در طول یک دهه، 38فیلمساز با 81فیلم کوشیدند تا مسیری متفاوت از سینمای متداول و مرسوم فارسی را طی کنند. این فیلمها و سازندگانشان موج نویی نام گرفتهاند (درحالیکه تعدادی از آنها قبل از شکلگیری موج نو فعالیتشان را آغاز کرده بودند) و اساسا شکلگیری جریانی تازه و متفاوت در سینمای ایران را قبول نداشتند (ابراهیم گلستان، جلال مقدم و فریدون رهنما). برخی هم جزو بدنه سینمای فارسی بودند ولی تکفیلمهایی متفاوت با جریان مرسوم ساختهاند (مثل کامران قدکچیان با «جمعه» و محمد متوسلانی با «سازش»). همچنان که مرزبندی برخی از فیلمهای منسوب به جریان موج نو با سینمای فارسی خیلی آسان نیست
(مثل فیلمهای شاپور قریب). در این فهرست کوشیده شده در حد مقدور و ممکن به نام هر فیلمسازی که بهنوعی در فاصله سالهای 48 تا 57 ساز متفاوتی کوک کرده، اشاره شود ولی شاید بشود نامهایی را به این فهرست اضافه کرد یا با نگاهی سختگیرانه روی فیلمهایی خط قرمز کشید. هرچه هست این فهرستی است از دارودسته موج نو که در طول یک دهه کوشیدند صدای متفاوتی برای سینمای ایران باشند.
مسعود کیمیایی: قیصر (1348)، رضا موتوری (1349)، داش آکل (1350)، بلوچ (1351)، خاک (1352)، گوزنها (1354)، غزل (1355) و سفر سنگ (1357)
داریوش مهرجویی: گاو (1348)، آقای هالو (1349)، پستچی (1350)، دایره مینا (1353- اکران 1357)
ناصر تقوایی: آرامش در حضور دیگران (1349- اکران 1352)، صادق کرده (1351)، نفرین (1352)
علی حاتمی: حسن کچل (1349)، طوقی (1349)، بابا شمل (1350)، قلندر (1351)، خواستگار (1351)، ستارخان (1351)، سوتهدلان (1356)
جلال مقدم: پنجره (1349)، فرار از تله (1351)، صمد و فولادزره دیو (1352)
نصرتالله کریمی: درشکهچی (1350)، خانهخراب (1354)
زکریا هاشمی: سهقاپ (1350)، طوطی (1357)
امیر نادری: خداحافظ رفیق (1350)، تنگنا (1352)، تنگسیر (1352)، ساز دهنی (1352)، مرثیه (1357)
خسرو هریتاش: آدمک (1350)، سرایدار (1355)، برهنه تا ظهر با سرعت (1355)، ملکوت (1355)
فریدون گله: کافر (1351)، دشنه (1351)، زیر پوست شب (1353)، کندو (1354)، مهرگیاه (1354)
رضا میرلوحی: تپلی (1351)، شورش (1352)
بهرام بیضایی: رگبار (1351)، غریبه و مه (1354)، کلاغ (1357)، چریکه تارا (1357)
بهمن فرمانآرا: شازده احتجاب (1354)، سایههای بلند باد (1357)
عباس کیارستمی: مسافر (1352)، گزارش (1357)
محمدرضا اصلانی: شطرنج باد (1355)
هادی صابر: مسلخ (1353)
کامران شیردل: صبح روز چهارم (1351)
هژیر داریوش: بیتا (1351)
منوچهر انور: شهر قصه (1351)
سهراب شهیدثالث: یک اتفاق ساده (1352)، طبیعت بیجان (1354)، در غربت (1354)
پرویز کیمیاوی: مغولها (1352)، اوکی مستر (1357)
ابراهیم گلستان: اسرار گنج دره جنی (1353)
فرخ غفاری: زنبورک (1354)
محمد متوسلانی: سازش (1353)، ذبیح (1354)
نادر ابراهیمی: صدای صحرا (1354)
آربی آوانسیان: چشمه (1350)
شاپور قریب: غریبه (1351)، خروس (1352)
حسین رجائیان: هشتمین روز هفته (1352)
عبدالله غیابی: سه نفر روی خط (1355)
فریدون رهنما: پسر ایران از مادرش بیخبر است (1355)
علیرضا داودنژاد: نازنین (1355)
غلامحسین لطفی: سرخپوستها (1357)
محمدعلی نجفی: جنگ اطهر (1357)
شهیار قنبری: شام آخر (1355)
کامران قدکچیان: جمعه (1356)
سیروس الوند: فریاد زیر آب (1356) و نفس بریده (1357)
هوشنگ حسامی: قیامت عشق (1351)
پرویز صیاد: بنبست (1357)
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب :
78264
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/JJAo
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved