• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73500
+
-

هجوم پارکوکاران به ارگ کریمخانی

بالا رفتن از ارگ کریمخانی پوسته بنا و تزیینات آجری آن‌را تهدید می‌کند

میراث فرهنگی
هجوم پارکوکاران به ارگ کریمخانی

شهرداری شیراز از هفته گذشته در حال برگزاری جشن‌های دو عید بزرگ درکنار ارگ کریمخانی شیراز است. اما برپایی این جشن‌ها با حاشیه‌های عجیبی هم مواجه شد. تعدادی از جوانان از دیوار ارگ کریمخانی شیراز بالا رفتند و صحنه‌هایی شبیه به فیلم سیاره میمون‌ها ایجاد کردند.
به‌گزارش همشهری، جمعه شب گذشته، زمانی که اجرای برنامه نور و صدا بر دیوار ارگ کریمخانی به پایان رسید، چند نوجوان اقدام به بالا رفتن از دیوارهای ارگ کریمخانی کردند که این اقدام با اعتراض دوستداران میراث‌فرهنگی مواجه شد. ارگ کریمخانی شیراز که پرونده ثبت جهانی آن مطرح است، دارای جداره‌هایی با تزیینات آجرکاری شده است که بالا رفتن از دیواره این ارگ به تخریب بخش کالبدی بنا منجر می‌شود. در همین رابطه امین طباطبایی، فعال میراث فرهنگی در شیراز به همشهری گفت: چند شب است که روبه‌روی دیوارهای ارگ کریمخانی برنامه ویژه جشن‌های قربان تا غدیر در حال اجراست، اما چند شب پیش تعدادی از جوانان اقدام به بالا رفتن از ارگ کریمخانی درحین اجرای برنامه کردند و هیچ نگهبانی در ارگ وجود نداشت که مانع از این اقدام خطرناک آنان شود. به گفته طباطبایی، یگان حفاظت میراث فرهنگی تنها وظیفه حفاظت در داخل ارگ را برعهده دارد و بیرون ارگ کریمخانی، نگهبانی وجود ندارد که برای جلوگیری از آسیب به جداره بیرونی بنا اقدامات لازم را انجام دهد. او با اعلام اینکه این دومین بار است که بالا رفتن از دیوار ارگ کریمخانی تکرار می‌شود، گفت: در اتفاق قبلی نیز نه یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی که نیروی انتظامی توانست با پیگیری موضوع، افرادی را که از ارگ کریمخانی بالا رفته بودند، شناسایی کند.
طباطبایی با اشاره به خلأ نظارت الکترونیکی بر آثار تاریخی کشور و ارگ کریمخانی شیراز گفت: دوربین‌های حفاظتی در خارج از بنای ارگ وجود ندارند تا درصورت آسیب به این بنای تاریخی بتوانند مرتکبان را شناسایی کنند. به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، دیوارهای ارگ کریمخانی شیراز به‌دلیل تزیینات آجری کنگره‌ای، قابلیت بالا رفتن اشخاص را دارد و به همین دلیل تجهیز این بنا به پایش الکترونیکی اهمیت دارد. او با اشاره به تکرار اتفاقاتی شبیه به بالا رفتن از ارگ کریمخانی در برخی بناهای تاریخی کشور گفت: چندی پیش در قلعه ایزدخواست نیز عده‌ای با دوچرخه از در و دیوار قلعه ایزدخواست بالا رفتند.
طباطبایی با تأکید بر اینکه ارگ کریمخانی یا مجموعه ایزدخواست که مرمت و استحکام‌بخشی نشده‌اند آسیب‌پذیر هستند، افزود: چند شب قبل نیز ممکن بود به‌دلیل بالا رفتن تعدادی از جوانان از دیوارهای ارگ کریمخانی تزیینات آجری بنا بشکند و آسیب منظری به ارگ کریمخانی وارد شود. گرچه وندالیسم رایج در بناهای تاریخی از چند سال قبل با آگاهی‌رسانی به مردم با کاهش مواجه شد اما اتفاق چند روز قبل در شیراز اثبات کرد که این ناهنجاری همچنان بناهای تاریخی کشور را تهدید می‌کند.
مهدی پارسایی، استاد دانشگاه، معمار و فارس‌شناس نیز در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از رواج پدیده وندالیسم در آثار تاریخی به همشهری گفت: اگرچه بالا رفتن این تعداد از دیواره ارگ کریمخانی به کلیت بنا آن هم به‌دلیل مستحکم بودن ارگ به ساختمان ارگ آسیب نزده است اما می‌توانست منجر به آسیب جدی به کالبد و پوسته معماری بنا شود. به‌گفته پارسایی، از آنجا که تزیینات آجری به‌کار رفته در بنای ارگ کریمخانی شیراز با تکنیک دندان موشی و به‌صورت برجسته اجرا شده است؛ بالا رفتن از ارگ می‌توانست به شکستن آجرها بینجامد و به پوسته و تزیینات آن صدمه بزند. او افزود: تزیینات جداره ارگ کریمخانی به‌گونه‌ای است که اگر حتی قطعه‌ای از آجرهای به‌کار رفته در بنا لب‌پر یا حتی شکسته شوند با چشم قابل مشاهده است و به زیبایی بنا آسیب می‌زند. ضمن آنکه مرمت آجرهای شکسته در ارگ کریمخانی امری زمانبر و سخت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :