• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78815
+
-

پیش‌بینی کاهش ترافیک مهرماه نسبت به سال97

معاون شهردار تهران: دولت با تغییر ساعت کاری دستگاه‌ها در هفته اول مهر مخالفت نکرده است

گزارش
پیش‌بینی کاهش ترافیک مهرماه نسبت به سال97


سیدمحمد فخار/ خبر‌نگار
در پی اصلاح ساختار طرح‌های ترافیکی پایتخت طی 20‌ ماه اخیر، پیش‌بینی می‌شود ترافیک مهرماه نسبت به سال گذشته نیز کاهش داشته باشد. پس از تجربه موفق اصلاح طرح ترافیک در اردیبهشت 97، طرح زوج و فرد نیز در تیر‌ماه امسال نسبت به سال گذشته محدودیت‌های بیشتری را به‌وجود آورده و پیش‌بینی می‌شود در محدوده اجرای این طرح وضعیت ترافیکی نسبت به سال گذشته بهتر باشد. در سال 97 طرح شناور شدن ساعت کار ادارات نیز موجب شده بود ترافیک در 2 هفته نخست مهر کاهش محسوسی نسبت به‌مدت مشابه سال‌های دهه 90 داشته باشد. در سال‌جاری قرار است طرح‌های ترافیکی‌دوگانه نیز به کمک این مهم بیایند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفت: گزارش‌های ما حاکی از کاهش ترافیک و کمتر شدن طول صف ترافیک در داخل و خارج از طرح است. نباید برخی مسیر توقف‌شان را به همه خیابان‌ها تعمیم دهند و با یک محور نمی‌توان قضاوت کرد. وی با بیان اینکه 95 درصد منواکسیدکربن از خودروها صادر می‌شود که در مرداد‌ماه این آلاینده 26 درصد در هوای پایتخت کمتر شده بود، اضافه کرد: مهر هر سال نسبت به شهریور ترافیک بیشتر است ولی مهر امسال را باید نسبت به پارسال مقایسه کنیم. تیر و مرداد نسبت به سال پیش، ترافیک کمتری داشت و احتمالا برای مهر هم به همین صورت باشد.

پورسیدآقایی در مورد پیشنهاد شهرداری برای تغییر ساعت کاری بانک‌ها و دستگاه‌ها توضیح داد:‌ این موضوع در شورای ترافیک بررسی و پیشنهاد ما نیز برای دولت ارسال شد. قرار بر این است که هفته اول مهر ساعات کار دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها صبح‌ها از 7 تا 9 شناور باشد و بعدازظهرها اضافه‌تر بمانند تا ترافیک کنترل شود. نامه‌ای در این زمینه به دولت ارسال شده و صحبت‌های اولیه حکایت از ممانعت ندارد ولی هنوز ابلاغی صورت نگرفته است. او درباره فیلتر دوده و ضرورت نصب آن در وسایل حمل‌ونقل نیز گفت: به مسائل نباید نگاه صنفی و بخشی داشت و نمی‌توان از آلودگی تهران به سادگی عبور کرد. اگر وسیله‌ای گران است نباید در جهت حذف آن برویم و اگر نامه‌ای در این زمینه از جانب دولت ارسال شده باشد ما مخالف آن هستیم. همچنین هیچ مرجعی از دولت فکر نکنم قصد داشته باشد با سلامت مردم بازی کند.‌ در مورد اسقاط موتورهای فرسوده و کاربراتوری، دولت را تحت فشار گذاشته و گفته‌اند به‌دلیل آثار اقتصادی یک سال فرصت داده شده است. زمستان این فرصت به پایان رسیده و باید اولویت، سلامت مردم باشد. امیدوارم طی این مدت کارخانجات، تولیدکننده خود را تجهیز کرده باشند.

مکث
پیشنهاد پلیس
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار شناور شدن ساعت کاری ادارات در 10روز نخست آغاز سال تحصیلی جدید شد. سردار سیدکمال هادیانفر درباره اقدامات پلیس برای بازگشایی مدارس گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال در آغاز مهرماه ترافیک بین 25تا 30درصد افزایش پیدا کند و در همین راستا لازم است دیگر دستگاه‌ها نیز اقداماتی را انجام دهند. هادیانفر ادامه داد: در همین راستا از استانداران و روسای ادارات درخواست می‌کنیم که به‌منظور حل مشکل ترافیک در 10روز نخست آغاز سال تحصیلی جدید، ساعات آغاز کار ادارات را به‌مدت 2 ساعت شناور کنند.


در آستانه سال جدید تحصیلی علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در مورد تعویض کاتالیست‌های فرسوده تاکسی‌ها گفت: تعویض کاتالیست‌ها رایگان نخواهد بود و یارانه تعویض به راننده‌ تاکسی‌های متقاضی پرداخت خواهد شد. در این طرح کاتالیست‌ها با درجه کیفی ویژه به‌خودروها نصب خواهند شد و راننده تاکسی درصورت تقاضای تعویض کاتالیست به‌صورت تضمین‌شده حداقل 3 بار پیاپی امکان دریافت معاینه فنی برتر را دارد. این کاتالیست‌ها از طرف قطعه‌ساز و تأمین‌کننده تضمین شده هستند. وی با اعلام اینکه هزینه تعویض کاتالیست با توجه به نوع خودرو متفاوت است، تصریح کرد: خودروهایی که از این حیث مشکل معاینه فنی داشته باشند، با معرفی به مرکز معاینه فنی امکان تعویض کاتالیست را خواهند داشت و یارانه این قطعه از طرف تاکسیرانی به‌حساب تأمین‌کننده واریز می‌شود. بخشی از این هزینه را راننده تاکسی و بخشی دیگر را سازمان تاکسیرانی تقبل می‌کند. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران این کاتالیست‌ها دریافت معاینه فنی برتر تا 3 مرحله بازدید را تضمین می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید