• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72254
+
-

اجاق چهاردهمین جشنواره آش نیر روشن شد

فرماندار نیر: در این جشنواره که 27 تا 29 مرداد برگزار می‌شود، نمادهای گردشگری شهرستان رونمایی خواهد شد

جشنواره
اجاق چهاردهمین جشنواره آش نیر روشن شد

در آخرین روزهای مرداد ماه امسال، شهرستان نیر میزبان چهاردهمین جشنواره آش و غذاهای سنتی نیر خواهد بود. به گزارش ایلنا، این شهرستان در فاصله 35 کیلومتری غرب اردبیل و در مسیر جاده اردبیل به تبریز واقع شده است که با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری، آثار فراوان باستانی و تاریخی، و آب‌های گرم و سرد جایگاه ویژه‌ای در جلب گردشگران دارد؛ شهری که علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، جشنواره غذایش هم پس از 14 دوره برگزاری اسم و رسم خاصی به هم زده و هر سال استقبال زیادی از آن می‌شود. 


22  استان در جشنواره آش نیر 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درباره برپایی این جشنواره اظهار کرد:‌ در جشنواره آش و غذاهای سنتی کشور، معرفی الگوهای گردشگری غذایی، گردشگری سلامت و گردشگری عشایری و نیز معرفی ظرفیت‌های استان‌های شرکت‌کننده مورد توجه قرار گرفته است.

«بهنام وکیلی» با اشاره به برگزاری این جشنواره همزمان با دهه ولایت و امامت و اعلام آن به تمامی استان‌ها افزود: این جشنواره در روزهای 27، 28 و 29 مرداد در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار نیر برگزار می‌شود. وی به تدارک بیش از 70 غرفه در این جشنواره اشاره کرد و گفت: آشپزهای 22 استان کشور در چهاردهمین جشنواره آش و غذاهای سنتی نیر حضور خواهند داشت. 40 غرفه آش و غذای سنتی و 30 غرفه صنایع دستی پیش‌بینی شده است. معرفی بیش از 50 نوع آش و غذای سنتی با دعوت از آشپزهای زبده کشوری، حال و هوای خاصی برای جشنواره تدارک دیده شده است.

وکیلی با تاکید بر این‌که توسعه زیرساخت‌های گردشگری بخشی از ثمرات جشنواره‌هایی از این دست است عنوان کرد: جشنواره آش و غذاهای سنتی در چهار سایت شامل جشنواره، غرفه‌های غذا، نمایشگاه صنایع دستی و آلاچیق‌های عشایر برگزار می‌شود. این مسئول بیان کرد: در کنار این جشنواره، نمادهای گردشگری شهرستان نیر رونمایی شده است و جاذبه‌های طبیعت‌گردی و فرهنگی و صنایع دستی هم به صورت گسترده معرفی می‌شود.


اردبیل؛ ییلاق ایران‌زمین 

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل هم با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره از جشنواره آش و غذاهای سنتی نیر با هدف نشاط‌آفرینی و همچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان نیر و استان اردبیل گفت: به واسطه قابلیت‌های افق 2020 استان، معرفی اردبیل به عنوان قله گردشگری کشور پیش‌بینی شده است و در نظر داریم این استان را به عنوان شهر جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی کشور معرفی کنیم.

«نادر فلاحی» با بیان این‌که رویکرد مسئولان استانی به حوزه گردشگری مثبت است افزود: حمایت مسئولان از برنامه‌های این حوزه قابل توجه است. در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل قابلیت‌های کم‌نظیری دارد و اردبیل ییلاق ایران‌زمین شناخته می‌شود. بر این اساس، برنامه‌های دیگری هم برای احیای گردشگری این استان در نیمه دوم سال عملیاتی خواهد شد.


رونمایی از نماد گردشگری نیر 

فرماندار نیر هم با اشاره به این‌که طبق روال دوره‌های قبلی، این جشنواره به مدت سه روز در منطقه نمونه گردشگری بولاغلار نیر برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این دوره، تاکید ما معرفی الگوهای گردشگری غذایی، گردشگری سلامت و گردشگری عشایری است. در این خصوص ظرفیت‌های استان و حتی سایر استان‌ها معرفی خواهد شد، چراکه برگزاری این رویداد در سال‌های اخیر توانسته در معرفی جاذبه‌های گردشگری نیر موثر عمل کند.

«ابراهیم امامی» با تاکید بر این‌که برگزاری جشنواره‌ها فرصتی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری است بیان کرد: توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری با اولویت دنبال می‌شود و در کنار این جشنواره، نمادهای گردشگری شهرستان نیر رونمایی خواهد شد. همچنین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و فرهنگی و صنایع دستی به صورت گسترده معرفی می‌شود.


معرفی ظرفیت گردشگری غذا در اردبیل 

همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری غذا با محوریت رویدادهای فرهنگی گفت: معرفی و شناساندن ظرفیت گردشگری غذا یکی از برنامه‌های اولویت‌دار میراث فرهنگی استان است. 

«صغری فرشی» با اعلام این‌که برگزاری این جشنواره توانسته در معرفی جاذبه‌های گردشگری غذایی استان موثر واقع شود و شهرستان نیر را از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کند اظهار کرد: با توجه به تنوع غذاهای بومی محلی در اردبیل، این استان ظرفیت کم‌نظیری در حوزه گردشگری غذا دارد که بخش عمده‌ای از آن ناشناخته مانده است.

وی افزود: با این حال، معرفی گردشگری غذا محدود به جشنواره‌ها نیست و تلاش بر این است که غذاهای سنتی در منوی هتل‌ها، رستوران‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی گنجانده شود. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل اضافه کرد: گنجاندن غذاهای بومی، دمنوش‌ها، نان‌های محلی و محصولات لبنی و دامی تولیدی استان در منوی رستوران‌ها امتیاز مضاعفی برای ارتقای درجه رستوران‌ها محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید