• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74277
+
-

شمارش معکوس برای افتتاح سد پسوه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه: با افتتاح این سد در هفته دولت سالانه 200 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود

گفت‌وگو
شمارش معکوس برای افتتاح سد پسوه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از افتتاح سد پسوه در سفر معاون اول رئیس‌ جمهوری و وزیر نیرو به آذربایجان ‌غربی خبر داد. به گزارش فارس، در هفته دولت امسال، معاون اول رئیس‌ جمهوری به همراه دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزیر نیرو به آذربایجان‌ غربی سفر می‌کنند و از پیشرفت پروژه‌های مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه بازدید می‌کنند و برخی پروژه‌ها ‌را افتتاح خواهند کرد.

با «عیسی کلانتری» دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، معاون رئیس ‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران در زمینه مسائل مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه به چند سوال پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید. 

اعتبارات سال 98 ستاد احیای دریاچه ارومیه چه زمانی تخصیص پیدا می‌کند؟

اعتبارات مربوط به احیای دریاچه ارومیه از اول سال به مرور تخصیص می‌یابد، اما این‌که از اول سال چقدر تخصیص یافته به خاطر ندارم.

اخیرا برای پروژه انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه که پروژه مهمی است، مبلغ 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. آیا تخصیص پیدا کرد؟

مقداری از اعتبارات مربوط به آن تخصیص پیدا کرده است.

در هفته دولت به همراه «اسحاق جهانگیزی» معاون اول رئیس‌ جمهوری و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو به آذربایجان ‌غربی سفر خواهید کرد. برنامه شما در این سفر چیست؟

در این سفر سد پسوه که به منظور احیای دریاچه ارومیه احداث شده و در این خصوص مقرر شده سالانه 200 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه واریز شود، افتتاح می‌شود و کانال جلدیان نیز تقریبا به پایان رسیده است. بنابراین از برخی پروژه‌ها بازدید می‌شود و برخی نیز افتتاح خواهند شد. این پروژه‌ها به هم پیوسته هستند.

مشخصا چه زمانی پروژه‌های مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند؟

اگر اعتبارات مربوط به آن تخصیص یابد، اواخر امسال و یا حداکثر اوایل سال آینده همه آنها قابل افتتاح هستند.

پروژه مهم انتقال آب از زاب به دریاچه در چه مرحله‌ای است؟

30 کیلومتر از این پروژه حفاری شده و به پایان رسیده و تنها 6 کیلومتر از آن باقی مانده است.

با افتتاح پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، سالانه میلیون‌ها متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود. یکی از این پروژه‌های در دست مطالعه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه بوده. آیا همچنان این موضوع در حال پیگیری و مطالعه است؟

این موضوع همچنان در حال بررسی است، اما تاکنون تصمیم خاصی مبنی بر انتقال آب از وان اتخاذ نشده است.

در مورد شفاف‌سازی هزینه‌های مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. چرا این هزینه‌ها شفاف‌سازی نمی‌شوند؟

در این مورد همه چیز شفاف و روشن است و مساله غیرشفافی در نحوه هزینه‌کرد برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و اطلاع‌رسانی هم شده است. اعتبارات مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته و دستگاه‌های اجرایی نیز همچون جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اقدام به هزینه‌کرد آنها در استان‌های آذربایجان‌ غربی، شرقی و کردستان می‌کنند.

در مورد نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی احیای دریاچه ارومیه نیز برخی صحبت‌ها وجود دارد که به دست چند شرکت خاص داده شده. نظر شما در این باره چیست؟

بودجه فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه به استانداری‌های هر استان تخصیص یافته و از طریق استانداری توسط مراجع فرهنگی، شوراها و دستگاه‌های مختلف هزینه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :