• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77799
+
-

افزایش بیماران کلیوی در کهگیلویه و بویراحمد

افزایش بیماران کلیوی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماران نارسایی کلیه در این استان به علت تغییر سبک زندگی در حال افزایش است.

 به گزارش ایسنا، «غلام‌عباس سبز» افزود: ۲۲۷ بیمار نارسایی کلیه در این استان شناسایی شده‌اند که تحت درمان دیالیز هستند. 

وی اظهار کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، بیماران نارسایی کلیه در کشور و در استان در حال افزایش است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر لزوم رعایت رژیم غذایی مناسب در کنار مصرف دارو‌ها برای بیماران کلیوی خاطرنشان کرد: کلیه‌ها وظیفه تنظیم آب، فشار خون و الکترولیت‌های بدن مانند سدیم را بر عهده دارند. 

سبز تصریح کرد: کلیه‌ها در ترشح هورمون خون‌ساز (اریتروپویتین) و ویتامین دی فعال بدن هم نقش دارند.

 بنابراین مبتلایان به بیماری‌های کلیوی اغلب به کم‌خونی (آنِمی) و مشکلات استخوانی هم دچار می‌شوند. وی ادامه داد: بهترین راهکار درمان بیماران نارسایی کلیه پیوند کلیه و درمان تخصصی این بیماران دیالیز است که به دو روش دیالیز خونی و دیالیز صفاقی انجام می‌شود. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که پیش از این درمان تخصصی بیماران نارسایی کلیه در این استان تنها به روش دیالیز خونی (همودیالیز) انجام می‌شد عنوان کرد: در این روش درمانی مشکلات زیادی وجود دارد، از جمله نیاز به مراجعه مداوم بیمار به مراکز درمانی به صورت یک روز در میان و هر روز حدود چهار ساعت است. سبز تصریح کرد: با پیگیری‌های این معاونت، نخستین مرکز دیالیز صفاقی استان در بیمارستان شهید جلیل یاسوج راه‌اندازی شد. 

وی تاکید کرد: یادگیری آسان، درمان توسط بیمار در منزل، استقلال شخص و امکان کنترل درمان، برنامه‌‌ریزی قابل انعطاف، قابلیت درمان در هر مکان و افزایش کیفیت بهتر زندگی از جمله مزایای دیالیز صفاقی است. 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: راه‌اندازی مراکز دیالیز در بیمارستان‌های امام خمینی دهدشت و شهید رجایی گچساران نیز در دستور کار است که به‌زودی راه‌اندازی خواهند شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید