• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73465
+
-

باغی به وسعت هنر

یادداشت
باغی به وسعت هنر

سید‌محمد‌حسین حجازی/مدیرعامل منطقه فرهنگی  عباس‌آباد


فرهنگ به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده رفتاری همواره در عرصه اجتماع مطرح بوده و هست؛ چرا‌که در آن یک مجموعه عقاید، سنت‌ها، باورها، الگوهای رفتاری و در یک کلمه بینش انسان متبلور است. این فرهنگ است که اولویت‌های انسان را معین می‌کند و گاه می‌تواند تا جهت‌دهی به حوزه‌های دیگر توسعه کشور در حوزه اجتماعی، اقتصاد و گاه سیاست پیش رود. فرهنگ به انسان‌ها و شهروندان، حس هویت و تعلق خاطر، همبستگی، حق و تکلیف، وفاداری و... می‌بخشد. از طرفی فضاهای فرهنگی از مهم‌ترین فضاهای عمومی شهری هستند که با اهداف عالی فرهنگی در شهر شکل می‌گیرند و می‌توانند به‌مثابه پلی برای آشنایی با فرهنگ غنی گذشته نقش ایفا کنند. امروزه فضاهای عمومی شهری به‌عنوان مکانی که نقش اساسی در برقراری تعاملات اجتماعی دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. مکان‌هایی که به عموم شهروندان تعلق دارند، منحصر به جنبه کالبدی و فیزیکی نبوده و در حقیقت با حضور انسان و فعالیت او معنا پیدا می‌کنند. همچنین مراکز فرهنگی به‌عنوان یک فضای عمومی مهم شهری اگر با شناخت دقیق و درنظر‌گرفتن ویژگی‌ها و نیازهای جامعه هدف ساخته شوند، می‌توانند به بهبود تعاملات اجتماعی کمک کنند؛ مثال دقیق موضوع یادشده مجموعه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس‌آباد است که در مساحتی به وسعت یک منطقه شهری، می‌تواند هم به توسعه شهر مدد رساند و هم به رشد و بالندگی اقتصاد شهری.

این مجموعه با درک توسعه شهری در طول سال‌های گذشته ساخته‌شده و به بهره‌برداری رسیده و امروز این منطقه می‌تواند در قامت مجموعه‌ای عمومی مانند بوستان‌هایی مثل آب و آتش، بوستان نوروز، پل طبیعت، بوستان طالقانی و... باشد و هم می‌تواند در حوزه تخصصی مانند کتاب، هنر، موزه و... در مراکزی چون باغ هنر و باغ نمایش، باغ کتاب، باغ موزه دفاع‌مقدس، کتابخانه ملی و... تبلور یابد.

حیات مدنی، دیگر موضوع مورد تأکید در ساخت این مجموعه فرهنگی بوده که می‌تواند به مفاهیم عالی شهری و البته توسعه پایدار کمک کند.اجرای ویژه‌برنامه‌هایی مانند اجرای ارکستر سازهای ملی ایران که سال‌۱۳۹۷ به خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش به همت اراضی عباس‌آباد برگزار شد، نمونه‌ای بود از همت متعالی مدیریت شهری برای استفاده و بهره‌مندی شهروندان از ظرفیت‌های مراکز فرهنگی در قلب پایتخت.بنابراین تکمیل هر مرکز و پروژه در این مجموعه فرهنگی با وسعت ۵۶۰ هکتار می‌تواند به رشد و بالندگی شهری و حتی توسعه پایدار که نیاز جدی مدیریت شهری است، نایل آید. قطعا افتتاح باغ هنر که زون هنری اراضی عباس‌آباد است، به ارتقای هنر مردمی و ارتباط بی‌واسطه شهروندان با هنرمندان همچنین آشنایی مردم با هنر اصیل ایرانی کمک خواهد کرد.

باغ هنر مرکز و قلب ضلع شرقی اراضی است و مابین باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ کتاب واقع شده که هم خدمات عمومی و هم خدمات تخصصی در حوزه‌های شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی به شهروندان و هنرمندان پیشکسوت و جوان را فراهم خواهد آورد و حتما به ظرفیت هنری شهر تهران خواهد افزود؛ ظرفیتی مثال‌زدنی که رشد کیفی هنر و متعالی‌سازی‌ آن را فراهم می‌آورد. همچنین دریاچه هنر با وسعت ۲۵هزار مترمربع بستری مناسب برای اجرای برنامه‌های میدانی در مرکز شهر تهران است تا شهروندان بی‌واسطه با هنرمندان وارد تعامل شوند. بنابراین منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد که در مرکز شهر قرار گرفته، از جهات مختلف می‌تواند یاری‌گر مدیریت شهری در حوزه‌های شهری و حوزه تخصصی فرهنگ و هنر شهر تهران باشد که به واسطه ظرفیت‌های شهری، ملی و بین‌المللی‌ای که دارد، رشد توسعه پایدار پایتخت را دوچندان می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید