• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73825
+
-

خدمتی 133ساله برای رنج ظرفشویی

نابغه‌های ناشناس
خدمتی 133ساله برای رنج ظرفشویی


ظرف شستن همیشه کاری سخت بوده است و همین ماجرا باعث شد تا از حدود 1.5قرن قبل، مخترعان به فکر ماشینی برای آسان کردن کار بیفتند. داستان اختراع ماشین ظرفشویی از آن دست قصه‌هایی است که با پایان خوش همراه می‌شود. این وسیله در زندگی امروزی مردم نقش مهمی دارد. اگرچه از آن نمی‌توان به‌عنوان یکی از ملزومات زندگی نام برد، ولی در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها، کاربرد این ماشین، یک اصل انکارناپذیر است.

خانم کوچرین
جوزفین گریس کوچرین روز هشتم مارس1839 در آشتابولا کانتی اوهایو به دنیا آمد و در ایندیانا بزرگ شد. او فرزند جان گریس، مهندس عمران و ایرن فیچ، نوه جان فیچ (مخترع قایق بخار) بود. ژن اختراع در خانواده باعث شد تا جوزفین هم با یک جرقه به سمت اختراع وسیله‌ای برود که امروزه در آشپزخانه بسیاری از مردم جهان یافت می‌شود.

ازدواج با یک ثروتمند
روز سیزدهم اکتبر1858، جوزفین با ویلیام کوچرین، تاجر و سیاستمدار حزب دمکرات در شلبی‌ویل ایالت ایلینویز ازدواج کرد. این زوج 2فرزند با نام‌های هالی و کاترین داشتند. آنها بیشتر به‌دلیل شغل ویلیام بسیار اجتماعی بودند و مهمانی‌های شام بزرگ و کوچک متعددی برگزار می‌کردند. همین امر جوزفین را به یکی از زن‌های طراز اول ایلینویز تبدیل کرده بود.

جرقه‌ای برای نوآوری
به گزارش همشهری، جوزفین اصرار داشت که ظرف‌های کثیف باید سریع توسط خدمتکاران شسته و بار دیگر به اتاق پذیرایی آورده شود، چراکه تعداد مهمان‌ها و رفت‌وآمد آنها در برخی شب‌ها بسیار زیاد بود. یک شب و در شلوغی مهمانی، یکی از کارگران و خدمتکاران چینی خانم کوچرین به‌دلیل بی‌احتیاطی، سرعت در شست‌وشوی ظروف و همچنین انباشته کردن آنها در سینک ظرفشویی، تعدادی از ظرف‌ها و فنجان‌ها را شکست. همین موضوع باعث شد که جوزفین با خود بیندیشد چرا تاکنون کسی به فکر ساخت وسیله‌ای برای شستن ظرف‌ها نیفتاده است. او می‌خواست با ساخت دستگاهی به کمک خانم‌های خانه‌دار بیاید و در ظرف‌شستن به آنها کمک کند.

مرگ همسر
در سال1883، ویلیام کوچرین در سن 45سالگی از دنیا رفت و این برای همسرش مشکلات اقتصادی به بار آورد، چرا که بدهی‌های او باید پرداخت می‌شد و این موضوع می‌توانست زندگی باشکوه جوزفین را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

تاریخچه ساخت
پیش از خانم کوچرین، تلاش‌هایی برای ساخت ماشین ظرفشویی صورت گرفته بود. در سال1850، جوئل هافتون یک ماشین ظرفشویی ساخت که به‌صورت دستی عمل می‌کرد. در دهه1960، ال.‌ای الکساندر این وسیله را بهبود بخشید و مکانیسمی در آن ایجاد کرد که کاربر می‌توانست ظرف‌ها را در داخل یک لگن پر از آب بچرخاند و تمیز کند. با این حال تجربه نشان داد که هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها، کارآمد نبودند و نمی‌شد از آنها به‌عنوان یک ماشین ظرفشویی یاد کرد.

اختراع ماشین ظرفشویی
کوچرین در حیاط پشت منزلش شروع به ساخت ماشین ظرفشویی کرد. جورج باترز که یک مکانیک و اهل فن بود، به‌عنوان دستیار در کنار خانم کوچرین حضور داشت. باترز نخستین کسی بود که در کارخانه ساخت ماشین ظرفشویی استخدام شد. برای ساخت این دستگاه، آنها ظروف را اندازه‌گیری و شروع به ساخت محفظه‌های سیمی متناسب کردند. هر کدام از این محفظه‌های سیمی مخصوص نگه‌داشتن ظروف خاصی بود. فنجان‌ها یک محفظه، بشقاب‌ها یک محفظه و... . محفظه‌ها درون یک چرخ در داخل یک دیگ مسی مسطح قرار داشتند. آب و ماده شوینده به‌وسیله یک موتور روی ظرف‌های کثیف پاشیده می‌شد. در واقع این موتور آب داغ را از کف دیگ روی ظروف پمپاژ می‌کرد. ماشین ظرفشویی خانم کوچرین برخلاف مدل‌های پیشین، ظرف‌ها را با فشار آب می‌شست. پس از آنکه او توانست گواهی ثبت اختراع خود را در تاریخ 28دسامبر سال1886 دریافت کند، ماشین ظرفشویی خود را در «نمایشگاه جهانی کلمبیایی‌ها» در شیکاگو و در سال1893 به‌نمایش گذاشت و جایزه عالی ساخت یک دستگاه را به‌خود اختصاص داد.

موفقیت‌
ماشین ظرفشویی جوزفین خیلی زود مشتریان فراوانی پیدا کرد. هتل‌داران و رستوران‌داران سراغ او آمدند و خواستار خرید چنین دستگاهی شدند. کوچرین برای تولید انبوه این وسیله و پاسخ به تقاضاهای پرشمار، کارخانه‌ای تاسیس کرد که امروزه با نام «کیچن آید» شناخته می‌شود. البته ماشین‌های ظرفشویی تا دهه1950 کاربرد خانگی چندانی نداشتند، اما از این تاریخ به بعد، سر و کله آن در آشپزخانه‌های مردم هم پیدا شد. جوزفین کوچرین در روز سوم آگوست سال1913 بر اثر سکته مغزی در شیکاگو از دنیا رفت. نام او در سال2006 به تالار مشاهیر مخترعان ملی آمریکا وارد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید