نبرد قدکشیدههای فرانسوی در بازار ایران
پژو 2008 یا رنو کپچر؛ کدام کراساوور فرانسوی برای خرید مناسبتر است؟
خدمات بازار خودروی ایران بین سالهای 95 تا 97 با ورود و حضور خودروهای بهروز و متنوع خارجی در حال پیشرفت بود و همزمان با بازارهای جهانی، در ایران نیز تب خودروهای کراساوور همهگیر شده بود؛ بهنحوی که اکثر واردکنندگان یا تولیدکنندگان خودرو سعی داشتند برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار، این کلاس خودرو را به مشتریان عرضه کنند. در همین بازه و کلاس، ابتدا رنو کپچر بهعنوان یکی از خودروهای پسا برجام پا به ایران گذاشت و سپس با کمی تأخیر پژو 2008 نیز وارد کشورمان شد. این نوشتار با درنظر گرفتن سطح امتیاز صفر تا 10به مقایسه کوتاه کیفیت و قیمت این دو شاسیبلند فرانسوی پرداخته تا به تصمیمگیری متقاضیانی که قصد خرید این نوع خودروها، البته از نوع دست دوم آنها را دارند، کمک کند.
رنو کپچر
رنو کپچر قدمت بیشتری در بازار ایران دارد و در 2 مدل 2016 و 2017 موجود است. همچنین گزینههای صفر آن بهصورت محدود پیدا میشود. از نظر طراحی، رنو کپچر میتواند با ارفاق نمره 5 بگیرد. این نمره نیز بیشتر برای نمای روبهرو و نمای جانبی به آن داده میشود. زمانی که وارد کابین میشوید قطعا یک تا 2دقیقه بدون لمس کردن چیزی مشغول نگاه کردن به چیدمان و طراحی فضای جلوی داشبورد میشوید. کابین کپچر کمی پراغراق طراحی شده است که شاید به مذاق همه خوش نیاید و این برای یک کراساوور رده متوسط اصلا جالب نیست اما نباید این را فراموش کرد که ارگونومی این کابین بهشدت بالاست و به راحتی میتوان به تمامی ادوات دسترسی داشت. مواد استفاده شده در این کابین نیز قابلقبول تلقی میشود و در این بخش نیز کپچر امتیاز 5 را از آن خود میکند. پیشرانه کپچر از نوع 4سیلندر 2/1 لیتری مجهز به توربو است که میتواند 120 اسببخار قدرت و 190 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس 6 سرعته 2 کلاچه به چرخها منتقل میشود. وزن کپچر 1200کیلوگرم و ابعاد آن نیز برابر با 4122X1770X1566 میلیمتر است. با توجه به این جثه، قدرت 120 اسب بخاری بسیار ناچیز محسوب میشود و در این بخش نیز امتیاز 6 نصیب کپچر خواهد شد.
پژو 2008
با ورود 2008 به ایران طیف کراس اوورهای رده قیمتی متوسط تکمیل شد. این خودرو در نمونه فیسلیفت به ایران آمد و از منظر طراحی دنبالهروی جدیدترین متد پژو بود. جلو پنجره تخت با خطوط عمودی و تکههای کرومکاری به همراه چراغهای مدلدار، نمای روبهروی این خودرو را به خوبی تشکیل دادهاند. نمای عقب این خودرو بسیار شبیه به پژو 208 است و آنچنان چنگی به دل نمیزند. در این بخش پژو امتیاز 7 را از آن خود میکند.
داخل کابین نیز از جدیدترین اصول پژو بهرهبرده است که بهطور نمونه میتوان به جانمایی کیلومتر شمارهها اشاره کرد. متریال داخلی 208 نیز کیفیت خوبی دارد، ارگونومی این خودرو نیز مانند کپچر قابلقبول است و در مجموع کابین این خودرو امتیاز 8 میگیرد. پیشرانه 2008، 4سیلندر 6/1 لیتری مجهز به توربو است که میتواند 163 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این پیشرانه روی محصولات DS و سیتروئن C3 نیز نصب شده و عنوان بهترین موتور را از آن خود کرده است. این نیرو توسط گیربکس 6سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. وزن این خودرو 1245کیلوگرم و ابعاد آن نیز برابر با 4159X1739X1556 میلیمتر است. با توجه به پیشرانه و وزن 2008 بیشترین امتیاز ممکن را در این بخش از آن خود میکند.
مشاوره خرید
اگر شما از نبود امکاناتی مانند استارتر و سانروف ناراحت نمیشوید و بیشتر به توان فنی و قیمت کمتر خودرو اهمیت میدهید انتخاب شما قطعا 2008 خواهد بود اما در عوض اگر قوای فنی برای شما مهم نیست و بیشتر فضای داخلی و بار و میزان مصرف سوخت خودرو را میپسندید و توان پرداخت 10 تا 30 میلیون تومان اضافه برای نوع صفرکیلومتر و یک مدل پایینتر این خودرو را ندارید، قطعا انتخاب درست رنو کپچر خواهد بود.
مقایسه
حالا که با مشخصات این دو خودرو بهصورت جداگانه آشنا شدیم بد نیست که این دو را در کنار یکدیگر مقایسه کنیم. ابعاد کپچر از 2008 به غیر از طول بیشتر است که نوید کابین و فضای بار بهتری را نسبت به 2008 میدهد. از نظر آپشن رنو کپچر فاقد سانروف یا تنظیم برقی صندلیهاست و در آنسو نیز 2008 از نبود کلید استارت، سانروف و صندلی چرم رنج میبرد. از نظر داینامیک رانندگی دو خودرو شبیه به یکدیگر است اما ضربات در کپچر بهعلت بزرگتر بودن رینگ بیشتر به سرنشینان منتقل میشود. در زمینه میزان مصرف سوخت نیز مصرف سوخت ترکیبی رنو کپچر در هر 100 کیلومتر 9/5 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی پژو 2008 معادل 7/6 لیتر و به میزان 8/0 لیتر بیشتر از کپچر است.
از نظر قیمت نیز کمتر فروشندهای برای رنو کپچر صفر کیلومتر در برخی آگهیهای فروش این دو خودرو در فضای مجازی وجود دارد اما قیمت صفر کیلومتر مدل 2017 این خودرو از 350 تا 370 میلیون تومان و نوع دست دوم سالم آن با کارکرد 30 تا 40 کیلومتر حدود 300 تا 330 میلیون تومان و قیمت پژو 2008 صفر کیلومتر مدل 2018 حدود 320 تا 360 میلیون تومان و با کارکرد 10 تا 25 هزار کیلومتر حدود 270 تا 320 میلیون تومان است.
با وجود این اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو تهران قیمت فروش پژو 2008 در بازار را حدود 300 تا 305 میلیون تومان اعلام کرده است.
نبض بازار
رنو کپچر صفر کیلومتر 2017 در برخی آگهیهای فروش در فضای مجازی از 350 تا 370 میلیون تومان و نوع دست دوم سالم آن با کارکرد 30 تا 40 هزارکیلومتر حدود 300 تا 330 میلیون تومان و قیمت پژو 2008 صفر کیلومتر مدل 2018 حدود 320 تا 360 میلیون تومان و با کارکرد 10 تا 25 هزار کیلومتر حدود 270 تا 320 میلیون تومان است
تخفیف کاذب
اگر قوای فنی برای شما مهم نیست و بیشتر فضای داخلی، بار و میزان مصرف سوخت خودرو را میپسندید و از پرداخت 10 تا 30 میلیون تومان اضافه پرداخت برای نوع صفرکیلومتر و یک مدل پایینتر کپچر ابایی ندارید، قطعا انتخاب درست رنو کپچر خواهد بود