• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73366
+
-

ردپای دلالان در تجارت لیموترش

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر: صددرصد لیموترش استان ایلام در بخش ماژین تولید می‌شود

نمای نزدیک
ردپای دلالان در تجارت لیموترش

کوروش کائی | دره‌شهر - خبرنگار:


شهر کوچک ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر در جنوب استان ایلام واقع شده است و آب و هوای نسبتا گرم و دلپذیری دارد. این شهر کوچک از محروم‌ترین نقاط کشور است و در جنوب شرقی استان ایلام و ۳۰ کیلومتری جاده پلدختر - اندیمشک قرار دارد.

در این شهر حتی راه و جاده دسترسی به مرکز استان نیز وجود ندارد و تمام عبور و مرور از مسیر‌های ارتباطی شهر پلدختر لرستان انجام می‌شود. به رغم همه محرومیت‌ها، این بخش دارای یک محصول خاص است که فقط در این منطقه از استان ایلام کشت می‌شود و آن هم لیموترش است. در این بخش بیشتر مرکبات کشت می‌شود و باید گفت به عنوان یکی از قطب‌های اصلی محصولات باغی در استان شناخته می‌شود.


از هر درخت ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم برداشت می‌شود

یکی از باغداران بخش ماژین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: با وجود خسارت‌های سیل فروردین امسال به باغ‌های لیموی ماژین، مسئولان پیش‌بینی کرده‌اند که امسال از هر درخت ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم و در هر هکتار بین ۳ تا ۴ تن لیموترش برداشت شود.

«علی‌رحم مرادی» می‌افزاید: لیموترش برداشت شده به استان‌های همجوار مثل خوزستان و لرستان و مرکز کشور ارسال می‌شود. وی با اشاره به این‌که بازار فروش محصول خوب نیست، می‌گوید: هر کیلوگرم لیموترش ماژین با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.


مسئولان به خسارت‌های باغداران توجه کنند

باغدار دیگری می‌گوید: عمده خرید و فروش توسط دلالان انجام می‌شود. آنها محصول را با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند و با قیمت‌ها بالا در مناطق مختلف کشور به فروش می‌رسانند. «محمدزمان اصغری» ادامه می‌دهد: دلالان در باغ‌های این منطقه حاضر می‌شوند و با روش‌های مختلف محصول را خریداری و از منطقه خارج می‌کنند. وی بیان می‌کند: زودرس بودن و کیفیت بالا از ویژگی‌های لیموترش ماژین هستند.

اما به رغم کیفیت، به دلیل نبود صنایع تبدیلی، محصول این منطقه با قیمت ارزان فروخته می‌شود. این باغدار ماژینی اظهار می‌کند: البته باغداران لیموترش ماژین امسال از سیل خسارت‌های زیادی هم دیدند و انتظار دارند مسئولان به این خسارت‌ها توجه و به آنها کمک کنند.


میزان تولید سالانه لیموترش در ماژین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره‌شهر نیز در این ارتباط به همشهری می‌گوید: باغداران منطقه گرمسیری ماژین با ۵۵ هکتار سطح زیر کشت، صد درصد این محصول را در استان ایلام تولید می‌کنند. «طیار فیلی» بیان می‌کند: تولید لیموترش شهرستان در سال بیش از ۱۶۰ تن است.

وی با اشاره به این‌که شرایط آب و خاک منطقه عامل اصلی کیفیت بالای لیموترش ماژین است، می‌گوید: جهاد کشاورزی شهرستان برای افزایش کیفیت محصول لیمو به توزیع کود، مبارزه با آفت‌ها، ارائه آموزش‌های لازم در زمینه هرس، برداشت و... به باغداران منطقه اقدام می‌کند.

فیلی می‌افزاید: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی رایگان توسط جهاد کشاورزی برای باغداران ماژین باعث افزایش ۱۰ درصدی این محصول نسبت به سال گذشته شده است. وی می‌گوید: نوع لیموترش این منطقه «عمانی» است و بیشتر مردم از آن استقبال می‌کنند.


اشتغال‌زایی لیمو برای ۷۰ خانوار ماژینی

فیلی ادامه می‌دهد: کشت لیموترش باعث اشتغال ۷۰ خانوار ماژینی با جمیعتی معادل ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم شده است و قطعا جهاد کشاورزی از توسعه باغ‌های لیمو برای اشتغال‌زایی و رونق تولید حمایت می‌کند. وی می‌گوید: نبود سرمایه‌گذاری مشکل اصلی برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی است. متاسفانه این مشکل در کل استان و شهرستان دیده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر اظهار می‌کند: ارزش اقتصادی لیموترش در این بخش بیش از یک میلیارد تومان است که در صورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی می‌توان شاهد افزایش 2 برابری این محصول در این منطقه بود. وی با اشاره به عدم وجود متقاضی بخش‌خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی و راه‌اندازی سردخانه نگهداری میوه در این منطقه می‌گوید: در صورت ورود بخش خصوصی به این مقوله، مدیریت جهاد کشاورزی تسهیلات لازم را در این زمینه به آنها ارائه می‌دهد.


زمان برداشت

این مسئول با اشاره به خسارت‌های سیل به باغ‌های لیموترش در ماژین می‌گوید: تمامی خسارت‌ها بررسی و شناسایی و برنامه‌‌ریزی شده است که در آینده‌ نزدیک خسارت‌های کشاورزان پرداخت شود. فیلی ادامه می‌دهد: در خصوص تامین آب مورد نیاز باغداران این بخش نیز جهاد کشاورزی درصدد ایجاد شبکه‌های آبیاری نوین در باغ‌هاست. مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر می‌گوید: برداشت لیموترش در ماژین از اواسط شهریور آغاز می‌شود و تا پایان مهر و حتی در برخی باغ‌ها تا اواخر آبان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید