• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78098
+
-

ورود سگ‌های بی صاحب به کرج

معاون استاندار: این روز‌ها سگ‌ها به جزئی از مبلمان شهری کرج تبدیل شده اند!

شهری
ورود سگ‌های بی صاحب به کرج

حضور پرشمار سگ‌های بدون صاحب در مناطق شهری استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج در این سال‌ها به پدیده‌ای ناخوشایند و گاهی نگران‌کننده برای شهروندان و مسئولان تبدیل شده‌ است.
به گزارش ایرنا، با این‌که دوستداران حیوانات و بسیاری از مردم و مسئولان در آزار نرساندن به حیوانات هم‌عقیده‌اند اما جمع‌آوری و ساماندهی نکردن سگ‌های بدون صاحب خود موضوعی بوده که نیازمند برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای عملی است.
تعداد حوادث روی داده طی سال‌های اخیر بر اثر هجوم سگ‌ها به مردم در مناطق مختلف استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج، پرشمار عنوان شده، به طوری که بارها مسئولان بهداشتی و درمانی استان در این زمینه هشدار داده‌اند.
طبق بررسی‌های میدانی در این سال‌ها معابر و فضای حاشیه و متن کلان‌شهر کرج از پرسه زدن سگ‌های بدون صاحب در امان نیست و نقطه‌ای نمی‌توان یافت که در میان سطل‌های زباله گروهی سگ را مشاهده نکرد.
مشاهدات عینی و گزارش‌های مردمی بیانگر آن است که اغلب مناطق کرج در این سال‌ها مورد هجوم گله‌ای سگ‌ها قرار گرفته‌اند و با این‌که مسئولان شهری از ادامه طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌ها سخن می‌گویند اما تعداد پرشمار سگ‌ها بیانگر آن است که همچنان این معضل به قوت خود باقی است.
سال گذشته در۲ حادثه جداگانه در شمال غربی کرج و شهرستان فردیس بر اثر حمله سگ‌ها یک کودک و یک نوجوان مصدوم شدند که البته این حوادث با حضور به‌موقع مردم ختم به خیر شد.

سال‌های گذشته ستاد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کرج روش‌های مختلفی برای مقابله با این حیوان در پیش گرفت؛ تعدادی با شیوه نادرست شلیک گلوله تلف و شماری زنده‌گیری شدند اما پیگیری دوستداران حیوانات بر کرسی نشست و تغییر روش داده شد.
اکنون چند سالی است که سگ‌های ولگرد یا بدون صاحب با شیوه زنده‌گیری جمع‌آوری و به مکانی خاص در منطقه حلقه‌دره استان البرز انتقال می‌یابند که البته طبق گفته مسئولان ظرفیت این مکان پر شده است.
اکنون مردم استان البرز به‌ویژه شهروندان کلان‌شهر کرج انتظار دارند مسئولان امر در کمترین زمان برای جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد اقدام و از حوادث و پیامدهای آن جلوگیری  کنند.  


تاثیر جولان سگ‌ها بر سیمای شهر

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج با بیان این‌که جولان سگ‌های بدون صاحب در این شهرستان بیداد می‌کند، گفت: این روزها شاهد مهاجرت سگ‌هایی از شهرهای همجوار کرج نیز هستیم، به طوری که سگ‌ها جزیی از مبلمان شهری نیز شده‌اند.
«غفور قاسم‌پور» به اجرای طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته با این روند شاهد رشد جمعیت سگ‌ها در کرج نبودیم.
معاون استاندار البرز با بیان این‌که مردم باید برای ترددهای شبانه در شهر از وجود سگ‌های بدون صاحب ایمن باشند، گفت: این روند آرامش شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.
او کمک حامیان حیوانات را نیز یکی از راهکارها برای ساماندهی این سگ‌ها دانست و بر ضرورت ورود جدی دامپزشکی و سایر دستگاه‌های مسئول در این شهرستان تاکید کرد.


شهرداری کرج پیگیری می‌کند

معاون خدمات شهری شهردار کرج نیز گفت: براساس دستورالعمل وزارت کشور اقداماتی در زمینه کنترل جمعیت و ایمن‌سازی سگ‌های بدون صاحب در این کلان‌شهر صورت گرفته است.
«محمدرضا زین‌العابدینی» با بیان این‌که تیم‌های مدیریت شهری کرج همچنان در طرح جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب فعالند، ادامه داد: تاکنون حدود ۵۵۰ قلاده سگ بدون صاحب جمع‌آوری به منطقه حلقه‌دره کرج انتقال یافته است.
وی عنوان کرد: حدود 100 قلاده سگ که با گوشواره زرد رنگ مشخص شده‌‌اند، در مناطق دهگانه شهرداری رها‌سازی شده‌اند.
سگ‌های گوشواره‌زرد به سگ‌هایی گفته می‌شود که اقدامات عقیم‌سازی و واکسینه برای این حیوان‌ها انجام شده و به لحاظ انتقال بیماری و غیره برای انسان بی‌خطرند.
به گفته وی، اکنون در هر محله شهری کرج ۲ قلاده سگ گوشواره‌دار رهاسازی شده و هیچ‌گونه خطری به لحاظ انتقال بیماری و غیره برای انسان ندارند.
زین‌العابدینی اظهار کرد: رها‌سازی این سگ‌ها با هدف کاهش ترس مردم به‌ویژه کودکان انجام شده اما طرح جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب و فاقد گوشواره در این کلان‌شهر دنبال می‌شود. 
به گفته وی، براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی البرز به طور متوسط هر 3 ماه بیش از هزار و 500 مورد حیوان گزیدگی که بخش زیادی از آن مربوط به سگ است در استان رخ می‌دهد.


بالا بردن آگاهی مردم

معاون فنی حفاظت محیط‌زیست استان البرز گفت: در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد باید اصولی کار کرد، چراکه ممکن است برخی از این سگ‌های ولگرد ناقل بیماری باشند.«حمیدرضا لشکری» ادامه داد: تاکنون برای بالا بردن آگاهی مردم در خصوص سگ‌های ولگرد اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است و باید اطلاع‌رسانی‌ها به گونه‌ای باشد که سگ‌های مشکوک به داشتن بیماری‌های پوستی و هاری، جمع‌آوری شوند.وی افزود: در منطقه باغستان کرج سگ‌هایی که پلاک زرد دارند عقیم‌سازی و واکسن زده شده‌اند که پارس نمی‌کنند و حتی به مردم نیز نزدیک نمی‌شوند.معاون فنی و حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: اگر در خصوص بی‌خطر بودن سگ‌های گوشواره‌دار اطلاع‌رسانی شود، شاهد کاهش تماس‌های مردم در خصوص جمع‌آوری سگ‌ها خواهیم بود.لشکری تاکید کرد: مدیریت طرح ساماندهی سگ‌های ولگرد در استان البرز ضعیف است، چراکه کارگروه‌های استانی در این زمینه تشکیل نشده است.وی اظهار کرد: برخی شهرداری‌های استان تاکنون قراردادی در خصوص عقیم‌سازی و واکسینه سگ‌های بدون صاحب ندارند.
به گفته این مسئول، در برخی شهرداری‌های استان حتی قراردادی در مورد عقیم‌سازی و واکسینه کردن سگ‌های بدون صاحب وجود ندارد و باید استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شوراهای اسلامی شهر و روستا سختگیرانه‌تر وارد عمل شوند و مکان‌هایی در نقاط مختلف استان برای نگهداری از سگ‌های بدون صاحب احداث کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید