• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73663
+
-

۲۰ سال بلاتکلیفی طرح تله‌کابین ارومیه

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی: اختلافات بین هیات مدیره و تغییرات متعدد سهامداران این طرح به شاکله شرکت اجرا‌کننده آسیب زده است

پیگیری
۲۰ سال بلاتکلیفی طرح تله‌کابین ارومیه

اختلافات مدیریتی و بوروکراسی‌های پرپیچ‌وخم اداری بزرگ‌ترین تله‌کابین خاور میانه در ارومیه را دچار رکود کرد و این طرح هم‌اکنون بلاتکلیف رها شده است. 

به گزارش مهر، کلنگ احداث بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تله‌کابین خاور میانه در ارومیه به طول ۳۶ کیلومتر در شهریور سال ۷۹ به زمین زده شد، ولی با گذشت حدود۲۰ سال طرح به دلایل مختلف از جمله اختلافات مدیریتی راکد و بلاتکلیف رها شده است.

عدم انجام بررسی‌های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ‌زنی از منطقه جانوسلو تا پیست اسکی و طولانی شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه‌گذاران خارجی از مشارکت در طرح موجب شده است بعد از گذشت دو دهه سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

بر اساس طرح اولیه، قرار بود فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده‌بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهرچایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 5/15 کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.


اختلافات مدیریتی 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی درباره رکود این طرح عمرانی اظهار کرد: تله‌کابین ارومیه یکی از طرح‌های مهم گردشگری و سرمایه‌گذاری است که در سال‌های اخیر به دلیل اختلافات مدیریتی راکد مانده است.

«جلیل جباری» افزود: در سال‌های اخیر، تغییرات پی‌در‌پی مدیریت این طرح، اختلافات بین هیات مدیره به همراه تغییرات متعدد سهامداران این طرح به شاکله شرکت اجرا‌کننده طرح آسیب زده و موجب اختلافات حقوقی شده است.

وی با بیان این‌که اگر اختلافات مدیریتی و حقوقی مالکان شرکت سازنده این طرح حل شود، تکلیف سرمایه‌گذاران این طرح نیز مشخص می‌شود گفت: به دلیل مشکلات حقوقی و مدیریتی، در حال حاضر، نمی‌توان پیمانکار پروژه را خلع ید کرد تا طرح از سر گرفته شود.

جباری تاکید کرد: این پروژه در یکی از مناطق بسیار سرسبز با مناظر زیبا و بکر طبیعی در دست اجراست و به ‌عنوان یکی از طرح‌های جاذب گردشگر در رونق گردشگری شهر ارومیه مؤثر خواهد شد.
این مسئول با بیان این‌که تاکنون ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای طرح تله‌کابین هزینه شده است عنوان کرد: فاز نخست این پروژه به ۸۰ درصد پیشرفت رسیده، ولی هنوز زمان مشخصی برای آغاز احداث فازهای دیگر مشخص نشده است.

جباری با تاکید بر این‌که تمام سعی و تلاش اداره کل میراث فرهنگی از شروع این پروژه تاکنون بر این بوده است تا بتواند موانع احتمالی را از سر راه بردارد و پروژه را به انجام برساند ادامه داد: تمام دستگاه‌های اجرایی استان نقش خود را در مورد این پروژه به‌خوبی ایفا کرده‌اند و در ادامه مسیر نیز آماده هر گونه همکاری هستند. باید شرکت مجری پروژه نیز تحرک بیشتری از خود نشان دهد و زمان را از دست ندهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید