• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74486
+
-

مشکلات روانی زمینه ساز مسائل اجتماعی


امیر حسین جلالی ندوشن، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کمبود برخی داروهای روانپزشکی در کشور می‌گوید: «هم‌اکنون برخی از داروهای تولید داخل که مصرف روزانه برخی از بیماران است دچار کمبود شده. داروی فلوکستین، ریتالین و لتیوم کربنات که برای درمان اضطراب، بیش‌فعالی و دوقطبی کاربرد دارد باکمبود همراه شده و از آنجا که دارو، نیاز استراتژیک است این مسئله به حجم نگرانی‌های مردم افزوده و لازم است که دست‌اندرکاران و مسئولان اقدامات اساسی ررا در این زمینه انجام دهند».

وی افزود: «موضوعاتی همچون تحریم، فساد و کاهش درآمدهای ارزی ازجمله مسائلی است که می‌تواند در معیشت و داروی مورد نیاز مردم تأثیر بگذارد و دولتمردان ابتدا باید در شرایط کنونی با اتخاذ راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و طرح مشکلات مردم در جهت اقدامات اساسی نیز گام بردارند. به هر حال هرچه شرایط زندگی پیش‌بینی‌پذیرتر باشد و دورنمای روشنی برای آینده نه چندان دور وجود داشته باشد افراد سلامت‌روان بالاتری خواهند داشت که این مشکل به دلایل مسائل اقتصادی و سیاسی امروز در کشور خدشه‌دار شده و مردم هم‌اکنون در شرایط فوق‌العاده دشوار و پرتنش قرار دارند و از آینده نگران هستند». وی با بیان اینکه این مسئله زمینه‌ساز بحران‌های روان‌شناختی و اجتماعی است ادامه داد: «رفع این مشکل همت مدیران و دست‌اندرکاران کشور را می‌طلبد و لازم است راه‌حل‌های اساسی سیاسی و اجتماعی در این زمینه اتخاذ کنند. اگر نقصان یا کمبودی هم‌اکنون در کشور وجود دارد به‌نظرم باید دولتمردان صادقانه آن را مطرح کنند، نه اینکه به شکل کاذب به مردم امیدواری داده و مشکل را انکار سازند؛ چرا که این مسئله عواقب روان‌شناختی زیادی به همراه خواهد داشت».

این عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی در ادامه به پیگیری نامه حدود ۳۰۰ نفر از روانشناسان، پزشکان و متخصصان حوزه روان به وزیر بهداشت  که نسبت به کمبود دارو در این حوزه ابراز نگرانی کرده و خواستار حل مشکلات بیماران شده بودند نیز گفت: «خوشبختانه وزیر دستور پیگیری داده و البته راهکارهایی هم ارائه شده است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد؛ به هر حال این نامه ارسال شد تا صدای بیماران به گوش مسئولان برسد و خوشبختانه این صدا از سوی وزارت بهداشت شنیده شد. البته سازمان غذا و دارو در پاسخ‌های رسمی که به انجمن علمی روانپزشکان ایران داده تقریبا موضوع کمبود دارو را رد کرده است. همچنین اعلام می‌کنند ما کمبود دارویی در کشور نداریم و این کمبودها محدود به چند قلم داروی معین است».

این خبر را به اشتراک بگذارید