صنایع یزد در مسیر برند سازی
برگزاری دورههای آموزشی برندسازی از جمله برنامههای شرکت شهرکهای صنعتی یزد برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است
جهانی شدن موجب افزایش شدت رقابت در بازارها و افزایش ریسک معرفی محصولات جدید شده و بدون تردید لازمه موفقیت در عرصههای بینالمللی، پذیرش محصولات شرکتها توسط مشتریان در بازارهای مقصد است. جهانیشدن سریع بازارها، رشد بیسابقه تجارت جهانی را در دهههای اخیر به دنبال داشته است.
چبه گزارش ایسنا، امروزه برند یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسبوکار در جهان شناخته میشود و کشورهایی که دارای استراتژی اقتصادی مشخص هستند، به سمت تولید بر مبنای برند یا برندسازی حرکت میکنند. بسیاری از صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که برندسازی ارزشی باورنکردنی برای شرکتها و سازمانها میآفریند و امروزه داشتن یک علامت تجاری، یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر است.
آموزش برندسازی برای صنایع
معاون امور صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرکهای صنعتی یزد با بیان اینکه دوره آموزش برندسازی برای صنایع کوچک و متوسط این استان برگزار میشود، میگوید: برندسازی لازمه ورود واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به بازارهای بینالمللی است.
«محمد دهقان» با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع استان، عدم آموزش برندسازی را یکی از مهمترین دغدغههای توسعه اقتصادی در کشور عنوان میکند و میافزاید: صنایع کوچک و متوسط به دلیل نوع فعالیت و چابکی خاص خود نقش مهمی در توسعه زودبازده اقتصادی ایفا میکنند.
وی حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را یکی از اولویتهای جدی شرکت شهرکهای صنعتی در استان یزد میداند و اضافه میکند: خوشبختانه سیاست استان در راستای حمایت از واحدهای صنعتی، تقویت و توانمندسازی بیش از پیش آنها در حوزه بازاریابی و ورود به بازارهای بینالمللی است.
معاون امور صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد، برندسازی را اولین اولویت صنایع استان یزد برای ورود به بازارهای خارجی عنوان میکند و میگوید: برگزاری دورههای آموزشی برندسازی از جمله برنامههای شرکت شهرکهای صنعتی یزد برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است.
این مسئول با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بومی برای توسعه اقتصادی، تصریح میکند: خوشبختانه یزد از جمله استانهای غنی کشور در حوزه منابع انسانی متخصص دانشگاهی و اقتصادی است.
وی کیفیت و تنوع را یکی مهمترین ویژگیهای محصولات بومی در استان میداند و بیان میکند: متأسفانه تاکنون آن طور که باید و شاید به بحث برندسازی ظرفیتهای اقتصادی داخلی توجه نشده است.
معاون شرکت شهرکهای صنعتی یزد با اشاره به اهمیت راهاندازی مرکز فناوری و کسب و کار در استان ادامه میدهد: ارائه مشاورههای تخصصی به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد است.
فاصله صنعت نساجی یزد با عصر برندینگ
«داوود احمدی» مدرس و کارشناس ارشد حوزه برندسازی اظهار میکند: به نظر میرسد بیتوجهی به مقوله برندسازی متناسب با ظرفیتهای اقتصادی ایران نقش مهمی در جلوگیری از معرفی شایسته واحدهای صنعتی و تولیدی استان و کشور به بازارهای بینالمللی داشته است. وی میافزاید: به طور مثال محصولات نساجی یزد که از جمله ظرفیتهای هنری و اقتصادی این استان است، با وجود کیفیت، سابقه و تنوع، به دلیل نبود برندسازی مناسب در حال حاضر به نام برندهای غیر ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه میشود.
این مدرس برندینگ میگوید: بیتوجهی به بحث مهم و کاربردی برندسازی در حقیقت از بین بردن بعد فرهنگی و هویت اصیل ظرفیت اقتصادی و هنری صنایع مختلف نظیر نساجی است.
احمدی توجه به جایگاه امروز صنعت نساجی استان یزد و مقایسه کردن این مهم نسبت به 50 سال گذشته را تلنگری موثر در این زمینه میداند و بیان میکند: متأسفانه در حال حاضر هیچ سازمان و تیم حرفهای برای ساماندهی عرضه بهروز محصولات نساجی در استان یزد وجود ندارد. وی عدم توجه به مقوله بستهبندی نساجی، طراحی متناسب با فرهنگ بومی و نیاز مخاطب، عدم بازاریابی بینالمللی با نام پارچه یزدی و نبود برنامهریزی مناسب برای برندسازی را از جمله چالشهای جدی در حوزه نساجی عنوان و تصریح کرد: علیرغم سابقه دیرینه صنعت نساجی و همچنین تولیدات متنوع و مختلف هنوز هم این مهم در استان و کشور فاقد شعار، لوگو و رنگ ثابت و مشخص است.
این مدرس برندینگ با بیان اینکه شرایط کنونی بازار و صنعت نساجی یزد فاصله زیادی با عصر برندینگ دارد، بیان میکند: عصر برندینگ امروز به مسیری مطمئن برای توسعه اقتصادی در سطوح مختلف تبدیل شده و سعی دارد ظرفیتهای اقتصادی نقاط مختلف جهان را آن طور که باید به مخاطبان معرفی و علاوه بر افزایش میزان فروش جامعه هدف را با هویتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آشنا کند.
فله فروشی؛ آفت برند نساجی یزد
مدرس و کارشناس ارشد حوزه برندسازی توجه به کیفیت خوب، بازاریابی مناسب و هویتشناسی را لازمه برندسازی میداند و تأکید میکند: متأسفانه در حال حاضر مصرفکننده نهایی در حوزه نساجی بدون شناخت از تولیدکننده نسبت به انتخاب جنس اقدام میکند و این از جمله مغایرتهای فرایند معرفی نساجی یزد با علم برندینگ است.
«داوود احمدی» میگوید: فله فروشی یکی از آفتهای جدی در راستای معرفی بیش از پیش صنعت و هنر نساجی یزدی است که باید برای رفع این چالش اقدامی جدی و درخور انجام شود.
وی آشنایی کامل مشتری با تولیدکننده را یکی از اهداف برندسازی عنوان میکند و میافزاید: برند در حقیقت ابزاری برای ایجاد ارتباط بیشتر و عمیقتر بین مشتری و تولیدکننده است.
احمدی ارائه نشدن آموزش لازم در حوزه برندیگ و عدم آشنایی بسیاری از مدیران صنایع تولیدی کوچک و متوسط را از جمله مهمترین چالشهای استان و کشور در حوزه نساجی میداند. او بیان میکند: نگرش امروز بازارهای بینالمللی تغییر کرده و اگر صنعتگران ایرانی آن طور که باید خود را به لحاظ برندینگ و بازاریابی حرفهای تجهیز نکنند، نمیتوان آیندهای روشن برای ظرفیتهای اقتصادی استان و کشور متصور بود.
این کارشناس ارشد حوزه برندسازی در پایان سخنان خود ارتقای وضعیت اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را از جمله ویژگیهای توجه به مقوله برندینگ میداند و بیان میکند: برندسازی، توجه به کیفیت و معرفی اصالت محصول فارغ از گرانی و گرانفروشی است.