• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72241
+
-

تقاضا برای احداث ۲۰۲ هکتار گلخانه در گنبد کاووس

مدیر جهاد کشاورزی گنبد کاووس توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را از سیاست‌های راهبردی وزارتخانه متبوعش در تامین امنیت و سلامت غذایی دانست و گفت: اکنون برای احداث ۲۰۲ هکتار گلخانه در این شهرستان درخواست داده شده است.به گزارش ایرنا «غلامعلی نورا» اظهارکرد: از مجموع درخواست‌های داده شده برای احداث گلخانه در این شهرستان تاکنون برای ۱۲۸ هکتار آن پروانه تاسیس صادر شده که عملیات اجرایی ۷۰ هکتار نیز آغاز شده است.

وی با بیان این‌که پرونده احداث ۷۴ هکتار گلخانه دیگر هم در دست بررسی است که پس از انجام مراحل اداری، پروانه تاسیس صادر خواهد شد، اضافه کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای محاسن زیادی دارد که تولید و اشتغال پایدار در طول سال، افزایش ۵ تا ۱۰ برابری تولید و استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش قابل توجه مصرف آب از مهم‌ترین محاسن آن است.نورا با اشاره به هزینه بالای ایجاد گلخانه گفت: ایجاد هر هکتار گلخانه ۳۵ تا ۴۵ میلیارد ریال هزینه دارد که ۸۰ درصد آن را دولت در قالب تسهیلات بانکی پرداخت می‌کند و ۲۰ درصد آن نیز توسط متقاضی باید تامین شود.این مسئول تصریح کرد: درحال حاضر 4 هکتار گلخانه در گنبد کاووس فعال است. در هفته دولت امسال یکی از مدرن‌ترین واحدهای گلخانه‌ای شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول به اطلاعات تکمیلی این گلخانه اشاره نکرد ولی گفت: گنبد کاووس از لحاظ اکولوژی از بهترین شهرستان‌های شمال کشور برای تولیدات کشاورزی در بخش گلخانه‌ای است، به همین علت تقاضا برای احداث گلخانه در آن رو به افزایش است.نورا افزود: اگر در گنبد کاووس فقط 2 هزار هکتار از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی به ایجاد گلخانه اختصاص یابد، درآمد خوبی عاید کشاورزان منطقه خواهد شد. وی با اشاره به اشتغال ۲۴ هزار نفر در بخش کشاورزی گنبد کاووس بیان کرد: با احداث گلخانه‌ در سطح 2 هزار هکتار علاوه بر تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن محصول، می‌توان برای ۲۲ هزار نفر نیز شغل پایدار ایجاد کرد. افزون بر آن، بیشتر تولیدات این بخش قابلیت صادراتی نیز دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی گنبد کاووس، در حال حاضر این شهرستان ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، 4 هزار هکتار باغ، ۳۵۰ هزار رأس دام سبک، ۸۰ هزار رأس دام سنگین، ۳۰ واحد تولیدی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و ۵۲ واحد تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ دارد. تولید سالانه محصولات بخش کشاورزی آن حدود یک میلیون تن است. این مسئول اظهار کرد: گنبد کاووس در تولید گوشت قرمز، ماهیان گرمابی و سطح زیرکشت پنبه مقام اول استان و در تولید گندم نیز رتبه اول کشور را بین شهرستان‌های تولید‌کننده این محصول استراتژیک دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید