• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78281
+
-

شکایت از شب‌نشینی

کارشناسان حقوقی: مدیری حق ساخت «شب‌نشینی» در شبکه نمایش خانگی را ندارد

یادداشت
شکایت از شب‌نشینی

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

هفته اول شهریور ‌ماه در همین صفحه گزارشی درباره ساخت و توقف «شب‌نشینی» مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی، منتشر شد؛ گزارشی که این موضوع را پیگیری می‌کرد که آیا ساخت برنامه‌ای به سبک و سیاق «دورهمی» در شبکه نمایش خانگی به لحاظ حقوقی درست است یا خیر؟ با گذشت 2هفته هنوز ساخت «شب‌نشینی» مهران مدیری در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و این در حالی است که آخرین خبر این است که تنها یک قسمت از برنامه ضبط شده و با توجه به مشغله‌های مدیری ازجمله برگزاری کنسرت و ساخت «هیولا» و... ادامه ضبط و تولید آن متوقف شده است! تنها جایی که خبر توقف را منتشر کرده، صفحه اینستاگرام منتسب به مهران مدیری است که اعلام کرده «شب‌نشینی» با شکایت صدا و سیما فعلا به حالت تعلیق در آمده است.
پیگیری‌ها از اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل صدا و سیما مانند دیگر پیگیری‌ها از رسانه‌ ملی نتیجه‌بخش نبود و از سوی دیگر مصطفی احمدی، تهیه‌کننده برنامه که مدیری را در «دورهمی» هم همراهی کرده، می‌گوید: «صحبتی از توقف برنامه نشنیده‌ام.» اما این گفته در حالی است که برنامه شب‌نشینی قبل‌تر از ایام تعطیل، ضبط خود را متوقف کرده بود. به‌نظر می‌رسد با توجه به سابقه‌ای که در «کلاه قرمزی» و دیگر برنامه‌های مشابه‌ وجود داشته و دارد، اداره کل مالکیت فکری ادعاهایی در این‌باره داشته و یا شکایتی از برنامه کرده است و فعلا باید از خیر «شب‌نشینی» مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی گذشت.
با توجه به اینکه تمامی آثار فرهنگی از موسیقی تا تئاتر و فیلم و... تهیه‌کننده‌ای دارد که صاحب حقوق مادی آن است؛ اما در بازار آشفته مدیریت صدا و سیما که به‌نظر می‌رسد نظام حقوقی واحدی ندارد، اسپانسرها حرف اول و آخر را می‌زنند و در نهایت داد‌وستدهای مالی شفاف نیست، تهیه‌کننده برنامه تلویزیون است و حقوق مادی متعلق به این سازمان بوده؛ با این حال کارشناسان حقوق فرهنگی معتقدند که اگر برنامه‌ای که قبل‌تر در شبکه‌های تلویزیون روی آنتن رفته در جای دیگر ساخته شود تا جایی که برنامه مخاطب را به یاد برنامه‌ای که دیده بیندازد ساختش ممنوع است. سازندگان برنامه جدید یا باید اجازه ساخت را داشته باشند و یا آن را خریداری کنند و این اتفاقی است که در برنامه‌های معروف دنیا هم رخ داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید