• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7285
+
-

وضعیت تسهیلات بانکی در بدترین و بهترین فضای کسب‌وکار

تخصیص منابع بانکی در قالب تسهیلات ریالی و ارزی یکی از مولفه‌هایی است که میزان دسترسی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار به آن، به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی محیط کسب‌وکار مورد توجه قرار دارد. گزارش بانک مرکزی از تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا پایان آبان‌ماه امسال نشان می‌دهد.

 در این مدت سهم استان کرمانشاه از کل تسهیلات بانکی پرداخت شده 106.8هزار میلیارد ریال، خراسان شمالی 45.7هزار میلیارد ریال و استان ایلام 43.2هزار میلیارد ریال بوده است (3استانی که بدترین فضای کسب‌و‌کار در پاییز امسال را داشتند).

از سوی دیگر، گزارش اتاق بازرگانی نشان می‌دهد استان‌هایی ازجمله گیلان، مازندران و خراسان جنوبی در پاییز امسال وضعیت بهتری در محیط کسب‌وکار خود داشته‌اند. نگاهی به وضعیت این استان‌ها از تسهیلات بانکی پرداخت‌شده بیانگر سهم نسبتا بهتر این استان‌ها از تسهیلات بانکی است. استان گیلان تا پایان آبان‌ماه امسال بالغ بر 179.1هزار میلیارد ریال، مازندران بیش از 280.6هزار میلیارد ریال و خراسان جنوبی 45.4هزار میلیارد ریال بوده است. اما سهم استان‌ها از تسهیلات بانکی بخشی از ماجراست و مسئله مهم‌تر امکان دسترسی فعالان اقتصادی به این تسهیلات و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری است که همواره این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع کسب‌وکار از سوی فعالان اقتصادی اعلام شده است. چه بسا برخی فعالان اقتصادی به‌رغم تأمین وثیقه‌های مورد نیاز برای دریافت تسهیلات نیز از دسترسی به این منابع محروم می‌مانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید