آرامش به ناوگان اتوبوسرانی زنجان بازگشت
با گذشت چند هفته از اجرای طرح جدید اتوبوسرانی از سوی مسئولان، بالاخره رانندگان و مردم با این طرح کنار آمدند
با گذشت چند هفته از اجرای طرح جدید اتوبوسرانی در شهر زنجان به نظر میرسد حملونقل عمومی به روال عادی بازگشته است و هم رانندگان و هم مردم با آن کنار آمدهاند. مسئولان مجموعه شهری معتقدند اجرای طرح موجب کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر شده است. به گزارش فارس، از تیر امسال اجرای طرح جدید اتوبوسرانی در شهر زنجان در حال اجراست؛ طرحی که از همان ابتدا مخالفان و موافقانی داشته است. بارها مسئولان ذیربط در این زمینه با برگزاری جلسات و البته برآورد نرخ نوسانات، قیمتهای جدید را اعلام کردهاند.
اکنون پایانههای اتوبوسرانی زنجان از یک محل به 3 محل افزایش پیدا کرده و از هسته مرکزی شهر به هسته بیرونی یعنی پایانه ارتش و بلوار آزادی انتقال یافته است. مسئولان مجموعه شهری معتقدند این موضوع موجب کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر شده و البته رضایت مردم را نیز به دنبال داشته است.
در نظر گرفتن مشوق
شهردار زنجان با اشاره به اینکه هنوز در مراحل ابتدایی اجرای طرح قرار داریم، اما برای استفاده بیشتر مردم از حملونقل عمومی مشوقهایی در نظر داریم، گفت: با اقدام انجامشده حدود 70 درصد از اتوبوسها در پارکسوارها توقف کردهاند و به مرکز شهر وارد نمیشوند و همین امر بار ترافیکی مرکز شهر را کاهش داده است و خواهد داد. مسیحالله معصومی با اشاره به اینکه تلاش میکنیم حملونقل عمومی را الکترونیکی کنیم، تصریح کرد: در این زمینه سیستم کارتخوان در اتوبوسها تعبیه شده است. برای استفاده بیشتر مردم از کارتخوانها، کرایه آن کمتر از پرداخت نقدی است تا مردم به استفاده بیشتر از آن تشویق شوند.
تعیین آمار مسافران
معاون سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری زنجان نیز در این باره گفت: از زمان آغاز اجرای طرح تاکنون آماری از افزایش مسافران نداریم، البته آمار در حال احصاست و بهزودی اعلام میشود. رضا نوری با بیان اینکه با گذشت یک ماه از اجرای این طرح مسیرهای اتوبوس جا افتاده است و کلا در مسیرهای مشخصی حرکت میکنند، افزود: اتوبوسها کاملا با سیستم رصد میشوند چون محدوده آنها تعریف شده است.
اتوبوسها دقیقا از مسیر تعیینشده حرکت میکنند و این موضوع مغایر با آن چیزی نیست که در نقشه برای آنها تعیین شده است. گاهی ممکن است به علت تغییر راننده اشتباهی جزئی در مسیر رخ دهد اما این امر فراگیر نیست. در هر صورت الان مشکل مسیر اشتباه نداریم. وی درباره تخلف رانندگان و توقفهای طولانی آنها در مسیر نیز توضیح داد: توقف در طول مسیر نباید بیشتر از چند دقیقه باشد، چراکه موجب ابراز نارضایتی شهروندان میشود.
درآمد روزانه رانندگان
معاون سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری زنجان با اشاره به اینکه برای سرعتبخشی در حملونقل عمومی طوری برنامهریزی شده است که درآمد روزانه رانندگان به 300 هزار تومان برسد، بیان کرد: برای همین شهرداری مابهالتفاوت درآمد رانندگان را تا جایی که به 300 هزار تومان برسد پرداخت میکند.
نوری با اشاره به اینکه در حال حاضر 110 دستگاه بخش خصوصی در حال خدمترسانی به شهروندان است، افزود: اکنون همه شهرکها اتوبوس دارند و کمترین اتوبوس در شهرکها 4 دستگاه است که مربوط به شهرکهای کارمندان، نصر و آزادگان است. وی یادآور شد: همچنین در برخی از شهرکهای پرجمعیت طبق نیاز 8 دستگاه اتوبوس نیز داریم و اعزام هر اتوبوس هر 15 دقیقه اتفاق میافتد.
نیاز به گذشت زمان
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در مورد طرح جدید اتوبوسرانی گفت: شرایط رانندگان و مسیرهای در نظر گرفته شده و مشکلاتی که این طرح برای مردم خواهد داشت برای مجموعه شهری مهم است، البته قبول داریم که طرح بیعیب و نقص نیست. حمیدرضا حمیدی ادامه داد: در زمینه نحوه پرداخت حقوق رانندگان 3 جلسه 4 ساعته برگزار کردهایم و در این باره به یک نتیجه مشترک رسیدهایم. وی خاطرنشان کرد: جا افتادن طرحهای ترافیکی به زمان نیاز دارد که برای بهتر شدن آن باید صبر کرد.
نرخ کرایه اتوبوسها
طبق نرخهای تعیینشده از سوی شهرداری زنجان مبلغ کرایه شهرکهای غربی زنجان از جمله شهرآرا، کوی ثمین، کوی فرهنگ در قالب پرداخت با کارت شهروندی 600 تومان و نقدی هزار تومان است. همچنین کرایه مسافران شهرکهای امیرکبیر، کوی قائم، شهرک کارمندان و الهیه تا پایانه جدید واقع در میدان ارتش در قالب پرداخت کارت شهروندی 500 تومان و پرداخت نقدی 800 تومان پیشبینی شده است. کرایه مسیر شهرکهای شرقی از جمله پونک، گلشهر کاظمیه، اندیشه، کوی شهریار، بهارستان و انصاریه تا پارکسوار بلوار آزادی نیز 500 تومان با کارت شهروندی و 800 تومان به صورت نقدی خواهد بود. کرایه تردد در خط ویژه نیز از میدان ارتش تا بلوار آزادی در قالب پرداخت نقدی 500 تومان و پرداخت با کارت شهروندی 300 تومان است.