• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73526
+
-

بنیادی‌فر در تهران فغانی در مسجدسلیمان

دیدار افتتاحیه لیگ نوزدهم را موعود بنیادی‌فر سوت خواهد زد؛ داور 35ساله اهل چهارمحال و بختیاری که در مراسم ابتدای بازی از کاپیتان‌های 2تیم جوان‌تر خواهد بود. البته به شرط آنکه سیدجلال حسینی در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار بگیرد و محمد نوری هم مثل پارسال بازوبند کاپیتانی پارس‌جنوبی را به بازو ببندد. موعود بنیادی‌فر فصل گذشته فقط یک مسابقه را برای پرسپولیس سوت زده که مثل بازی همین پنجشنبه یک بازی خانگی بوده و با برتری سرخپوشان تمام‌شده است. او در هفته هجدهم از لیگ هجدهم مصاف پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان را داوری کرد. در آن مسابقه، بنیادی‌فر با اخراج مصطفی کیانی، حریف پرسپولیس را 10نفره کرد اما مهم‌ترین صحنه قضاوتش لحظه‌ای بود که خطای واضح مهاجم استقلال را روی شجاع خلیل‌زاده ندید و باعث شد این مهاجم با دروازه پرسپولیس تک‌به‌تک شود. آن توپ خطرناک تبدیل به گل نشد اما اعتراض شدید شجاع را به‌دنبال داشت تا یک کارت زرد هم نصیب مدافع همیشه‌جنجالی پرسپولیس شود. آن بازی سرشار از صحنه‌های خشن و اعتراض بازیکنان به داور بود. اساسا تخصص بنیادی‌فر جنجالی‌کردن بازی‌هایی است که فی‌نفسه هیچ اتفاق جنجالی و خاصی ندارند!
  افتتاحیه سیرجان؛ من برادرش هستم 
35دقیقه بعد از افتتاح لیگ در تهران، دومین بازی فصل را گل‌گهر و نساجی در سیرجان آغاز می‌کنند؛ 2تیمی که تا پیش از این فصل، مجموع حضور آنها در لیگ‌برتر یک‌فصل بوده است! نساجی بعد از آنکه در نخستین فصل حضورش در لیگ‌برتر موفق به بقا شد، حالا لیگ را در زمین تیم تازه‌وارد گل‌گهر آغاز می‌کند. اگر گل‌گهر موفق شود شرایط میزبانی را احراز کند، سوت نخستین بازی تاریخ لیگ‌برتر در سیرجان را کوپال ناظمی به صدا درخواهد آورد. شهرت این داور 37ساله بیش از هر چیز به‌خاطر نسبت او با معروف‌ترین داور زن ایران است. گلاره ناظمی، خواهر کوپال ناظمی است و البته معروف‌تر و خبرسازتر از او.
  فامیل‌بازی در فولادشهر
اولین بازی ذوب‌آهن در لیگ نوزدهم را داوری سوت می‌زند که همنام سرمربی ذوبی‌ها‌ست. تیم علیرضا منصوریان در نخستین هفته میزبان سایپا‌ست و داوری این بازی برعهده مرتضی منصوریان خواهد بود که این نخستین حضور او در لیگ‌برتر به‌ شمار می‌رود. مرتضی منصوریان تازه سری در میان سرها درآورده است. او سال گذشته در همین روزها فقط یک داور ذخیره در لیگ‌ دسته اول بود. اما در طول فصل 2بار قضاوت بازی‌های لیگ‌یک به او سپرده شد و حالا هم قرار است نخستین حضورش در لیگ‌برتر را با قضاوت بازی  تیم منصوریان و ابراهیم صادقی جشن بگیرد. قضاوت منصوریان برای منصوریان، تنها اتفاق فامیلی این بازی نیست؛ چراکه 2کمک‌داور این بازی هم رضا سخندان و برادرش یعقوب سخندان هستند. کلا برگه گزارش این بازی با دو سه تا نام خانوادگی بسته می‌شود و تمام!
  فغانی در تبعیدگاه
اما معروف‌ترین داور فوتبال ایران در هفته اول کجاست؟ کمیته داوران، ستاره‌اش علیرضا فغانی را به یکی از بدآب‌وهواترین میزبان‌های هفته اول فرستاده و او را مأمور قضاوت بازی نفت مسجدسلیمان و تراکتور کرده است. فغانی باید در آخرین پنجشنبه مردادماه و در گرم‌ترین زمان ممکن به مسجدسلیمان برود و بازی 2 تیمی را سوت بزند که اختلاف سطح‌شان از مهدی تارتار است تا مصطفی دنیزلی. این دو تیم الان هم‌امتیازند اما به‌احتمال زیاد در پایان فصل فاصله‌شان در جدول رده‌بندی دقیقا به‌اندازه یک جدول رده‌بندی است.
  مردی برای تمام افتتاحیه‌ها
اولین بازی استقلال در این فصل را پیام حیدری قضاوت می‌کند که فصل گذشته نخستین بازی پرسپولیس را سوت زده بود. داور 33ساله همدانی که برادر کوچک‌تر بیژن حیدری است، از این به بعد می‌تواند به‌عنوان متخصص سوت‌زدن افتتاحیه‌های سرخابی معروف شود. شاید همین گره‌خوردن نام او با سرخابی‌ها مقدمه‌ای باشد برای رسیدن به روزی که سوت داربی تهران را به این داور بسپارند. او البته پیش‌تر در 2 داربی حضور داشته اما هر دو بار داور چهارم بازی بوده است. یک‌بار در داربی81 که ذخیره محسن ترکی بود و یک‌بار هم در داربی85 تهران که از کنار خط،  قضاوت برادرش بیژن حیدری را تماشا می‌کرد.
 راحت نفس بکشید؛ ژنرال محروم است
امیر قلعه‌نویی که میانه چندان خوبی با داوران ندارد، در هفته اول محروم است و به اتفاق دو سه دستیارش از روی سکوها بازی را می‌بیند. بنابراین در شهر بوشهر که قرار است بازی شاهین بوشهر و سپاهان را در هفته اول میزبانی کند، داور بازی کار نسبتا ساده‌تری در مقایسه با داوران سایر بازی‌های سپاهان خواهد داشت. داور این بازی وحید کاظمی است که متخصص قضاوت‌کردن داربی‌های غیرتهرانی است. او 2فصل قبل در داربی تبریز قضاوتی جنجالی داشت و سال گذشته هم داربی اصفهان را قضاوت کرد تا آشنایی مختصری با امیر قلعه‌نویی پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید