• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80719
+
-

تخطی رانندگان خرم‌آباد از نرخ‌های مصوب

تاکسیرانی خرم‌آباد امسال کرایه برخی مسیرها را تا 20 درصد افزایش داده است، اما برخی رانندگان بیش‌از این میزان به مبلغ اضافه کرده‌اند

در شهر
تخطی رانندگان خرم‌آباد از نرخ‌های مصوب

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


نرخ کرایه تاکسی همواره یکی از دغدغه‌های مردم و نیز رانندگان تاکسی در شهر خرم‌آباد است. شهروندان از یک طرف از گران شدن کرایه تاکسی ناراضی هستند و از طرف دیگر از بحث‌ها و تنش‌هایی که به دلیل نبود پول خرد یا دریافت کرایه بیش از نرخ مصوب وجود دارد، کلافه و خسته شده‌اند. همچنین، نرخ مصوب کرایه تاکسی معمولا مورد قبول رانندگان نیست و همین به دریافت کرایه اضافی از مسافر یا بازنگرداندن بقیه پول او و درنتیجه مشاجره لفظی بین آنها منجر می‌شود.


افزایش 50 درصدی کرایه تاکسی

یکی از شهروندان خرم‌آبادی به همشهری می‌گوید: سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد نرخ کرایه تاکسی را 20 درصد افزایش داده است، اما بسیاری از رانندگان به دلیل نبود پول خرد کرایه را تا 50 درصد هم گران کرده‌اند. بعضی راننده‌ها هم برگه‌ای را خودسرانه به شیشه ماشین خود می‌چسبانند و طبق آن کرایه دریافت می‌کنند.

«رضا طاهری» بیان می‌کند: نمونه بارز این افزایش نرخ را می‌توان در مسیر میدان 22 بهمن - بازار، میدان 22 بهمن - میدان بسیج، مطهری - میدان کیو و چهاراه فرهنگ - بیمارستان مشاهده کرد. این شهروند می‌افزاید: نرخ مصوب برای مسیر میدان 22 بهمن - میدان بسیج در سال جاری 1500 تومان است، اما رانندگان از سال گذشته تاکنون همین مبلغ را از مسافران دریافت کرده‌اند و الان هم با اعلام افزایش نرخ کرایه، خودشان مبلغی را به نرخ مصوب اضافه و برای همین مسیر 1800 تا 2 هزار تومان دریافت می‌کنند.


تخلف رانندگان به عرف تبدیل شده است

شهروند دیگری اظهار می‌کند: تعیین نرخ کرایه امسال کاملا پیچیده و بی‌نظم است و نرخ‌های اعلامی مسافر و راننده را قانع نمی‌کند. به نظر می‌رسد مسئولان خبر ندارند در خط‌های تاکسی چه خبر است. «فرنوش خلیلی» ادامه می‌دهد: نرخ‌های جدید راننده را متقاعد نمی‌کند. راننده تا الان بیش از نرخ مصوب کرایه دریافت کرده و الان هم به دنبال افزایش آن است برای همین خودسرانه نرخ را افزایش می‌دهد و برای هر مسیر حداقل 300 تومان اضافه دریافت می‌کند.

وی می‌گوید: نرخ هر کورس به 900 تومان رسیده، اما رانندگان تاکسی مثلا از چهارراه فرهنگ تا پل هوایی بیمارستان که یک کورس است، 1500 تومان از مسافر دریافت می‌کنند. این شهروند می‌افزاید: وقتی به این افزایش غیرمعقول نرخ کرایه از طرف راننده‌ها معترض می‌شویم، به راحتی می‌گویند این برگه‌ها را سازمان تاکسیرانی به ما داده و گفته است چون پول خرد نیست، کرایه را خودتان گِرد کنید. وی بیان می‌کند: این موضوع یک تخلف آشکار است، اما برخورد بازدارنده‌ای از سوی سازمان تاکسیرانی و سایر واحدهای ذی‌ربط صورت نمی‌گیرد و همین روند به یک عرف تبدیل شده است.


لزوم نظارت بیشتر سازمان تاکسیرانی

یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره می‌گوید: سازمان تاکسیرانی، شورای شهر و فرمانداری نرخ کرایه تاکسی را 20 درصد بالا برده‌اند، اما برخی رانندگان علاوه بر این افزایش مصوب شده، خودشان نیز 10 تا 20 درصد به آن اضافه کرده‌اند. «مونا حیدری» اظهار می‌کند: مسیر میدان کیو تا میدان بسیج بر اساس نرخ مصوب به 1500 تومان رسیده است اما متاسفانه رانندگان تاکسی و شخصی برای این مسیر از مسافر 2 هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع این است که این رانندگان سال قبل هم بر اساس نرخ مصوب کرایه نمی‌گرفتند و بیشتر از آن از دریافت می‌کردند و الان دیگر به کمتر از این مبالغ راضی نمی‌شوند. حیدری می‌گوید: ما انتظار داریم ناظران سازمان تاکسیرانی بر این افزایش‌های غیرقانونی نظارت‌های بیشتری داشته باشند. چون برخوردهای سطحی موجب می‌شود که رانندگان به اعمال نرخ مصوب تن ندهند و این افزایش غیرقانونی بعد از یکی دو ماه برای رانندگان عادی می‌شود و مسافران هم چون صدایشان به جایی نمی‌رسد، مجبورند با مساله کنار بیایند. در حالی که راضی نیستند.


نصب برچسب‌های قیمتی

یکی دیگر از شهروندان نیز بیان می‌کند: متاسفانه تعیین نرخ کرایه در شهر خرم آباد بر اساس کیلومتر است و در برخی نقاط کرایه از یک مسیر کمتر است؛ یعنی راننده باید کمتر دریافت کند اما متاسفانه راننده کرایه تمام مسیر را دریافت می‌کند. «ایمان صدری» می‌گوید: در این بین اگر اعتراضی هم داشته باشیم یا درخواست باقیمانده پول خود را بکنیم، برخی از رانندگان بی‌احترامی و تندی می‌کنند و در این صورت باید هر روز شاهد درگیری لفظی و فیزیکی بین راننده و مسافر باشیم.  وی می‌افزاید: بهتر است سازمان تاکسیرانی به جای نصب چند بنر در 4 میدان اصلی شهر، در ابتدای هر ایستگاه تابلوی کوچکی به اندازه تابلوی ایستگاه تاکسی نصب و نرخ کرایه مبدا تا مقصد را در آن درج کند.


برخورد با رانندگان متخلف

در این میان رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد به همشهری می‌گوید: افزایش نرخ کرایه بیش از نرخ مصوبِ اعلام شده غیرقانونی است و با راننده‌های متخلف برخورد می‌شود. «مسعود ارمغان» ادامه می‌دهد: نرخ کرایه تاکسی در خرم‌آباد به طور متوسط بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته و کرایه‌های بعضی مسیرها نیز هیچ‌گونه تغییری نداشته‌اند.

وی بیان می‌کند: نرخ‌ کرایه مصوب شورای شهر بوده و دریافت مبلغی اضافه بر آن از سوی رانندگان تخلف است و شهروندان در صورت برخورد با آن می‌توانند با سازمان تاکسیرانی تماس بگیرند و شماره پلاک یا کد تاکسی متخلف را ارائه دهند تا نیروهای اجرائیات و گشت‌های سازمان موضوع را پیگیری و رسیدگی کنند.ارمغان ادامه می‌دهد: رانندگان متخلف به کمیته تخلفات معرفی و بعد جریمه می‌شوند و در صورت تکرار تخلف، پروانه و مجوز فعالیت آنها باطل می‌شود.


استقرار ناظران در شهر

ارمغان اظهار می‌کند: یکی از مشکلات در تعیین نرخ کرایه، تعیین نرخ‌ها در گذشته بر اساس کیلومتر است. اگر نرخ‌ها بر اساس مسیر تعیین شود، این‌گونه بی‌نظمی‌ها یا دریافتی‌های اضافه کمتر پیش می‌آید. وی می‌افزاید: نرخ تعیین‌شده برای سال جاری بر اساس نرخ تورم است و به تایید شورای شهر هم رسیده و قابلیت اجرایی دارد، بنابراین دریافت هر مبلغی اضافه بر آن تخلف است.

این مسئول می‌گوید: در 4 نقطه از شهر بنر تغییرات نرخ کرایه نصب شده و با بانک‌ها و کمیته امداد برای توزیع پول خرد بین رانندگان تاکسی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و هیچ بهانه‌ای مبنی بر نداشتن پول خرد برای دریافت کرایه بیشتر پذیرفتنی نیست.

وی می‌گوید: نرخ‌ها از طریق برخی روزنامه‌ها هم اعلام شده و برای شهروندان و رانندگان پرینت گرفته شده و در اختیار آنها قرار داده می‌شود. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد به نظارت ویژه برای جلوگیری از دریافت کرایه اضافی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همکاران ما در 4 نقطه شهر شامل میدان امام حسین(ع)، میدان امام(ره)، چهارراه فرهنگ و میدان 22 بهمن مستقر شده‌اند تا علاوه بر تامین پول خرد مورد نیاز رانندگان، به شکایت‌های شهروندان در زمینه دریافت کرایه اضافه رسیدگی کنند.


شیوه برخورد با رانندگان متخلف

این مسئول در مورد شیوه برخورد با رانندگان متخلف در زمینه دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب می‌گوید: هیات انضباطی برخورد با رانندگان تشکیل و در لایحه تجمیع عوارض جریمه پیش‌بینی شده است. ارمغان می‌افزاید: در صورت شناسایی راننده متخلف، برایش پرونده تشکیل و سپس بر اساس رای کمیته انضباطی با وی برخورد می‌شود.

وی بیان می‌کند: راننده، در صورت دریافت کرایه اضافی، بار اول برای هر روز 40 هزار تومان جریمه می‌شود و در صورت تکرار تخلف، علاوه بر دریافت جریمه، تا لغو پروانه فعالیت تاکسیرانی در حوزه شهر خرم‌آباد هم با وی برخورد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید