• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73525
+
-

روزی که با والیبال زنان شروع شد

روزی که با والیبال زنان شروع شد

لیلی خرسند | دختران والیبال ایران نخستین بازی‌شان در مسابقه‌های قهرمانی آسیا را تقریبا بدون هیچ مقاومتی به کره‌جنوبی باختند، اما با وجود این شکست، دیروز برای آنها روز ویژه‌ای بود؛ از یک طرف بازی مقابل هزاران تماشاگر پرسروصدا که بی‌وقفه حریف را تشویق می‌کردند و از طرف دیگر شاید استرس نخستین پخش زنده توسط یک تلویزیون فارسی‌زبان.
از روزهای قبل سایت فدراسیون والیبال با انتشار ویدئوهایی از بازیکنان تیم ملی، حساسیت بازی‌ها را بالاتر برده بود. شاید مسئولان هم مثل خود بازیکنان انتظار داشتند این دوره تیم ملی بازی‌های متفاوتی به نمایش بگذارد که اردوهای داخلی پیوسته برایشان گذاشته بودند. از اسفند گذشته کمپ تیم‌های ملی را در اختیارشان گذاشته بودند، بازی‌های بین‌المللی برایشان تدارک دیده بودند، تیم یک هفته قبل از شروع مسابقات به سئول رفته بود تا با شرایط آب وهوایی آنجا هماهنگ شود و... شاید در مقایسه با تیم مردان، هنوز کاستی‌های زیادی داشتند اما به نسبت سال‌های قبل شرایط‌شان متفاوت بود و به گفته خودشان بهترین‌ امکانات را برایشان درنظر گرفته بودند.ویدئوهای آنها در سایت‌ها و کانال‌ها دست‌به‌دست شده بود. یک شبکه ماهواره‌ای وعده پخش مستقیم بازی‌هایشان را داده بود. تبلیغات فراتر از چیزی بود که همیشه در ورزش زنان دیده بودیم. همه‌‌چیز آماده بود تا از تیم ملی رونمایی شود. کم نبودند کسانی که دیروز در خانه ماندند تا برای نخستین‌بار بازی تیم ملی والیبال زنان را تماشا کنند.
شروع خوبی بود، زنان ایران که بهترین مقامشان از مسابقات آسیایی هشتمی است، در مقابل کره بازی قابل‌قبولی به نمایش گذاشته بودند. ست اول تا استراحت فنی اول، پابه‌پای این تیم حرکت کرد و امتیاز گرفت. از امتیاز هشتم به بعد از زمانی که تیم‌ها دوباره به زمین بازگشتند، ایران دچار ضعف شد. ست اول 25-17، ست دوم 25-9 و ست سوم 25-14. این نتیجه‌ای نبود که وعده داده شده بود و انتظارش را می‌کشیدیم. هنوز خیلی‌ها از این نتیجه شوکه‌اند. میترا شعبانیان از مربیان سابق تیم ملی می‌گوید: «هنوز باور نمی‌کنم که اینطور باخته‌ایم.» 
صبح دیروز جواد مهرگان هم که کنار تیم بود بازی بازیکنانش را باور نمی‌کرد. کسانی که از شبکه ماهواره‌ای بازی را دیده‌اند، تأیید می‌کنند که مهرگان چقدر تلاش کرد تا به بازیکنان روحیه بدهد. هربار که وقت استراحت گرفته می‌شد و دوربین روی نیمکت ایران زوم می‌شد، مهرگان را نشان می‌داد که مدام تأکید می‌کرد: «بازی خودتان را انجام بدهید. راحت بازی کنید. شما پریروز اینطوری بازی نمی‌کردید.» 
مهرگان به‌عنوان مشاور کنار تیم ملی زنان است، اما پخش تلویزیونی مسابقه واقعیت دیگری را نشان داد، اینکه او در اصل سمت سرمربیگری تیم را دارد و نفر اول کادر فنی است. دیروز سایت فدراسیون هم صحبت‌های بعد از بازی مهرگان را منتشر کرد و جالب است که در این خبر به مسئولیت این مربی اشاره‌ای نشده بود، اما به‌نظر می‌رسد که او به‌عنوان سرمربی تیم مصاحبه کرده است. چراکه فقط سرمربی و کاپیتان تیم بعد و قبل هر بازی در کنفرانس‌های خبری حاضر می‌شوند.
طبق یک دستورالعمل که سال1386 معاونت فرهنگی سازمان تربیت‌بدنی به همه فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ کرد، هیچ تیمی از زنان نباید مربی مرد داشته باشد. در سال‌های اخیر تلاش شده برای مربیان مردی که به زنان ورزشکار کمک می‌کنند، سمت‌هایی مانند «مشاور» یا «مدیر فنی» درنظر گرفته شود.
کسانی که بازی دیروز را تماشا کردند، یکی از دلایل شکست را جو سالن می‌دانند. برای بازیکنان ایران که عادت ندارند در حضور تماشاگران بازی کنند، بازی در سالن پر که یکصدا تیمشان را تشویق می‌کردند تجربه جدیدی بود. سالن سئول در بازی با زنان به همان اندازه تماشاگر داشت که در بازی‌های مهم مردان تماشاگر دارد. مهرگان در مصاحبه بعد از بازی هم به این موضوع اشاره کرد: «شروع خوبی در این مسابقه داشتیم اما در ادامه‌ نتوانستیم تمرکز خود را حفظ کنیم که یکی از دلایل آن، فضای سالن بود که تیم را تحت‌تأثیر قرارداد.» تیم ملی پیش از این مسابقات در تورنمنت کرواسی قهرمان شده بود و حتی تیم آمریکا، تیم سوم این کشور را هم شکست داده بود. اما در بازی دیروز به‌نظر می‌رسید اعتمادبه‌نفس بالایی ندارد. با این حال این بازی صحنه‌های تماشایی هم داشت، چند رالی هیجان‌انگیز که هرکدام بیست سی ثانیه طول کشید.
تیم ملی فردا با هنگ‌کنگ بازی دارد. اگر این بازی را ببرد به جمع 8تیم صعود می‌کند. نظر خیلی‌ها این است که تیم مثل همیشه بعد از یک پیروزی و صعود، بقیه بازی‌هایش را هم می‌بازد و هشتم می‌شود اما مائده برهانی، کاپیتان تیم هنوز امیدوار است: «تورنمنت تازه شروع شده است و یک بازی مهم برابر هنگ‌کنگ داریم و با شکست دادن این تیم، وضعیت تیم ما به حالت خوب اولیه بازمی‌گردد. یک روز فرصت ریکاوری و استراحت داریم و همه بازیکنان دوست دارند وضعیت بهتری داشته باشند و برای این کار تلاش می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید