• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73347
+
-

نقش‌آفرینی هنرمندان سمنانی در زیباسازی شهری

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری: دبیرخانه دائمی زیباسازی شهری راه‌اندازی می شود

هنر
نقش‌آفرینی هنرمندان سمنانی در زیباسازی شهری

هنرها و زیبایی‌های شهری از طریق هویت‌سازی، زیباسازی و تلطیف فضاهای شهری نقش موثری در نشاط، سرزندگی و بهبود زندگی شهری در شهر سمنان دارد و در این میان هنرمندان بومی می‌توانند با شناخت و ادراک صحیح از هویت تاریخی و با خلق زیبایی‌های متناسب با بافت و هویت سنتی شهر خود، پیام‌آور شهری سالم باشند.

به گزارش ایرنا، وجود ردپایی از وقایع و اعصار تاریخی در شهرها نشان از قدمت، تاریخ و تمدن کهن ایران و ایرانیان دارد. تفاوت‌های آشکار در سیمای شهرها نیز خبر از نبود مساوات در امکانات و رفاه دارد که بافت‌ها و محله‌ها را با یکدیگر متمایز کرده است.
با شروع انقلاب‌های صنعتی و فرهنگی در جوامع مختلف و در ایران، کالبد شهرها نیز با دگرگونی قابل توجهی مواجه شدند که در برخی جنبه‌ها بدون ارتباط منطقی و منسجمی میان فضاهای جدید با اماکن تاریخی بودند و همچنان دارای این ویژگی ناهمگونی نیز هستند.
در حالی که شهر سالم و توسعه‌یافته باید دارای ارتباط منطقی و رشد یکپارچه و همگون فضاهای فیزیکی و بصری با رعایت حفظ هویت تاریخی شهری باشد.

بافت‌های شهری استان سمنان مانند بسیاری از شهرها نیز با تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تغییر شکل و شالوده مواجه شد.
این توسعه و تحول که تغییر و افزایش کمی و کیفی در محدوده‌های فیزیکی شهر و فضاهای کالبدی آن در جهت‌های عمودی و افقی را به دنبال داشته است، باید به سمت ایجاد ترکیب بصری مناسب شهری پیش رود تا ناهمگونی آن ارمغانی برای آلودگی بصری شهر نباشد.
در این میان توسعه و تقویت کمی و کیفی مبلمان و سیمای شهری و همچنین بازگشت نمادهای قدیمی و هویت‌بخش فرهنگی این نمادها و همگون‌سازی آنها با نمادها و تغیرات مدرن در راستای زیباسازی فضاهای شهری از ضروریات انکارناپذیر است و در این میان هنرمندان بومی نقش بسزایی در این مقوله دارند.


بهسازی و احیای اماکن و معابر شهر

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان در این مورد می‌گوید: زیباسازی شهری و آفرینش‌های هنری در ارتقای کیفیت زندگی در محیط شهری نقش بسزایی دارد.
«سید محمد قاسمی» بیان می‌کند: هنرمندان بومی در این زمینه می‌توانند فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای سنتی شهر را به کالبد مدرن فرهنگی گره بزنند و باعث افزایش زیبایی‌های بصری و بهبود منظر پیش روی افراد شوند و در نتیجه آرامش و نشاط شهروندان را 
فراهم کنند.

وی با تأکید بر زیباسازی و ارتقای کیفیت محیط و فضاهای عمومی با زیباسازی شهری می‌گوید: سازمان منظر، سیما و فضای سبز شهری شهرداری سمنان به منظور تحکیم هویت کالبدی شهر و هویت اجتماعی شهروندان فرایند زیباسازی، ساماندهی، بهسازی و احیای اماکن، معابر، میادین و یادمان‌های تاریخی و فرهنگی شهر را در دستور کار خود قرار داده است.


ایجاد دبیرخانه دائمی زیباسازی شهری سمنان

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان با تأکید بر این‌که زیباسازی شهر سمنان نیازمند استفاده از آثار هنری به خصوص آفرینش‌های هنرمندان بومی در رشته‌های مختلف است، می‌افزاید: این سازمان با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی زیباسازی شهری به دنبال جذب این ظرفیت‌هاست.
قاسمی از هنرمندان و صاحب نظران در عرصه زیباسازی شهر برای همکاری به منظور زیباسازی شهر سمنان دعوت می‌کند و می‌گوید: هنرمندان سمنانی با مراجعه به این سازمان در واحد دبیرخانه دائمی زیباسازی می‌توانند طرح‌های جدید و ویژه خود را به ما منتقل کنند و همکار ما در این زمینه باشند.


زیباسازی بلوار ولایت با طراحی هنرمندان سمنانی

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان می‌افزاید: بلوارهای اصلی شهر از مهم‌ترین فضاهای ترافیکی هر شهر است که از نظر عبور و مرور وسایل نقلیه و هم از نظر زیبایی منظر شهری اهمیت بسیار زیادی دارد.
قاسمی تأکید کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان با تلاش همه جانبه خود به دنبال داشتن شهری زیبا و با نشاط و جلب رضایت حداکثری شهروندان است و در این راستا زیباسازی شهر در اولویت‌های کاری این سازمان قرار دارد.
وی با اشاره به این‌که در این مورد بهسازی بلوار ولایت و استفاده از گزینه‌های مناسب برای زیباسازی این محدوده در دستور کار این سازمان قرار گرفت می‌گوید: طرح این بلوار توسط جمعی از هنرمندان و معماران بومی شهر سمنان طراحی و به دبیرخانه دائمی زیباسازی واقع در سازمان ارسال شد.

قاسمی ادامه می‌دهد: پس از بررسی این طراحی توسط اعضای کمیته‌های تخصصی به منظور اجرا به شهرداری پیشنهاد شد.
وی تأکید می‌کند: فعالیت‌های هنرمندان در این زمینه نشان‌دهنده ظرفیت بالای موجود بین هنرمندان و دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌های مرتبط با موضوعات زیباسازی در شهر سمنان است و سازمان منظر، سیما و فضای سبز شهری شهرداری سمنان به دنبال حمایت از این ظرفیت‌های بومی است.

قاسمی با بیان این‌که عملیات زیباسازی بلوار ولایت به طول یک کیلومتر اجرا می‌شود می‌افزاید: طراحی رفیوژ این بلوار با طرح‌ها و موضوع‌های مختلف نظیر ترکیب مصالح و شن‌ رنگی، طاق‌های پوشیده از انواع گل‌های رونده، المان‌های حجمی و آرک‌های نوری و استفاده از خطوط جدا‌کننده با امکان نورپردازی در سطح، برای زیباسازی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. 
وی اظهار می‌کند: فاز نخست این طرح از حد فاصل میدان امام علی(ع) تا میدان امام حسن(ع) است.
قاسمی تأکید کرد: این طرح با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری و معاونت برنامه‌ریزی و مشارکت معاونت خدمات شهری، شهرداری منطقه ۲ و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری در دست اقدام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید