• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73368
+
-

کلاف سردرگم ترافیک اردبیل

معاون عمرانی استاندار: برای راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک اردبیل 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

در شهر
کلاف سردرگم ترافیک اردبیل

ترافیک، این روزها شهروندان اردبیلی را محاصره کرده و این معضل گویا همچنان پیشروی خود را در اعماق شاهرگ‌های شهر اردبیل تداوم می‌بخشد؛ مشکلی که تا چند سال پیش به ندرت در این شهر دیده می‌شد اکنون در حال تبدیل شدن به گرهی کور و در هم تنیده است.  

به گزارش ایسنا، ترافیک سرسام‌آور شهر اردبیل که از چندی پیش با توجه به جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفری خود به کلان‌شهر ارتقا یافته هر روز بغرنج‌تر می‌شود و اگر مسئولان از هم‌اکنون درباره آن فکر و راه‌حل جدی نداشته باشند، می‌تواند در آینده به معضلی اساسی برای این شهر گردشگری تبدیل شود.

گرچه برخی‌ها، افزایش تعداد گردشگران به اردبیل در تابستان جاری را یکی از دلایل ترافیک شدید و قفل شدن ترددها در خیابان‌های شهر ذکر می‌کنند، این معضل در فصول غیرگردشگری نیز دیده می‌شود و می‌بایست به فکر اقدامات اساسی در این زمینه بود. 


دلایل تشدید ترافیک در شهر اردبیل 

کارشناسان در توضیح عوامل ایجاد معضل ترافیک در اردبیل به افزایش بی‌رویه خوردو‌، فقدان خیابان و معابر استاندارد، نبود پروژه‌های جدید عمرانی به ویژه خیابان‌کشی‌، سد معبرهای فزاینده، فقدان فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و عابران پیاده، چینش و پراکندگی نامناسب شغل‌های مهم از جمله مطب و مراکز پزشکی و درمانی، کم بودن وسایط نقلیه عمومی و برخی موارد دیگر اشاره می‌کنند.

به گفته آن‌ها‌، اصولاً شهر اردبیل در سال‌های اخیر رشد متناسب و استانداردی نداشته و با این‌که شهرک‌های جدید بسیاری در آن ایجاد شده اما در موارد زیادی به استاندارد معابر و خیابان‌های آن توجه کافی نشده است. عرض بسیاری از خیابان‌های شهر بسیار کم بوده و تحمل تردد این میزان خودرو را ندارد.

در کنار آن تبدیل ساختمان‌های فرسوده یک تا ۲ طبقه‌ای به آپارتمان‌های چند طبقه بدون توجه به عرض کوچه‌ها خود به معضلی ترافیکی در شهر تبدیل شده است؛ همچنین در سال‌های اخیر در زمینه خیابان‌کشی، تعریض و بازگشایی معابر اقدام جالب توجهی صورت نگرفته و بسیاری از پروژه‌ها در این زمینه به خاطر مشکلات حقوقی و مالی متوقف شده یا اجرای آن بسیار کند شده است؛ ضمن این‌که تعداد جالب توجهی از معابر و میدان‌ها نیز به دلیل تبدیل به پیاده‌راه یا اقدام‌های عمرانی به روی خودروها مسدود شده و در نتیجه به ترافیک مسیرهای دیگر افزوده شده است.

همچنین تبدیل معابر شهر اردبیل به مغازه‌های سیار عرضه میوه توسط وانت‌بارها که دامنه آن روز‌به‌روز در حال گسترش است خود به یکی از عوامل ایجاد و تشدید ترافیک تبدیل شده است. این وانت‌بارها معمولاً با اشغال بخشی از خیابان خود موجب ایجاد راه‌بندان شده است. مشکلات سد معبر توسط دست‌فروشان نیز در معابر مختلف علتی مزید بر تشدید این معضل شده است. 


انجام اقدامات زیربنایی و ساماندهی سدمعبرکنندگان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با اشاره به وجود برخی مشکلات حاد ترافیکی در اردبیل اظهار کرد: در کنار اقدامات زیربنایی باید ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروش، خط‌کشی و رنگ‌آمیزی علائم عبور و مرور در خیابان‌ها، اصلاح هندسی و تأمین پارکینگ برای برخی مسیرها در شهر مورد توجه قرار گیرد.  

«مسعود امامی‌یگانه» افزود: تقویت روشنایی در معابر نیز برای جلوگیری از تصادفات ضروری است و باید عملیاتی شود. وی با اشاره به ضرورت وجود مرکز کنترل ترافیک در اردبیل گفت: راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک مهم‌ترین اقدام برای مدیریت ترافیک است و در رأس برنامه‌های شورای ترافیک استان قرار دارد. راه‌اندازی این مرکز نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار بوده و لازم است تمامی دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. 


تدوین طرح جامع ترافیک شهری اردبیل 

شهردار اردبیل نیز با بیان این‌که موضوع ترافیک و کنترل آن مورد پیگیری است، سازماندهی ناوگان عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی را از نیازهای کنترل ترافیک دانست و گفت: باید مسیرهای عبور و مرور ناوگان عمومی شهر مورد تجدید نظر قرار گیرند. «حمید لطف‌اللهیان» با اشاره به اقدامات ترافیکی انجام‌گرفته در شهر اردبیل از اجرای بیش از ۶۰ مورد اصلاح هندسی ریز و درشت در شهر خبر داد. 

وی با اشاره به تدوین طرح جامع ترافیک شهری اردبیل بیان کرد: این طرح به تایید وزارت کشور و شورای عالی حمل‌و‌نقل و ترافیک رسیده و با اجرای آن می‌توان به توسعه پایدار حمل‌و‌نقل شهری دست یافت. 
لطف‌اللهیان اظهار کرد: طرح جامع ترافیک شهر اردبیل چشم‌انداز ۲۰ ساله را به صورت جامع از جمله موضوع حمل‌و‌نقل عمومی، اصلاح هندسی معابر، تعریض و تغییر مسیر خیابان‌ها و پل‌های روگذر و نحوه نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته است. 


پراکندگی نامناسب صنوف در شهر 

برخی کارشناسان پراکندگی نامناسب برخی صنوف از جمله پزشکان در مرکز شهر را نیز از دلایل دیگر افزایش ترافیک شهری می‌دانند. ده‌ها مطب و مرکز درمانی در میدان سرچشمه اردبیل استقرار یافته‌اند و مسیر مرکزی شهر تقریباً در تمام ساعات روز مملو از خوردو است و شاهد ترافیک شدید.  

با وجود احداث ساختمان بزرگ پزشکان در یکی از مناطق کم‌ترافیک شهر‌، پزشکان اردبیلی تمایلی به جابه‌جایی از میدان مرکزی شهر را ندارند و جالب این‌که هنوز چندین پروژه احداث ساختمان پزشکی در این منطقه در حال اجراست. از سوی دیگر به واسطه کمبود وسایط نقلیه بزرگ که یکی از دلایل آن کم‌عرض بودن خیابان‌هاست، بار جابه‌جایی مسافران بر دوش تاکسی‌ها افتاده و تعداد زیاد این وسیله و پارک آن‌ها در میادین و خیابان‌ها در برخی ساعات خود به عامل ایجاد و تشدید ترافیک منجر می‌شود.

در کنار این عوامل باید به افزایش بی‌رویه تعداد خودروها در شهر بدون توجه به ایجاد و تعریض معابر اشاره کرد که باعث تشدید معضل ترافیک در شهر شده، ضمن این‌که عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی نیز از سوی رانندگان و به ویژه عابران پیاده به عامل تشدید‌کننده این مشکل تبدیل شده است. 

این که برای رفع معضل ترافیک که در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای شهر اردبیل است چه باید کرد، کارشناسان و مسئولان به موارد متعددی اشاره می‌کنند که از جمله آن تغییر تدریجی در بافت شهری و تعریض معابر، اصلاح هندسی معابر و میادین موجود، گسترش استفاده عمومی از وسایط نقلیه و افزایش تعداد آن‌ها، ایجاد و راه‌اندازی مونوریل و مترو، ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان، ایجاد پارکینگ در نقاط مختلف شهر، پراکنده ساختن و انتقال مراکز خدمات عمومی به مناطق حاشیه‌ای شهر و ایجاد مرکز تصمیم‌گیری واحد در کنترل ترافیک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید