• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 بهمن 1396
کد مطلب : 7166
+
-

تلفن همراه ‌و حمل‌ونقل درون‌شهری

میلاد شاهنده| کارشناس فناوری اطلاعات:

نقش فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مردم انکار‌ناپذیر است. ضریب نفوذ ابزارهای مبتنی بر وب، تلفن‌های همراه هوشمند و ماهواره‌های سرویس‌دهنده برای تمامی شهرنشینان ملموس و قابل اندازه‌‌گیری‌ است. مردم شهرنشین کشورمان به سادگی تفاوت‌های دهه قبل را با امروز در میزان استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی پیش‌روی خود می‌‌سنجند. عده‌ای از مزایا و امکانات پیش‌رو خوشحالند و برخی این تحولات را دلیل اصلی تفاوت فکری و شکاف بین نسل دیروز و امروز می‌‌پندارند اما آنچه در این مقال واقعی‌تر از همه به چشم می‌‌خورد این است که بزرگ‌ترها یا همان دوست‌داشتنی‌های نسل قبل و قبل‌تر شهرمان که سنی بالای 50سال دارند نیز امروز از مبتلایان به استفاده از فناوری اطلاعات هستند.

مدیران شهری با تمرکز بر این امر می‌توانند روش‌های تازه‌ای را در استفاده از این ابزار برای جامعه تاکسیران به‌وجود آورند که در سایه همراهی و کمک مسئولان مربوطه نه‌تنها به افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های رانندگان و مالکان خودروهای تاکسی کمک کند بلکه تسهیلات متنوعی را برای شهروندان شهرمان مهیا کنند. امروزه استارتاپ‌‌های حاضر در شهر به اهمیت این امر پی برده‌‌اند. مجموعه‌های خوش‌فکری همچون اسنپ و تپسی در ابتدا با کپی‌‌برداری از مدل‌های خارجی این نوع خدمات، پیشروان فرهنگسازی‌ این حوزه در شهر تهران بوده و در ادامه به فکر توسعه بازار خود در سایر شهرهای کشور نیز هستند. 

البته این سیستم در بعضی از شهرهای دیگر کشورمان هم توسط مجموعه‌های دیگری قابل استفاده شده و شهروندان می‌توانند نزدیک‌ترین تاکسی را به مبدا خود فراخوان کرده و با هزینه مناسبی یک سفر درون‌شهری را تجربه کنند. این مجموعه‌ها، سرویس‌‌ها و امکانات متنوعی را در اپلیکیشن خود گنجانده و حق انتخاب را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.  شاید تنها نکته غیرشفاف این مجموعه‌ها نداشتن یک مجوز رسمی و نبودن یک قالب و متولی رسمی برای ارائه خدمت است که به‌نظر می‌رسد شهرداری‌‌ها و سازمان‌‌های تاکسیرانی به‌عنوان متولیان سیستم حمل‌و نقل درون‌شهری باید نسبت به ساماندهی و همکاری با این مجموعه‌های سرویس‌دهنده اقدام شایسته‌ای انجام دهند.

آنچه مسلم است درصورت ارائه مجوزهای لازم و نظارت مناسب و متناسب بر مجموعه‌های سرویس‌دهنده این نوع از خدمات، نه‌تنها تاکسیرانان شهر ما دارای یک سبد درآمدی تازه خواهند شد بلکه شهرداری‌‌‌‌ها و مجموعه‌های متولی حمل‌ونقل درون‌شهری امکان مدیریت روزآورتر ناوگان تحت پوشش خود را دارا خواهند بود.  این امر امکان استفاده رسمی و قانونی از خودروهای مسافربر مجاز را برای شرکت‌های سرویس‌دهنده فراهم کرده و شهروندان اطمینان لازم را درخصوص مورد تأییدبودن راننده و اپلیکیشن شرکت خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید