• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73434
+
-

ترفندهایی برای نجات در شرایط اضطراری

ترفندهایی برای نجات در شرایط اضطراری


در سفر باشید یا برنامه تفریحی معمولی در جنگل، ممکن است دچار مشکل یا حادثه‌ای ناخواسته شوید. ممکن است حتی در خانه‌تان نشسته باشید و حادثه‌ای مثل زلزله، سیل و... برایتان مشکل ایجاد کند. برای جلوگیری از بسیاری مشکلات پیچیده در شرایط اضطراری می‌توان از موبایل و اپ‌های آن استفاده کرد. در این بخش، سراغ چند توصیه اساسی رفته‌ایم که در مورد هر شرایط اضطراری کارکرد دارد. در ادامه، در مورد هر اوضاع اضطراری خاصی چند توصیه عمومی بیان کرده‌ایم که می‌تواند تا حد زیادی به حل‌شدن مشکل‌تان کمک کند.

باتری اضافه بردارید
جز پاوربانک، پکیج‌های باتری زاپاس می‌تواند در بسیاری از موارد اضطراری کمک بزرگی باشد. می‌توانید چند پاوربانک همراه‌تان داشته باشید. با توجه به اینکه در شرایط طبیعی ممکن است اتفاق‌های ناگوار یا غیرقابل تصوری پیش بیاید، ‌بهتر است به ازای هر روز اقامت، پاوربانک لازم برای3 یا 4 بار شارژ در روز همراه‌تان باشد. برای اینکه بارتان سنگین نشود، بهتر است هر پکیج باتری یا پاوربانک زیر 500گرم وزن داشته باشد.

مکان‌تان را به اشتراک بگذارید
اگر جایی می‌روید که ناشناس است، مکان‌تان را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید تا درصورت رخ‌دادن حادثه بتوانند با شما تماس بگیرند یا پیدایتان کنند. در سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس به‌طور پیش‌فرض برنامه‌هایی برای اشتراک‌گذاری مکان وجود دارد اما جز آن، می‌توانید مکان زنده‌تان را با استفاده از پیام‌رسان‌ها نیز به اشتراک بگذارید. به‌خاطر اینکه اشتراک‌گذاری مکان معمولا حجم زیادی از توان باتری را مصرف می‌کند، معمولا توصیه می‌شود افراد در لحظات مهم آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اطلاعات پزشکی‌تان را ذخیره کنید
به گزارش همشهری، تمام تلفن‌های همراه یک بخش ویژه تحت عنوان Emergency app برای اطلاعات پزشکی افراد دارند که در مواقع ضروری توسط شخص ثالث و کادردرمان قابل‌ دسترسی است. در این برنامه‌ها اطلاعاتی مثل داروهای مصرفی، اطلاعات تماس ضروری (آشنایان)، نیازهای پزشکی خاص ‌و... گنجانده شده که حتی اگر تلفن‌تان قفل باشد، ‌افراد می‌توانند آن را باز کنند.

گریز از حوادث طبیعی 
  سریع باشید: در زمان رخ‌دادن حوادث طبیعی مثل سیل، ‌طوفان، زلزله و... که منجر به تخریب گسترده در زمان کوتاه می‌شود، بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی ازجمله ارتباطات مخابراتی ممکن است برای مدتی از دسترس خارج شوند. در چنین مواقعی باید در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات‌تان را به دیگران برسانید تا شانس نجات و شناسایی موقعیت‌تان بالا برود.
  پیامک بزنید: به جای برقراری تماس صوتی سعی کنید پیامک بزنید. پیامک می‌تواند در نخستین فرصتی که کوچک‌ترین امکان تماسی مهیا بود، برای گیرنده فرستاده شود و با این روش داده‌های ضروری با دقت بیشتری منتقل می‌شوند ‌چون نویز و قطع و وصلی‌های احتمالی وجود ندارد. در ضمن به‌دلیل شلوغ‌شدن ناگهانی شبکه، احتمال رسیدن پیامک از امکان برقراری تماس صوتی بسیار بیشتر است.
  پیام مورس بفرستید: برنامه‌هایی برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس ساخته شده که در مواقع ضروری چراغ‌قوه را روشن کرده و با استفاده از نور، پیام درخواست کمک اضطراری یا SOS را براساس الفبای مورس ارسال می‌کند.

گم‌شدن در جنگل
  مکان‌یاب ویژه گمشدگان: ابزارهای مکان‌یاب و نقشه‌های آنلاین خاصی مثل GAIA GPS می‌توانند محل تقریبی شما و مسیر حرکتی که طی کرده‌اید را مشخص کرده، علامتگذاری کنند تا به کمک آنها بتوانید به مقصد اصلی‌تان برگردید. خبر خوب اینکه امکان سنجش مکان در «حالت هواپیما»، بدون دسترسی به شبکه اینترنت و موبایل هم میسر است.
   سمی نخورید: اپ «ویکی‌پدیا» را دانلود کرده و بخش گیاهان سمی را ذخیره کنید. در این بخش، تمام گیاهان سمی و غیرسمی با شکل و مضرات‌شان نوشته شده است. البته این روش ممکن است همچنان ریسک‌هایی هم داشته باشد. هرچند اپ‌های دیگری هم که گیاهان سمی و غیرسمی را معرفی می‌کنند وجود دارند اما توصیه کلی این است که از خوردن هرگونه گیاه اجتناب کنید چون شکل ظاهری‌شان بسیار شبیه هم است و ممکن است دراین‌باره اشتباه کنید.

دزدی خانگی یا تیراندازی
  خاموش کنید: اگر به هر دلیلی دزد به خانه‌تان آمد یا فرد مسلحی در اطرافتان دیدید، ‌به‌عنوان نخستین کار تمام صداها و لرزش‌های گوشی را خاموش کنید.
  پیامک بزنید: اطلاعات مکانی‌تان و شرح کوتاهی از آنچه رخ داده را به یک دوست پیامک کنید.


استفاده از پیامک 
به جای برقراری تماس صوتی سعی کنید پیامک بزنید. پیامک می‌تواند در نخستین فرصتی که کوچک‌ترین امکان تماسی مهیا بود، برای گیرنده فرستاده شود و با این روش داده‌های ضروری با دقت بیشتری منتقل می‌شوند ‌چون نویز و قطع و وصلی‌های احتمالی وجود ندارد

مکان‌هایی برای اشتراک‌گذاری
در سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس به‌طور پیش‌فرض برنامه‌هایی برای اشتراک‌گذاری مکان وجود دارد اما جز آن، می‌توانید مکان زنده‌تان را با استفاده از پیام‌رسان‌ها نیز به اشتراک بگذارید

این خبر را به اشتراک بگذارید