• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74446
+
-

ساحل سورو در انتظار ساماندهی

هرمزگان
ساحل سورو در انتظار ساماندهی

کاظم گلخنی/ خبرنگار

ساحل سورو مهم‌ترین تفرجگاه ساحلی غرب شهر بندرعباس است. این ساحل زیبا با طرح‌های در حال ساخت گردشگری نظیر آکواریوم دریایی، اقامتگاه بوم‌گردی، پلاژهای ساحلی و فضای سبز آخرین بخش ساحل عمومی شهر است که با وجود اخطار کارشناسان محیط زیست برای وارد نشدن فاضلاب به دریا، جلوگیری از ورود خودرو و آثار مخرب تعمیر لنج‌ها هنوز ساماندهی نشده است.
فهیمه کهوری، از فعالان محیط زیست بندرعباس، به همشهری می‌گوید: مشکل ساحل سورو فقط محدود به حضور خودرو‌های شهروندان نیست. آلودگی ناشی از حضور غیرقانونی و تعمیر لنج‌های صیادی، پساب آب‌شیرین‌کن‌ها و پساب‌های صنعتی است که متأسفانه محیط‌ زیست ساحل غربی بندرعباس را تهدید می‌کند. 
وی با بیان این‌که بیش از ۶۰ گونه پرنده در ساحل غربی و شرقی شهر زندگی می‌کنند و اولین عامل نابودی زیستگاه پرندگان حضور خودروهای شخصی در ساحل است، می‌افزاید: بر اساس یک طرح پایشی، ۸۰ درصد زباله‌های این ساحل پلاستیکی هستند و بیشتر این پلاستیک‌ها هم کیسه‌اند. از میان 5 منطقه‌ای که پایش شدند منطقه سورو و ساحل ترمینال بحرانی‌ترین وضع را دارند، به‌خصوص زندگی مردم سورو که معاش و روزی‌شان با دریا گره خورده است.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این باره به همشهری می‌گوید: قانونی مبنی بر منع ورود خودرو به ساحل وجود ندارد و این پیشنهاد فقط از طریق کمیسیون خدمات شهری برای حفاظت از ساحل و دریا ارائه شده است.
فیصل دانش می‌افزاید: اگر قرار شود خودرو به ساحل وارد نشود باید پارکینگ مناسب تدارک دید. در این زمینه طرحی به شهرداری ارائه شده و قرار است شهرداری منطقه ۳ پارکینگ مورد نظر را ایجاد کند.
مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس هم در پاسخ به گلایه‌ها و درباره طرح‌های ساحلی شهر به همشهری می‌گوید: اواخر سال گذشته بهسازی ساحل سورو طراحی شد و تخصیص زمین برای ایجاد کمپ مسافران نوروزی و فضا برای پارکینگ شناورهای شخصی در دستور کار قرار گرفت، اما با توجه به نوسان‌های ارزی و کاهش درآمدهای قانونی شهرداری، سرعت اجرا کند شد. اما باید تاکید کرد که تقریبا همه وعده‌های داده‌شده از سوی شهرداری در حال انجام است.
عبدالحسین رضوانی می‌افزاید: درباره ممانعت از ورود خودرو نیز طرحی از ابتدای سال با بستن مسیرهای ساحل سورو اجرا شد ولی متاسفانه با مقاومت گردشگران و تعدادی از اهالی محله روبه‌رو شدیم تا جایی که منجر به وارد آمدن خسارت به شهرداری شد. 
مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس ادامه می‌دهد: برای ساخت پارگینک خودرو در ساحل سورو شهرداری 4 محدوده را در نظر گرفته و جانمایی انجام شده است. در حال مذاکره برای خرید زمین هستیم تا در صورت موافقت پارکینگ خودرویی ساحل سورو ایجاد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید