• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77754
+
-

آیین بیل‌گردانی در گرمه؛ روایتگر تدفین شهدای کربلا

بیل‌گردانی در گرمه در واقع بازگو‌کننده تدفین شهدا از سوی قوم بنی اسد است که در قالب تعزیه و شبیه‌خوانی هر سال روز دوازدهم محرم در این شهرستان برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان شمالی در مورد این آیین گفت: پس از واقعه عاشورا کمتر فردی به خود جرات می‌داد تا برای دفن شهدای کربلا اقدام کند اما قوم بنی اسد برای تدفین شهدای کربلا به این منطقه وارد شدند و آنان را به خاک سپردند. 

«علی حسین‌پناه» افزود: این آیین در قالب تعزیه و شبیه‌خوانی در گرمه برپا می‌شود و یک مرشد و رهبر دارد که نوحه‌های اصیل و خاصی می‌خواند. مردم در پاسخ به نوحه‌ها، اشک و مویه کرده و مراسم تشییع نمادین شهدای کربلا را برگزار می‌کنند. وی با بیان این‌که شهدای شاخص عاشورا در این تعزیه معرفی می‌شوند، اظهار کرد: در این تعزیه هر یک از افرادی که تعزیه‌خوانی می‌کنند با معرفی هر یک از پیکرها و کارهایی که هر شهید در کاروان امام حسین(ع) انجام داده و بیان شجاعتش، شروع به نوحه‌خوانی می‌کنند تا این‌که مراسم تدفین برگزار شود. 

این مسئول افزود: بیل‌گردانی در واقع نماد شکافتن زمین و دفن شهداست و اگرچه از تاریخ آغاز آن در شهرستان سندی نداریم، اما قدیمی‌ها می‌گویند این آیین در گرمه مربوط به ۶ نسل پیش است و هر سال روز دوازدهم محرم برپا می‌شود. خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و آیین‌های عزاداری این منطقه که گنجینه فرهنگ نام دارند با توجه به تنوع قوم‌ها، فراوان و مختلف است. تاکنون ۱۴ آیین عاشورایی و محرم در خراسان شمالی در فهرست آثار معنوی و ناملموس ثبت ملی شده است که بیل‌گردانی در گرمه یکی از آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید