از دیگر پیشنهادها برای بررسی در کمیسیون مشترک ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون هزینه ترانزیت کالا برای کامیون‌های ترانزیتی به سمت ترکمنستان حدود 5/1 دلار در هر کیلومتر است که درخواست ما حذف این مبلغ است. وی یادآور شد: راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در عشق‌آباد نیز جزو پیشنهادهای ما به کمیسیون مشترک است تا بتوان از این طریق در کشور ترکمنستان برای خراسان رضوی پایگاه تجاری ایجاد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید