• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73777
+
-

سرباز ترامپ

آمریکا
سرباز ترامپ


 31‌ماه از فتح ناباورانه کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ می‌گذرد و طی این مدت، افراد متعددی به تیم او آمده‌ و رفته‌اند؛ برخی خودخواسته از ترامپ جدا شدند و برخی دیگر را آقای رئیس‌جمهور اخراج کرده است. مایک پمپئو اما تنها بازمانده تیم سیاسی و امنیتی است که از ابتدا همراه ترامپ وارد کاخ سفید شدند.
زمستان سال 2016، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سطح احزاب، فضا را گرم کرده بود و مایک پمپئو یکی از کسانی بود که برای مهار سرعت خیره‌کننده دونالد ترامپ در شکست هم‌حزبی‌هایش تلاش می‌کرد. آن‌ زمان او چهره‌ای کمتر شناخته شده در مجلس نمایندگان آمریکا بود اما همه توانش را برای شکست ترامپ و پیروزی مارکو روبیو گذاشت اما نتیجه نگرفت. اندکی بعد ترامپ نامزد دمکرات‌ها را هم شکست داد و پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد. در میان تعجب همگان، نام مایک پمپئو به‌عنوان یکی از اعضای کابینه ترامپ اعلام شد تا یکی از منتقدان سرسخت او به یکی از سربازان گوش به فرمانش تبدیل شود. مجله «نیویورکر» در گزارشی مفصل به سیر تحول جایگاه و مواضع مایک پمپئو پرداخته است که بخشی از آن در ادامه می‌آید.

درست زمانی که دونالد ترامپ رقبایش در حزب جمهوریخواه را یکی پس از دیگری شکست می‌داد و کم کم به‌عنوان نامزد نهایی مطرح می‌شد، مایک پمپئو به گروه بزرگی از اعضای حزب پیوست که قصدشان جلوگیری از پیروزی ترامپ بود. اوضاع اما هرگز طبق خواسته آنها پیش نرفت. پمپئو و دیگران معتقد بودند مارکو روبیو برخلاف ترامپ، دارای درک سیاسی و امنیتی لازم است و باید رئیس‌جمهور آمریکا شود. تیم مشاوران روبیو به اصرار پمپئو، برنامه‌های تبلیغاتی‌شان را در دیگر ایالت‌های آمریکا تعطیل و در ایالت کانزاس، یعنی همان‌ ایالتی که پمپئو یکی از نمایندگان آن بود، سرمایه‌گذاری بسیار ی‌کردند. کانزاس یکی از ایالت‌های کلیدی برای جمهوریخواهان است و پمپئو تلاش می‌کرد با پیروزی روبیو در این ایالت، روند پیروزی‌های ترامپ را معکوس کند.
مایک پمپئو در تجمع انتخاباتی روبیو در دفاع از او سخنرانی کرد. او گفت: «می‌خواهم چیزی بگویم که قلبا به آن ایمان دارم.» پمپئو در ادامه به سخنان ترامپ اشاره کرد که گفته بود آنقدر محبوب است که اگر از سربازی بخواهد جنایت جنگی مرتکب شود، آن سرباز حتما این کار را خواهد کرد. او که خود سال‌ها به‌عنوان افسر در ارتش آمریکا خدمت کرده ترامپ را «مستبد» خواند و گفت: «سربازان ما به قانون اساسی سوگند می‌خورند؛ نه شخص رئیس‌جمهور». پمپئو سپس گفت که ایمان دارد روبیو پس از رسیدن به قدرت، هرگز چنین مسیری را دنبال نخواهد کرد.
پمپئو در سخنرانی‌اش از هواداران حزب جمهوریخواه در کانزاس خواست که کمک کنند تا بتوانند «سیرکی» که ترامپ به راه انداخته را جمع کنند. انتخابات برگزار شد و روبیو در کانزاس شکست سختی خورد. چند روز بعد، روبیو از انتخابات کناره‌گیری کرد و ترامپ بی‌رقیب ماند. پمپئو نیز مانند دیگر اعضای جمهوریخواه کنگره پشت سر ترامپ قرار گرفت و از او حمایت کرد.
پیش از آن، پمپئو نیز همانند خیلی‌های دیگر، ترامپ را «دیوانه» و «سرطان» نامیده بود و دائما تکرار می‌کرد که او دشمن دمکراسی است. برای پمپئو، شعار «اول آمریکا» بی‌معنا بود؛ چرا که او برخلاف نظر ترامپ، به نقش رهبری آمریکا اعتقاد داشت. ریشه این تفکر پمپئو را باید در حضور او در ارتش آمریکا در دوره جنگ سرد جست‌وجو کرد. مایک پمپئو به‌عنوان شاگرد اول از دانشکده افسری وست‌پوینت فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله به‌عنوان فرمانده تانک در هنگ دوم زرهی ارتش منصوب شد. او در جنگ سرد میان نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان، وظیفه حفاظت از دیوار برلین را به‌عهده داشت. دیوار که فرو ریخت، پمپئو به درجه سروانی رسیده بود اما از ارتش بیرون آمد و مسیر دیگری را در زندگی در پیش گرفت.
با این همه، دونالد ترامپ که به کرسی ریاست‌جمهوری رسید، مایک پمپئو برای ورود به کابینه او تلاش کرد. زمانی که در نهایت مسئولیت سازمان سیا را به او پیشنهاد کردند، لحظه‌ای هم تردید نکرد و این سمت را پذیرفت. تلاش او برای ورود به کابینه ترامپ از 4روز پس از انتخابات آغاز شد. پمپئو با مدیر کمپین تبلیغاتی ترامپ در کانزاس دیدار کرد و به او گفت که می‌خواهد یا رئیس سازمان سیا شود یا وزیر دفاع. این دو توافق کردند برای این منظور تلاش کنند. آنها سپس موضوع را با مدیر کمپین تبلیغاتی ترامپ در ایالت پنسیلوانیا که همکلاسی آنها در دانشکده افسری بود در میان گذاشتند. آنها در نهایت استیو بنن را که آن زمان استراتژیست اصلی ترامپ بود هم با خود همراه کردند و موفق شدند نام پمپئو را در فهرست نامزدهای ترامپ برای سازمان سیا قرار دهند. 4روز بعد، پمپئو در برج ترامپ با او دیدار کرد. آنها پیش از این هرگز یکدیگر را ندیده بودند. 2روز بعد، نام پمپئو به‌عنوان نامزد اصلی ترامپ برای سازمان سیا مطرح و او به این سمت منصوب شد.
در سال 2018، پس از آنکه ترامپ با انتشار پستی توییتری، وزیر خارجه‌ خود یعنی رکس تیلرسون را برکنار کرد، پمپئو با خوشحالی صندلی وزارت خارجه را تحویل گرفت. پمپئو حالا می‌گفت که شاید خواست خدا بوده که ترامپ به چنین جایگاهی برسد. زمانی که از او در مورد شغلش پرسیدند، پاسخ داد که کار او «خدمت به رئیس‌جمهور» است. او افزود: «وزیر خارجه باید بداند رئیسش چه می‌خواهد.»
طی یک سال گذشته، مواضع ترامپ هرچه بوده، پمپئو از او حمایت کرده است. یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید به نیویورکر گفته است که هرگز کسی بحث و جدل این دو را ندیده است. یکی دیگر از مقام‌های کاخ سفید نیز اذعان کرده که پمپئو «یکی از چاپلوس‌ترین» آدم‌های اطراف ترامپ است. 3سال پیش، زمانی که پمپئو در تجمع هواداران روبیو سخنرانی می‌کرد، حتی روزنامه‌های محلی نیز سخنان او را منتشر نکردند. او اما با تغییر استراتژی خود، وارد بازی برنده‌ها شد. او اکنون سرباز ترامپ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید