• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72456
+
-

جزئیات سفر از تهران به آنکارا با قطار

 قطار تهران - آنکارا که چهارشنبه هفته گذشته رسما و با افتتاح از سوی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آغاز به‌کار کرد، هر هفته ۲۵۰مسافر را با قیمت ۷۱۰هزار تومان به ترکیه می‌برد.
به‌گزارش ایسنا، نخستین قطار تهران - آنکارا چهارشنبه هفته گذشته (۱۶مرداد ماه امسال) ساعت ۲۱:50 تهران را به‌مقصد آنکارا ترک و با ۲۵۰مسافر حرکت کرد. این قطار که دارای 6واگن 4ستاره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا‌ست، هر هفته به سمت ترکیه حرکت می‌کند. قیمت بلیت قطار تهران - آنکارا براساس توافقات صورت‌گرفته بین 2کشور ۴۳یورو تعیین‌شده که معادل ریالی آن از مسافران دریافت می‌شود و البته هیچ‌یک از آژانس‌ها نمی‌توانند‌ بالاتر از این قیمت با مشتریان حساب کنند و علاوه بر رصدهایی که بر قیمت‌ها صورت می‌گیرد، مردم اگر شاهد گران‌فروشی یا دریافت هزینه اضافی بودند، می‌توانند به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.
میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این‌باره گفت: در صورت استقبال مسافران از قطار تهران - آنکارا که هم‌اکنون بلیت آن با تخفیف معادل ۷۱۰هزار تومان برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است، اجازه دادیم شرکت مجری چند واگن را به ناوگان ریلی‌اش اضافه کند که البته به‌نظر می‌رسد فعلا برای ایام تعطیل و اعیاد نیاز به افزایش ظرفیت باشد. اما این اجازه در صورتی داده می‌شود که بتواند بلیت‌هایش را بفروشد. وی با بیان اینکه قیمت بلیت قطار تهران - آنکارا به‌صورت ارزی ۴۳یورو تعیین شده که با تغییرات نرخ ارز قیمت آن نیز تغییر می‌کند، افزود: نرخ بلیت برای خردسالان که شامل کودکان تا ۱۲سال است، نیم‌بها محاسبه می‌شود. این قطار پس از حرکت از تهران در تبریز نیز مسافرگیری می‌کند و سپس به‌سمت ایستگاه مرزی رازی حرکت می‌کند، مسافران در ایستگاه رازی و پس از آن ایستگاه مرزی کاپیکوی ترکیه از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه خروج از ایران و ورود به ترکیه را انجام می‌دهند که تخمین زمان این سفر از مبدأ تا مقصد حدود ۶۰ساعت بوده و در صورت تشریفات گمرکی کمتر، کوتاه‌تر نیز می‌شود. موسوی درباره چگونگی طی این مسیر گفت: قطار تهران - آنکارا به‌صورت ترکیبی از تهران تا دریاچه وان با واگن‌های کشور ایران حرکت می‌کند و پس آن برای عبور از دریاچه وان از قایق‌های رایگان استفاده کرده و نهایتا از آن سوی دریاچه تا آنکارا نیز مسافران با واگن‌های کشور ترکیه که مورد قرارداد و مشابه قطارهای شرکت رجاست، راهی آنکارا می‌شوند. وی با اشاره به اینکه اگر دیگر شرکت‌ها مانند رجا بخواهند، می‌توانند در مسیر تهران - آنکارا به شرط بستن قرارداد با طرف خارجی مشابه فعالیت کنند و منعی برای آنها وجود ندارد، افزود: یکی دیگر از مسائلی که مدنظر قرار دارد، توسعه قطارهای گردشگری با توقف در شهرهای مختلف ایران و ترکیه است که در این‌باره نیز مذاکرات مختلفی صورت گرفته و آماده همکاری با بخش خصوصی در این زمینه هستیم. قطار تهران - آنکارا چهارشنبه هر هفته ساعت۲۱:۵۰ حرکت می‌کند و همزمان با این قطار یک قطار از آنکارا به سمت تهران می‌آید که توافقات لازم بین 2کشور برای حرکت بموقع و با تشریفات گمرکی کمتر و شرایط راحت‌تر برای مسافران فراهم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید