• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77690
+
-

آب 750 خانوار عشایر اردبیل تأمین شد

با آماده افتتاح شدن پروژه آب‌رسانی دشت فتحعلی مغان، آب‌رسانی به خانوارهای عشایر انجام و 600 شغل هم ایجاد می‌شود

آب
آب 750 خانوار عشایر اردبیل تأمین شد

مدیر کل امور عشایری استان اردبیل از آماده افتتاح شدن پروژه آب‌رسانی اراضی دشت فتحعلی مغان با ظرفیت 3 هزار لیتر در ثانیه خبر داد. «معرفت آذری» به ایرنا گفت: با بهره‌برداری از این پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۷۵۰ خانوار عشایر از این اراضی بهره‌مند و ۶۰۰ نفر هم صاحب شغل می‌شوند. وی با بیان این‌که امسال عملیات آب‌رسانی به قشلاق‌های عشایری در شهرستان پارس‌آباد مغان اجرا می‌شود گفت: ۸۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه مجتمع آب‌رسانی قشلاق احمدلو این شهرستان تخصیص یافته و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به تأمین ۲۵ هزار و ۸۰۰ متر مکعب آب شرب به صورت سیار برای عشایر اظهار کرد: با صرف بیش از ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار 3 دستگاه تانکر آب‌رسانی، ۳۰ دستگاه تانکر 2 هزار لیتری، ۶۵۷ تن نهاده دامی و ۹۰۰ تن آرد برای عشایر این شهرستان تأمین و عملیات مرمت‌سازی ۸۱ کیلومتر از راه‌های عشایری و پوشش آموزشی ۴۵ هزار نفر از عشایر پارس‌آباد اجرا شد. جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری 5/1 میلیون رأس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که هر سال در 1527 اوبا، ۵۲۷ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، 7 ‌زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند. در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 5/ 6 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید