• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77896
+
-

معرکه نتانیاهو

نصرالله: هر جنگی علیه ایران به‌معنای پایان اسرائیل خواهد بود _ ظریف خطاب به ترامپ: شعار نتانیاهو جنگیدن تا آخرین سرباز آمریکایی است

هسته‌ای
معرکه نتانیاهو

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در توییت‌های خود تلاش می‌کند خطر نتانیاهو را برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری کند؛ او در آخرین توییتش خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشته است: «شعار نتانیاهو جنگیدن تا آخرین سرباز آمریکایی است!» او با انتشار ویدئویی از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: آقای ترامپ! آیا می‌دانستید که بنیامین نتانیاهو در سوق دادن ایالات متحده به باتلاق افغانستان نیز مؤثر بود؟ همان باتلاقی که اکنون نمی‌توانید از آن خارج شوید؟ شعار نتانیاهو از سال ۱۹۸۶ تاکنون همواره این بوده: تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگ! 

تلاش نتانیاهو برای فرار از یک شکست انتخاباتی، با معرکه جدید او درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیوند خورده است، بنیامین نتانیاهو همزمان با سفر کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک معرکه خبری مدعی شده است ایران تاسیسات هسته‌ای پنهانی در آباده در استان فارس داشته که بعد از اطلاع اسرائیل از این تاسیسات، تلاش کرده که شواهد و مدارک و خود این تأسیسات را از بین ببرد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری خود مدعی شده که ایران با اهداف نظامی آزمایش‌هایی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای در این تأسیسات انجام داده است. بعد از این نمایش یکی از 4عضو جنگ‌طلب تیم B، وزیر خارجه کشورمان در توییتی، ویدئوی تشویق‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ در یکی از جلسات استماع در کنگره آمریکا را منتشر کرد و نوشت: دارنده تسلیحات هسته‌ای «واقعی» همانند چوپان دروغگو درباره یک سایت تخریب شده ادعایی در ایران، فریاد می‌زند. او و تیم B (بنیامین نتانیاهو، جان بولتون، بن سلمان و بن زاید) بی‌توجه به خون بی‌گناهان و یک هفت تریلیون دیگر، فقط به‌دنبال جنگ هستند. تضمین دادن‌های وی در سال ۲۰۰۲ درباره «بازتاب‌های مثبت» حمله به عراق را به یاد بیاورید. ولی قطعاً این بار وی نمی‌تواند از کنار به تماشا بنشیند.
به گزارش فارس، ساعتی پس از آنکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نمایش تبلیغاتی تازه بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد، احزاب معارض کابینه وی با صدور بیانیه‌هایی از این اقدام او انتقاد کرده و گفتند که نتانیاهو تلاش می‌کند از مسائل امنیتی برای کسب منافع شخصی سوءاستفاده کند.
به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، ائتلاف انتخاباتی «اتحادیه دمکراتیک» در بیانیه‌ای در مورد اقدام نتانیاهو، گفته است: «جوهر بازی شکست‌خورده قبلی هنوز خشک نشده و نتانیاهو یک تلاش دیگر را شروع کرده تا امنیت اسرائیل را به بهای منافع شخصی بفروشد.»

فضاسازی نفر دوم تیم B
با وجودی که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه از سفر هماهنگ شده دبیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داده بود اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود دلیل سفر کرونل فروتا، مدیر‌کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران در راستای بازرسی از فعالیت‌های غیرعلنی ایران است. کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این اظهارات نوشت: آژانس، یکی از نهادهای وابسته به دولت آمریکا نیست که بولتون بتواند دستور کار بازدیدهای مقامات آن را تعیین کند. کاظم غریب‌آبادی نوشت سفر فروتا، مدیرکل موقت آژانس، در چارچوب تعاملات و همکاری‌های معمول ایران و آژانس صورت پذیرفت. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرگونه ادعایی درخصوص فعالیت‌های پنهانی هسته‌ای توسط ایران را رد کرد و نوشت: هیچ دستورکار خاصی، آنگونه که بولتون آرزو می‌کرد، نداشت. وی تأکید کرد: هرگونه تلاشی برای ایجاد اخلال و انحراف در همکاری‌های سازنده و فعالانه ایران و آژانس و اعمال فشارهای نابجا به آژانس، کاملا مخرب بوده و با اقدامات مناسب ایران نیز مواجه خواهد شد.

برجام مسیر یک‌طرفه نیست
کرونل فروتا که بعد از فوت یوکیا آمانو به‌عنوان مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصوب شده است به دعوت مقامات ایران و در راستای همکاری‌های هسته‌ای ایران و آژانس روز یکشنبه گذشته به تهران آمد. او در تهران با محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد.
فروتا در دیدار صالحی اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویکرد مستقلانه، بی‌طرف و حرفه‌ای خود ادامه خواهد داد و این موجب اعتبار آژانس است. وی تصریح کرد: در این زمینه آژانس از فشارها تأثیر نمی‌پذیرد. آژانس از یک سو وظیفه راستی‌آزمایی اجرای برجام را بر عهده دارد و از سوی دیگر در اجرای پروتکل الحاقی و موافقتنامه جامع پادمان در تعامل فعال با ایران است.
رئیس سازمان انرژی اتمی هم بعد از دیدار و گفت‌وگو با رئیس موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: برجام جاده یک‌طرفه نیست؛ اگر قرار است یک‌طرفه باشد ایران در زمان مناسب تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد و در سه‌گام تا‌کنون این تصمیمات را انجام دادیم.

کرونل فروتا در کنفرانسی خبری در پایان روز اول نشست شورای حکام در پاسخ به سؤالی درباره سایت تورقوزآباد و همکاری ایران در این زمینه و اینکه ایران برای پاسخگویی چقدر زمان دارد؟ گفت: خوب می‌دانید که ما مکالمات‌مان را  با کشورهای عضو فاش نمی‌کنیم؛ به‌ویژه در موارد خاص. راستی‌آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جریان است و پروسه فنی دقیقی است و ما طبق برنامه عمل می‌کنیم تا یک تحلیل تکنیکی دقیق داشته باشیم. اما به‌طور کلی می‌توانم بگویم در چارچوب بیانیه‌هایی که داشتیم و پایبندی ایران، پاسخ به هر مورد خاص متفاوت است و بازه زمانی خاص خود را دارد و هدف از تعیین این بازه زمانی این است که به نیازهای فنی پاسخ دهد. از این‌رو زمان حیاتی است تا تعامل ما با ایران پیش برده شود.

نتایج نگران‌کننده نظرسنجی‌ها برای نتانیاهو

همزمان با افزایش تنش‌های نظامی-امنیتی در سطح منطقه، نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات اسرائیل حکایت از تضعیف موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برابر اصلی‌ترین رقیب این جریان، یعنی ائتلاف آبی-سفید به ریاست ژنرال بنی گانتز دارد. این در حالی است که مذاکرات نتانیاهو با جریان حریدیم (جریان صهیونیست افراطی حامی وی) برای تعدیل قانون سربازی طلاب دینی نیز به نتیجه نرسیده و در اثر آن، حزب اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن، رسما از ائتلاف حاکم کناره‌گیری کرده است. اگرچه این حزب در تمامی نظرسنجی‌ها مجموعا کمتر از 10کرسی دارد، اما به‌دلیل رقابت تنگاتنگ ائتلاف‌های انتخاباتی نقش سرنوشت‌سازی‌ در تعیین اکثریت و متعاقبا نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی خواهد داشت. تمام اینها در حالی است که نتانیاهو در آستانه برگزاری انتخابات کنست برای ملاقات با پوتین به سوچی سفر می‌کند. شبکه الجزیره در این‌باره می‌نویسد: پوتین طی سال‌های گذشته نقش مهمی در حمایت از برتری سیاسی نتانیاهو در معادلات داخلی اسرائیل داشته است.

معنای جنگ علیه ایران

همزمان با روز عاشورای حسینی، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان مهمی بار دیگر درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد و گفت: اگر کسانی فکر می‌کنند که این چنین جنگ احتمالی علیه ایران به‌معنای پایان محور مقاومت خواهد بود بدانند که این جنگ به‌معنای پایان اسرائیل و سلطه آمریکا در منطقه خواهد بود.

نصرالله با اشاره به مسائل منطقه‌ای و تهدیدها علیه ایران و مواضع منطقه‌ای‌اش گفت: ما هرگونه جنگ علیه ایران را رد می‌کنیم و آن را جنگی علیه کل محور مقاومت می‌دانیم که خیلی از کشورها را نابود خواهد کرد. در روز عاشورا موضع خود را به‌عنوان بخشی از محور مقاومت بار دیگر صراحتاً اعلام می‌کنیم و می‌گوییم ما بی‌طرف نیستیم. آنانکه فکر می‌کنند این جنگ احتمالی، پایان محور مقاومت است، بدانند که این جنگ احتمالی پایان اسرائیل و هیمنه و سلطه و حضور آمریکا در منطقه خواهد بود. این محور که در رأس آن امام خامنه‌ای ایستاده، اینجا به دنیا اعلام می‌کنیم که آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای سیدما و رهبر ما، حسین زمان ماست.
او تحریم‌های آمریکا را «محکوم» دانست و گفت: این تحریم‌ها ظالمانه است. این تحریم‌ها علیه ایران و سوریه و جنبش‌های مقاومت در فلسطین، لبنان و عراق، تجاوزی است که دولت آمریکا بعد از دو شکست در حمله اسرائیل علیه فلسطین و لبنان و دوم شکست در جنگ با واسطه گروه‌های تکفیری ، حالا فشار مالی وارد می‌کند؛ اول جنگ‌های اسرائیل در فلسطین و لبنان. اسرائیل نتوانست هیچ‌یک از اهداف خود را در این جنگ‌ها محقق کند و دوم شکست آمریکا در جنگ‌های نیابتی که از طریق گروه‌های تکفیری در لبنان، سوریه و عراق آغاز کرد.
نصرالله همچنین با اشاره به جنگ عربستان و امارات علیه یمن گفت: آنها به بهانه آنچه آن را نفوذ ایران در یمن می‌خواندند به این کشور حمله کردند. وقتش رسیده که همه یمنی‌ها بدانند که حقیقت اهداف سعودی و اماراتی در یمن چیست و از تکیه بر اردوگاه متجاوزان دست بردارند وسلاح‌شان را زمین بگذارند و وارد گفت‌وگوی ملی شوند و یمن یکپارچه خود را پس بگیرند. به هر حال امروز بار دیگر ما درخواست خود برای توقف جنگ در یمن را تکرار می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید