• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77923
+
-

وضع عوارض جدید برای صادرات مواد معدنی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت گفت: از اول مهرماه امسال، صادرات مواد معدنی خام مشمول عوارض ۲۰ تا ۲۵‌درصدی می‌شود.
به گزارش همشهری، بهره مالکانه معادن و وضع عوارض صادراتی 2عاملی بوده که در طول سال‌های گذشته سهام شرکت‌های حاضر در بخش گروه معادن و فلزات را در بورس تحت‌تأثیر قرار داده است چرا‌که وضع عوارض صادراتی می‌تواند به‌معنای کاهش درآمد‌های ارزی شرکت‌های فعال در بخش معادن و فلزات باشد و ممکن است در ارزش سهام آنها تأثیر داشته باشد. این در حالی است که تعیین این عوارض به‌صورت دستوری لزوما منجر به کاهش یا کنترل قیمت محصولات نهایی سنگ‌آهن یعنی فولاد و آهن در بازار داخلی نمی‌شود. این موضوع در دوره‌های گذشته عمدتا منجر به اعتراض شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی ازجمله 2شرکت بزرگ چادرملو و گل‌گهر شده است.

جبران کمبود سنگ‌آهن
 به‌نظر می‌رسد علت اصلی تصمیم برای وضع عوارض جدید جلوگیری از افزایش صادرات مواد معدنی خام نظیر سنگ‌آهن است که در طول ماه‌های گذشته با افزایش مواجه بوده و منجر به کمبود سنگ‌آهن در بازار داخلی برای تولید شمش فولاد، آهن و مقاطع فولادی شده است. به همین دلیل دولت در تلاش است با وضع این عوارض کمبود سنگ‌آهن در بازار داخلی را به نفع تولید‌کننده‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان جبران کند؛ موضوعی که هفته قبل رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به آن اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است. هر زمان احساس شود بازار داخل نیاز به مواداولیه دارد، صادرات را ممنوع می‌کنیم یا عوارض را افزایش می‌دهیم.
او کمبود سنگ‌آهن را یکی از نگرانی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال‌های آینده دانست.
او اما اشاره‌ای نکرد که با وضع عوارض صادراتی جدید چه اتفاقی برای درآمد شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی خواهد افتاد و آیا برای این کار با آنها مشورت شده است یا خیر؟
پیش از این حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام بازرگانی وزیرصنعت هم به همشهری گفته بود: باید هر سه حلقه زنجیره فولاد به‌صورتی متوازن و با همدیگر کار کنند. مثلا اگر ما همه سنگ‌آهن تولید داخل را صادر کنیم، کارخانه‌های تولید شمش با کمبود سنگ‌آهن مواجه می‌شوند و علاوه بر آن فرصت تولید و صادرات شمش و حضور در بازارهای هدف صادراتی را از دست می‌دهیم؛ همان اتفاقی که اکنون افتاده و اعلام می‌کنند که به‌دلیل کمبود سنگ‌آهن، میزان تولیدات 2کارخانه بزرگ کشور یعنی فولاد مبارکه و ذوب‌آهن کاهش یافته است. او با بیان اینکه با افزایش مزیت‌های صادراتی فولاد ایران وزارت صنعت باید سازوکاری برای حمایت و تداوم تولید در زنجیره فولاد می‌اندیشید، توضیح داد: وزارت صنعت سعی کرد با وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن به تداوم روند تولید در قالبی که تعریف شد، کمک کند اما نباید این اقدام به‌عنوان محدویت صادرات سنگ‌آهن تلقی شود. 

   افزایش عوارض صادراتی مواد معدنی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت گفت: از اول مهرماه امسال، صادرات مواد معدنی خام مشمول عوارض ۲۰ تا ۲۵‌درصدی می‌شود. جعفر سرقینی با بیان اینکه از اول مهرماه امسال، صادرات مواد معدنی خام مشمول عوارض ۲۰ تا ۲۵‌درصدی می‌شود، گفت: این دستور با تصویب کارگروه موضوع بند ۱ دستورالعمل مدیریت صادرات و در راستای حمایت از تولید داخل صادر شده است. او افزود: صادرات کنسانتره و گندله سنگ‌آهن نیز مشمول عوارض ۲۵‌درصدی خواهد بود. او تأکید کرد: این تصمیم برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر اجرایی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید