• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73012
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xRgz
+
-

ساماندهی ترافیک هسته مرکزی اراک

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی: دلایل فنی لازم برای اجرای طرح روگذر وکاهش ترافیک در میدان شریعتی وجود دارد

شهری
ساماندهی ترافیک هسته مرکزی اراک

طرح جامع ترافیک شهر اراک از جمله طرح‌های زیرساختی برای کاهش ترافیک شهر و مدیریت بهینه ترافیک و کاهش آلودگی هوای شهر اراک است که در سال 88 به تصویب رسید. این طرح براساس ماده یک طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تصویب شده‌ است.

به گزارش تسنیم، از جمله دلایل وجود ترافیک شهر اراک، نبود مراکز تأمین مایحتاج عمومی مردم نقاط مختلف شهر و متمرکز شدن آنها در هسته مرکزی شهر است که این موضوع موجب افزایش تردد در مرکز شهر شده ‌است. همچنین استفاده از خودروهای شخصی و نبود جای پارک در شهر از جمله مشکلاتی است که ترافیک شهر را دوچندان کرده ‌است.

 از دلایل دیگر وجود ترافیک در اراک، پراکندگی و مکان‌یابی نامناسب ایستگاه‌های وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، نبود پارکینگ و غیراستاندارد بودن معابر است. از دیگر مشکلات ترافیکی شهر اراک می‌توان به باریک بودن خیابان‌های مرکزی شهر اشاره کرد. با همه عواملی که در ایجاد ترافیک شهر تأثیرگذار بوده، اما مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی از ساماندهی ترافیکی هسته مرکزی شهر اراک خبر می‌دهد.


وضعیت و کاربری ساخت پل شریعتی

«حمیدرضا نوازنی» با اشاره به وضعیت و کاربری ساخت پل شریعتی می‌افزاید: پل میدان شریعتی توسط شهرداری اراک و براساس مصوبات شورای ترافیک استان ساخته شده و شهرداری براساس اولویت‌های تعیین‌شده توسط شورای قبل به عقد قرارداد و اجرای پروژه اقدام 
کرده است.

وی اضافه می‌کند: میدان شریعتی پیش از ساخت پل روگذر فعلی به سبب تداخل عبور و مرورها برای دستیابی به مرکز شهر یا خروج از منطقه مرکزی شهر یکی از مهم‌ترین گره‌های ترافیکی شهر اراک محسوب می‌شد و پیش از ساخت این پل شاهد نارضایتی‌های مداوم مردم و پلیس در آن منطقه بودیم. زیرا با ورود به ساعت‌های آغازین شب، کنترل ترافیک این منطقه از دسترس خارج می‌شد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان می‌کند: وجود میدان شریعتی که تقاطع همسطح محسوب می‌شد برای ساماندهی به وضعیت ترافیکی آن محدوده کارآمد نبود و نیاز به اجرای چنین طرحی در میدان شریعتی محسوس بود. به همین سبب پس از بررسی‌های لازم، درنهایت لزوم ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح در میدان شریعتی احساس و تصمیم  لازم اتخاذ شد.


دلایل فنی برای اجرای طرح روگذر در میدان شریعتی 

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه می‌دهد: در نخستین مرحله، طرح ساخت زیرگذر در میدان شریعتی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. زیرا ایجاد زیرگذر علاوه بر کم‌هزینه‌تر بودن آسیب کمتری به بافت شهری وارد می‌کند، اما در طی مطالعات مهندسی روی این طرح دریافتیم که منطقه میدان شریعتی یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهری از نظر عبور تأسیسات زیربنایی است و انواع خطوط حامل انرژی، آب، فاضلاب، گاز، برق، فیبرنوری و سایر زیرساخت‌ها در این میدان درهم تنیدگی دارند. 

وی عنوان می‌کند: وجود حجم گسترده‌ای از تأسیسات زیربنایی در این منطقه سبب شد تا مشاوران اجرای پروژه از گزینه ساخت زیرگذر صرف‌ نظر و طرح ساخت پل روگذر را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند. البته استقرار تأسیسات زیربنایی در ایجاد روگذر نیز معضلاتی را به دنبال داشت و همین مسأله سبب به تأخیر افتادن مداوم فعالیت طرح می‌شد. زیرا جایگذاری پایه‌های پل با محل عبور تأسیسات همخوانی نداشت و برای استقرار پایه‌ها ملزم به اجرای جابه‌جایی‌های فنی بودند و همین روند سبب به تأخیر افتادن احداث پروژه می‌شد. مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی اظهار می‌کند: دلایل فنی لازم برای اجرای طرح روگذر در میدان شریعتی وجود دارد و همه این موارد مورد بررسی و مطالعه واقع شده‌اند و در پاسخ به مدعیان ضعف این پروژه باید گفت، هنوز زمان قضاوت این پروژه فرا نرسیده زیرا فاز روگذر خیابان میرزای شیرازی تکمیل  نشده است.


تسهیل‌سازی خروج از شهرک رضوی «کوی گردو»

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی عنوان می‌کند: یکی از پیشنهادهایی که به مشاور طرح جامع جدید شهر اراک درخصوص تسهیل‌سازی خروج از شهرک رضوی «کوی گردو» ارائه داده شده، استفاده از جاده خاکی مستقر در اراضی 90 هکتاری پشت مجموعه آب‌ و فاضلاب شهرک رضوی است.

وی اضافه می‌کند: براساس طرح پیشنهادشده می‌توان با تعریض و آسفالت این جاده خاکی ترافیک حاصل از خروج خودروها از شهرک رضوی را به این محدوده هدایت کرد و در نهایت این جاده به میدان فرمانداری منتهی و به‌عنوان خروجی اصلی منطقه گردو 
قلمداد می‌شود.


روان‌سازی ترافیک محدوده شریعتی

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان می‌کند: پس از بهره‌برداری از بخش روگذر خیابان میرزای شیرازی بخشی از ترافیک محدوده میدان شریعتی به این بخش انتقال می‌یابد و پس از اتمام کامل پروژه می‌توان در مورد آن قضاوت کرد. ساخت یک پروژه غیرهمسطح به این معنا نیست که همه خودروها از روی پل تردد کنند و در این زمینه مسأله مسیرسنجی رانندگان مطرح است.

«حمیدرضا نوازنی» می‌افزاید: روان‌سازی ترافیک محدوده شریعتی تاکنون در حد معقولی حاصل شده و گره کور ترافیک محدوده میدانگاهی برطرف شده است. البته ارائه نتیجه مطلوب‌تر این پروژه به عملکرد شهرداری نیز وابسته است، زیرا در این محدوده برخی از پلاک‌ها هنوز هم عقب‌نشینی نکرده‌اند تا بتوان دوربرگردان‌های لازم را تعبیه و معابر را عریض‌تر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اظهار نظراتی که در مورد حوزه شهری بوده و در فضای مجازی بازنشر می‌یابند هیچ‌گونه توجیه فنی و مهندسی ندارند و این افراد باید بدانند مبنای پروژه‌های شهری فضای مجازی نیست. پروژه غیرهمسطح شریعتی علاوه بر توجیه مهندسی توجیه اقتصادی نیز داشته و ملاک فعالیت دستگاه‌های خدمات‌رسان سودآوری نیست، بلکه جلب رضایت شهروندان و ارائه خدمات، اصلی‌ترین هدف این دستگاه‌ها به شمار می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید