• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78713
+
-

سرمازدگی 90هزار تن انگور را از بین برد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی با اشاره به تولید ۲۲۳ هزار تن انگور در استان در سال جاری، این محصول را از جمله صادرات غیرنفتی شاخص این منطقه عنوان کرد. به گزارش ایرنا، «اکبر فتحی» با بیان این‌که ۱۵ درصد تولیدات، معادل ۳۳ هزار تن از این محصول به صورت تازه‌خوری و فراوری‌شده همچون آب‌غوره و دوشاب مصرف می‌شود اظهار کرد: هم‌اکنون باغ‌های جوان ۳۶۱ هکتار و باغ‌های بارور ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار است و بر اساس برآوردهای اولیه، میزان تولید انگور در سال جاری بیش از ۳۱۵ هزار تخمین زده می‌شد و بر اثر سرمازدگی حدود ۹۲ هزار تن از این محصول از بین رفت.

وی صادرات فراورده‌های انگور را از جمله صادرات غیرنفتی شاخص آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: انگور و فراورده‌های آن از جمله کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور است و این استان از لحاظ سطح زیر کشت تولید انگور و فراورده‌های آن جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. مجموع کشمش فراوری‌شده اعم از کالیفرنی و تیزابی ۶۰ هزار تن است که به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، روسیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.

فتحی با اشاره به ارقام انگور تولیدی در استان بیان کرد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغ‌های استان را رقم بی‌دانه (کشمشی) تشکیل می‌دهد و ۱۰ درصد بقیه نیز سهم ارقام دیگر همچون خلیلی، فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته‌چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه و قره اوزوم است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید