
مجتمعهای بینراهی اردبیل کیفیسازی میشوند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان: از ۲۶۵ بازدید انجامشده در مجتمعهای بینراهی اردبیل 2 مورد منجر به پلمب شد

مجتمعهای تفریحی، گردشگری و رفاهی بینراهی و رستورانهای مستقر در جادهها نقش اساسی در سلامت گردشگران دارند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، استانداردسازی مجتمعها و اماکن بینراهی بهویژه واحدهای غذاخوری و رستورانهایی که در جادهها مستقر هستند، موضوع مهمی است و این اهمیت برای استان گردشگرپذیری همچون اردبیل دوچندان میشود.
رشد مجوز احداث مجتمعهای بینراهی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بیش از ۳۰ مجتمع بینراهی در استان فعالیت دارند که با نظر مثبت جهاد کشاورزی در واگذاری اراضی مورد نیاز، سعی بر افزایش این تعداد از واحدهای اقامتی، گردشگری و رفاهی بینراهی است.
«نادر فلاحی» با اشاره به اینکه از ابتدای سال یک مورد مجوز راهاندازی و احداث مجتمع بینراهی در استان از سوی میراث فرهنگی صادر شده است، بیان کرد: مجتمعهای بینراهی گردشگری و رفاهی استان اردبیل، بر حسب نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائهشده درجهبندی میشوند که در این میان فقط ۲ مجتمع در ردیف مجتمعهای درجه یک هستند.
وی با اشاره به برخی مشکلات مجتمعهای بینراهی اظهار کرد: مشکلات اصلی مجتمعهای بینراهی تغییر کاربری است که از سوی جهاد کشاورزی استان کمی سختگیری وجود دارد. امیدواریم با نظر مساعد این سازمان مشکلات خرد و کلان این حوزه نیز با هدف توسعه اشتغال و بهبود کیفیت خدمات ارائهشده به هماستانیها و گردشگرانی که اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب میکنند، برطرف شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره برخورد با متخلفان در این حوزه گفت: با همکاری بازرسان مستقر در اداره کل بازدید هفتگی از مجتمعهای بینراهی صورت میپذیرد. بر این اساس تعداد ۱۰ بازرس و کارشناس در بازدیدهای دورهای میراث فرهنگی در واحدهای بینراهی گردشگری و رفاهی حضور مییابند.
این مسئول درباره رعایت نرخ و موازین حقوقی گردشگران در مجتمعهای بینراهی عنوان کرد: همه مجتمعهای بینراهی گردشگری موظف به رعایت نرخ مصوب و برخی موازین حقیقی و حقوقی هستند، که در صورت مشاهده هرگونه تخلف با خاطی به شدت برخورد میشود. وی درباره پروژههای شاخص بینراهی گردشگری و پذیرایی گفت: تمامی مجتمعها و پروژههای مذکور و غیرمذکور، قابل اعتماد، مناسب برای اقامت محدود و دارای ویژگیهای منحصر هستند.
لزوم استانداردسازی واحدهای غذاخوری
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم اظهار کرد: طبق ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، واحدهایی که وظیفه و مسئولیت خرید و فروش و انتقال و عرضه بر عهده دارند، باید مقررات را رعایت کنند. تخلف از این مقررات بهداشتی نظیر عدم رعایت بهداشت فردی، وضع ساختمانی و وسایل کار ممنوع است.
«صامت صالحیان» درباره نحوه کار بازرسان برای پایش غذاخوریها و اماکن آرایشی و بهداشتی بیان کرد: هر بازرس بر اساس قانون ۲۵۰ تا ۳۰۰ مکان را باید تحت پوشش خود داشته باشد، اما به دلیل کمبود نیروی بازرسی در اردبیل، به طور معمول هر بازرس منطقه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مکان را تحت نظر دارد؛ البته لازم به ذکر است که اماکن تحت نظر بازرسان، اماکنی هستند که در آنها مواد غذایی تولید، توزیع و عرضه میشود.
وی ادامه داد: طی سالهای گذشته نحوه کار بازرسان ما در حوزه سلامت محیط و کار به صورت الکترونیکی بوده و چکلیستها به صورت نسخه چاپی در اختیار بازرسان و صاحبان مکانها قرار میگرفت؛ اما هماکنون با درایت مسئولان این نوع و نحوه کار به کلی منسوخ شده است به طوری که هنگامی که بازرسان وارد مکانی میشوند، پس از وارد کردن کد بازرسی و کد مکان، یک چکلیست الکترونیکی که معمولا شامل بیش از ۱۰۰ آیتم پرسش است، در تبلت هر بازرس ظاهر میشود و به این طریق سؤالهای مربوطه از صاحبان اماکن مطرح میشود.
ثبت ۲۶۵ مورد بازدید از اماکن بینراهی
مدیر سلامت محیط و کار استان درباره تعداد بازرسی از اماکن و واحدهای بینراهی گفت: در 5 ماه ابتدایی امسال در مجموع ۲۶۵ مورد بازدید داشتیم و تعداد اقدام قانونی ۱۱۱ مکان بینراهی بوده که از ۲۰ مورد اقدام قانونی صورتگرفته، 2 مورد منجر به پلمب شده است.
صالحیان بیان کرد: تخلفات معمول به 2 دسته بحرانی و غیربحرانی تقسیمبندی میشوند که در این میان یک سری شکایات معمولی است که همزمان مسئول شهرستان نیز بر این دسته نظارت دارد؛ اما بحرانی به این صورت است که یا مسمومیت اتفاق افتاده باشد یا شکایت تلفنی گزارش داده شود. در صورت گزارش وضعیت بحرانی قاضی شعبه یا کشیک ویژه بهداشت به همراه بازرس و نیروی انتظامی در محل حضور مییابند و مورد را بررسی و نسبت به برطرفسازی آن اقدام میکنند.
وی در تشریح سامانه پاسخگویی سلامت یا پل ارتباطی ۱۹۰ و نحوه کارکرد آن گفت: به منظور ارتقای پاسخگویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و استان به مردم، اطلاعرسانی و آگاهی از نحوه ارائه خدمات سلامت، امکان دسترسی سریع متقاضیان به خدمات و اطلاعات مورد نیاز، هماهنگی بین مراکز متولی نظارت، سیاستگذاری و مدیریت و پاسخگویی خدمات، تهیه اطلاعات آماری برای کمک به اتخاذ تصمیمات مدیریتی و برنامهریزی آتی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات سلامت و مطالبات مردمی، مرکز پاسخگویی سلامت ۱۹۰ راهاندازی شد.
فعالیت شبانهروزی 13 مجتمع بینراهی
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر به طور حقیقی ۱۳ مورد مجتمع بینراهی، رفاهی و خدماتی در محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانهروزی فعال است و مابقی مجتمعها به صورت تکشیفته فعالیت دارند، اظهار کرد: این مجتمعها تحت نظارت و فعالیت بخش خصوصی هستند و به صورت دورهای یا سرزده بازدید و کنترل میشوند. در این زمینه برخی دستگاههای اجرایی استان از قبیل تعزیرات، میراث فرهنگی و بهداشت با ما همکاری گستردهای دارند.
«علی رحمتی» به برخی اقدامات ستاد سفر استان در رابطه با استقبال از مسافران در فصول گردشگری نیز اشاره و تاکید کرد: اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان اردبیل در قالب کمیته حملونقل ستاد اجرایی خدمات سفر استان، اقدامات زیادی در طول نوروز و تابستان داشته که بررسی نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائهشده در مجتمعهای بینراهی و راهدارخانهها کوچکترین این اقدامات است.
رحمتی ادامه داد: بیشتر مجتمعهای بینراهی استان اردبیل شامل رستوران، جایگاه سوخت، نمازخانه، فروشگاه خدمات خودرویی، سرویس بهداشتی زنانه و مردانه، فضای سبز و غذاخوری است که هدف از ارتقای استاندارد در این اماکن، کیفیسازی خدمات ارائهشده به گردشگران و مسافران عزیز است.