• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78152
+
-

آزادسازی حریم 5 رودخانه یزد

مسئول دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل آب منطقه‌ای یزد گفت: آزادسازی حریم 5 رودخانه ده‌بالا، طزرجان، بنادک‌سادات، منشاد و سانیج به ترتیب اولویت در دستور کار این اداره قرار دارد. به گزارش ایرنا «محمدرضا عارف» در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت با بیان این‌که برنامه اصلی این دفتر آزادسازی سراسری رودخانه ده‌بالا است، گفت: در قدیم، آزادسازی حریم رودخانه‌ها به صورت موردی انجام می‌شد، ولی با توجه به سیلاب‌های اخیر برنامه کل کشور، آزادسازی حریم رودخانه‌هاست. وی اضافه کرد: کار آزادسازی رودخانه ده‌بالا از اردیبهشت ماه آغاز شده و مطالعات آن به طول ۲۸ کیلومتر صورت گرفته است. عارف با بیان این‌که برای آزادسازی رودخانه‌ها ۱۳۴ مورد اخطار صادر کردیم که ۲۹ مورد آن اخطار تخریب است، گفت: مهلت ۲۰ روزه‌ای داده‌ایم تا چنانچه اعتراضی هست، بررسی شود و پس از آن حکم تخریب اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: با اجرای این احکام ۱۹ هزار متر‌ مربع حریم رودخانه و ۳۷۰۰ متر‌ مربع از بستر رودخانه آزاد می‌شود. عارف از اعضای شورای حفاظت منابع خواست تا هرگونه ساخت‌و‌ساز در حریم رودخانه‌ها با مجوز این اداره صورت گیرد. وی با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها از پاییز پربار حکایت دارد، گفت: ۲۰ نقطه حادثه‌خیز در شهرستان تفت شناسایی شده که امیدواریم قبل از آغاز سال آبی جاری این نقاط اصلاح شود. معاون حفاظت و بهره‌برداری اداره آب منطقه‌ای استان هم گفت: این اداره کل 3 سال است که تحویل حجمی آب و در زمان‌های کم‌آبی خاموشی موقت را دنبال می‌کند که نیازمند کنتور هوشمند است. «سید محمد طباطبایی» درباره رودخانه شهر تفت و تسطیح آن گفت: تسطیح بستر رودخانه در صورتی که سبب تغییر بستر نشود مشکلی ندارد، ولی ما در این زمینه نمی‌توانیم اعتباری بگذاریم چراکه معتقدیم در بستر رودخانه‌ها نباید تغییری صورت گیرد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های تفت هم در این نشست گفت: میزان بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به سال قبل آن، ۴۰ میلی‌متر افزایش یافته است. «محمد زارع» افزود: پیک سیلاب اخیر در رودخانه ده‌بالا ۳۳ میلیون متر مکعب و در رودخانه تفت ۲۲ میلیون متر مکعب بوده است. دادستان تفت نیز در این نشست گفت: با توجه به سیلاب سال گذشته آزادسازی حریم رودخانه‌ها یک مطالبه عمومی است تا جان و مال مردم محفوظ بماند؛ هرجا در طبیعت دست بردیم و آنجا را از حالت طبیعی خود خارج کردیم دچار مشکل شدیم.
«رضا ملکی» تصریح کرد: آزادسازی حریم رودخانه‌ها هرچه سریع‌تر با اطلاع‌رسانی عمومی باید انجام و در این زمینه باید ضرورت این موضوع در حفظ مال و جان مردم تبیین شود. ملکی با بیان این‌که گاهی مواقع خود ادارات دولتی به صورت غیرکارشناسی حریم رودخانه را واگذار می‌کنند، گفت: مردم نباید احساس کنند در این موضوع تبعیضی صورت می‌گیرد، نباید بین افراد صاحب نفوذ و ادارات دولتی با دیگر مردم تبعیضی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید