• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71663
+
-

ثبت ۲۰ تشکل حفاظت از منابع طبیعی سمنان

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی استان سمنان گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، ۲۰ سازمان مردم‌نهاد فعال در زمینه حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان در مسیر ثبت تشکل قرار دارند. 

«علیرضا رهایی» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: رویکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزایش تعداد تشکل‌ها در زمینه حفاظت از عرصه‌های ملی است. به گفته وی، در گذشته ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد و رتبه‌بندی تعاونی‌ها برای فعالیت در اجرای طرح‌های آبخیزداری دارای روند اداری سخت و طولانی بود، اما بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که بهمن سال گذشته تصویب و امسال ابلاغ شد، رتبه‌بندی تعاونی‌ها و ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد به وسیله محیط‌زیست و منابع طبیعی انجام ‌می‌شود. 

وی افزود: اکنون رتبه‌بندی و تعیین صلاحیت تعاونی‌ها در قالب گواهی پنج‌ساله صادر ‌می‌شود و با کسب گواهی می‌توانند اجرای‌ طرح‌های آبخیزداری را برعهده بگیرند. رهایی ادامه داد: تعاونی‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بر اساس نوع فعالیت و دارا بودن شرایط لازم اجرای طرح‌های آبخیزداری را بر عهده می‌گیرند. وی بیان کرد: تجربه اجرای کارهای قبلی، بومی بودن و نوع مدرک تحصیلی اعضا، از جمله شاخص‌های موثر در رتبه تعاونی‌هاست. 

وی گفت: تشکل‌ها و تعاونی‌ها بسته به رتبه‌بندی، در حوزه کاری خود به میزان 3 میلیارد و ۲۸۰ میلیون تا ۱۴ میلیارد ریال عهده‌دار اجرای طرح‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان می‌شوند. رهایی بیان کرد: اجرای طرح‌های زیستی مانند کپه‌کاری، بذرپاشی و جنگل‌کاری، اجرای طرح حدنگاری اراضی و کمربند حفاظتی از جمله فعالیت‌هایی است که به تشکل‌ها و تعاونی‌ها واگذار می‌شود. 

وی با بیان این‌که آیین نامه بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در حوزه شهرستانی، بخش و روستا قابلیت اجرایی دارد و اولویت با افراد بومی و بهره‌برداران مرتع است افزود: استان سمنان ۱۰۱ تعاونی فعال در زمینه مرتع‌داری، آبخیزداری، جنگل‌نشینی و روستایی دارد. رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی استان سمنان، اشتغال‌زایی برای جوامع بومی و بهبود معیشت را از مزایای واگذاری اجرای طرح‌های آبخیزداری به تعاونی‌ها و تشکل‌ها عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید