• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73486
+
-

اعتیاد ناشی از مصرف خودسرانه

نگاه
اعتیاد ناشی از مصرف خودسرانه


شهاب‌الدین جنیدی جعفری ـ داروساز

اعتیاد ناشی از مصرف خودسرانه
انگیزه سوءمصرف داروهای مسکن و اعصاب با قصد مصرف مواد مخدر، مشابه است؛ دستیابی به سرخوشی.
این تشابه علت، تشابه عوارض را نیز در پی دارد. اعتیاد یکی از مهم‌ترین این عوامل است. همچنین باید عوارض جسمی و روحی را هم به این مورد اضافه کرد. واقعیت این است که بسیاری از کسانی که بدون تجویز پزشک دارو مصرف می‌کنند، گرفتار یکی از عوارض متعدد این کار نادرست می‌شوند، اما در مورد داروهایی مانند خواب‌آورها و مسکن‌ها این عوارض می‌تواند شدیدتر نیز باشد.
همواره گروهی از مراجعان به اورژانس بیمارستان‌ها را کسانی تشکیل می‌دهند که خودسرانه دارو مصرف کرده‌ا‌ند و دچار حملات قلبی، افت یا تشدید فشار خون و نشانه‌های خطرناک شده‌اند.
بنابر این مصرف خودسرانه دارو را حتی توسط کسانی که بدون قصد صدمه‌زدن به خود این کار را انجام داده‌اند، باید نوعی اقدام به خودکشی به حساب آورد.
سازمان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و درمانی که در زمینه تولید دارو فعالند، مبالغ هنگفتی را صرف مطالعه و تهیه مواد اولیه و ساخت داروهای مورد نیاز بیماران می‌کنند. حال اگر کسی این داروها را با هدفی غیر از درمان و بدون توصیه پزشک مصرف کند، هزینه‌ها و زحماتی را که برای رفاه و درمان بیماران صرف‌شده، هدر داده است و ای بسا موجب شده در جایی دیگر کمبود و نبود دارو مشکل‌آفرین شود.
بنابراین هر نوع مصرف خودسرانه دارو باید کاری خطرناک، مرگ‌آور و مضر به حال جامعه و بیماران تلقی شود و عزم همگانی بر مبارزه و جلوگیری از این اقدام وجود داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید