• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 14 شهریور 1398
کد مطلب : 77036
+
-

در حاشیه سیاست

  حکایت یک سند تاریخی شورای نگهبان از عملکرد این شورا
عباسعلی کدخدایی با انتشار سندی از این شورا به حساسیت درباره حفظ حقوق مردم و صیانت از آبروی کاندیداها در بررسی سوابق و صلاحیت‌ها اشاره کرد. براساس این سند، شورای نگهبان طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی (به‌تاریخ1365/3/28) ایرادات لایحه اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری(مصوب 1365) و انتخابات شوراهای مزبور را تشریح کرده است. به گزارش فارس، در ایراد اول شورای نگهبان به این مصوبه آمده است: «در ماده 24قید شده بود که یکی از شرایط کاندیداها «عدم‌وابستگی به رژیم سابق، از قبیل کدخدا و اعضای انجمن‌های شهر» است. شورا در ایراد خود اعلام کرد که صرف کدخدا بودن و عضویت در انجمن‌های شهر، وابستگی به رژیم گذشته محسوب نمی‌شود و بنابراین اطلاق این ماده نسبت به اشخاصی که کدخدای دِه یا عضو انجمن شهر در رژیم سابق بوده‌اند، ولی وابستگی به آن رژیم نداشته‌اند، مغایر با قانون اساسی است.»

  جبهه پایداری و شورای‌عالی اصلاح‌طلبان رسمیت ندارند
مدیرکل سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب با بیان اینکه جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد، اعلام کرد: حزب پایداری تقاضای تاسیس داده است. قرار شد مجمع خود را برگزار کنند تا مراحل تاسیس را با ضوابط جدید پیگیری کنند. به گزارش ایسنا، ملانوری گفت: جبهه‌ها باید حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برسانند. وی تأکید کرد: چیزی به نام شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رسمیت ندارد. اگر شورایی هست می‌تواند ذیل 2 جبهه اصلاح‌طلبی که رسمی در وزارت کشور اعلام شده است، فعالیت کند. 

  امکان انقلاب دوباره وجود ندارد
محمدرضا تاجیک از نظریه‌پردازان جریان اصلاح‌طلب طی گفت‌وگویی با ایلنا، تنها آلترناتیو دهه پنجم انقلاب را جریان اصلاحی و مدنی می‌داند و تأکید دارد که جامعه ایران به عقلانیتی که به گفته او معطوف به بقاست، دست یافته و جامعه هرچه از اصلاح‌طلبی موجود فاصله می‌گیرد، به اصلاح‌طلبی تاریخی نزدیک‌تر می‌شود. وی امکان انقلاب دوباره را در ایران بنا به چند دلیل غیرممکن رد می‌کند. به اعتقاد تاجیک جنبش‌های مولکولی سال ۹۶ فاقد ایدئولوژی، رهبری و سازماندهی، آرمان‌های بلند و والا، طبقه اجتماعی، کارگزار تاریخی، انگیزه و انگیخته‌های مشابه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید